Mysteriet Henry Schumburg
De senaste åren har jag forskat, skrivit texter och hållit föredrag om den tyska bombaren av typ AEG G.V som landade i Eksjö efter ha flugit direkt från Berlin den 23 november 1918. De var tre ombord, en svensk officer och två tyskar. Den ene tysken hette Henry Schumburg och var uppvuxen i Sverige. Vad var hans roll i det hela? Vem var han? Det här är frågor man ställer, för Schumburg är en mycket intressant person...
De två andra ombord var den svenske militärattachén i Berlin, Nils Adlercreutz, och piloten Paul Schwandt.
Denna AEG G.V hade flugit direkt dit från Berlin, en stad då präglad av kaos, revolt och gatustrider. Någon vecka tidigare hade vapenvilan på västfronten vunnit laga kraft och det skulle dröja till sommaren 1919 innan freden var undertecknad. Under dessa veckor i slutet av 1918 sker stora historiska omvälvningar; i Sverige, Europa och världen. Samtidigt härjar en pandemi kallad spanska sjukan...
Jag anar att flygningen inte var orelaterad till vad som just då - i slutet av november 1918 - skedde i Berlin. Att självaste general Erich von Ludendorff hade intressen av att den skulle ske ligger nära till hands att tro. Från en tidigare text:
Tror inte att Ludendorff var med i flygplanet, när det landade på Ränneslätt den 23 november 1918, men kan mycket väl tänka mig en eller två koffertar ombord tillhörde denne Erster Generalquartiermeister. Han skulle någon vecka senare sitta och trycka utanför Hässleholm samt där skriva på en bok.
Flygningen mellan Berlin och Eksjö 1918 har genom åren varit anledning till flera blogginlägg. Se till exempel Großflugzeug på Ränneslätt - 6.
Flygplanet hade 27 meters spännvidd. Det var då det största som vid denna tid hade figurerat i Sverige.
AEG G.V. nummer 1708/18 ur de kejserliga tyska flygstyrkorna, parkerad framför kasernen kallad Kavalleriskolan (uppförd 1860) och invid ridhuset (till vänster utanför bild) på Eksjö-Ränneslätt. Männen i civila kläder är tyskarna Paul Schwandt och Henry Schumburg.
Vad var Henry Schumburg för uppdrag i november-december 1918: Man sa att han var navigatör ombord på AEG-maskinen som landade på Ränneslätt. Visst, det är tänkbart. Men hans underliggande - och viktigare roll - var nog en annan: Det var Schumburg som skulle ha koll på Lundendorffs väska/väskor.
Man kan notera att Schumburg vid tiden för flygningen till Sverige fortfarande var i militär tjänst, men uppträdde i civila kläder. Vad det gäller piloten Schwandt var inte det så konstigt - han var civil och anställd som chefspilot hos AEG (Han flög för övrigt ett tragiskt öde till mötes ett par år senare.)
Man kan notera att Schumburg vid tiden för flygningen till Sverige fortfarande var i militär tjänst, men uppträdde i civila kläder. Vad det gäller piloten Schwandt var inte det så konstigt - han var civil och anställd som chefspilot hos AEG (Han flög för övrigt ett tragiskt öde till mötes ett par år senare.)
Schumburg var djupt dedikerad för den tyska saken och det gamla styret i landet. Man kan ana att han, i en gruppering tillsammans med Nils Adlercreutz och en viss Ragnar Olsson, ordnat med en tillflyktsplats i Sverige för Ludendorff. Och - om det så skulle behövas - skulle man flyga ut denne Erster Generalquartiermeister.
Dessa bilder som här nu följer är plockade ur mitt föredrag.
Det finns en tråd på Skalman forum om Henry Schumburg. Här är man dock helt fokuserade på hans tid i Luftwaffe 1934-45 och verkar inte ha någon vetskap om händelserna 1918-19. Schumburg var enligt tillgängliga dokument övertygad nationalsocialist, även så pass sent som i slutet av 1944. I Luftwaffe var han även känd som Der Alte Schwede.
Vid krigsslutet efterlystes Schumburg av amerikanarna. Han hittades och hölls frihetsberövad på ett sjukhus i Berchtesgaden i södra Tyskland, detta under juli månad 1945, kanske längre. Schumburg kom så småningom att släppas och 1946 återvände han tillbaka till Sverige. Han avled den 15 mars 1976 och är begravd på Norra begravningsplatsen i Stockholm.
Det hade varit mycket intressant att fått tillfälle att prata med Henry Schumburg. Har jag rätt i mina tankebanor rörande Ludendorffs flykt 1918? Och i så fall; vad var det för något som låg i kofferterna ombord på AEG-bombaren som landade i Eksjö?