FOA-kamouflage på Rudolf 20
Den där Draken som hade splinterkamouflage, du vet m/90...eller Viggenmålningen? Den är ju såå frän. Hur kom det sig? Ja, det märks att intresset för detta ämne är stort, för liknande frågor dyker ofta upp.
Saab J 35B Draken nummer 35220 Rudolf 20 finns kvar än idag. Tror att flygplanet finns på High Chaparall. Det finns rätt mycket bilder på Rudolf 20 i splinterkammo, men sällan syns några på denna Drake när den var i aktiv tjänst. Det är bilder från den tiden jag ville visa i detta inlägg.
Det var sommaren 1972 som 35220 fick denna målning på försök och blev det första flygplanet som kom att flyga i FOA-kammot. Ett otal tester skedde på hösten därefter, bland annat med hjälp av atrapper.
Det första flygplanet som försöksmålades i FOA-kamouflaget var J 35F-prototypen 35-7. Detta skedde på Malmen 1971-72. 35-7 kasserades i juli samma år och förbrukades därefter hos FOA i olika sprängingsförsök.
Viggen-kamouflaget säger man - fast det borde väl egentligen i så fall heta Bulldog-kamouflaget. Faktum är att det var Arméns 20 stycken FPL 61C Bulldog som fick denna målning först. Inte FPL 37 Viggen som annars är nära förknippad med detta splinterkamouflage. FPL 61C levererades 1972-73. Den första AJ 37 som fick FOA-kamouflaget var 37051 i slutet av 1973.
Dessutom tänker man även på att marinen tidigare målat många av sin fartyg i ett liknande splintermönster. Se till exempel denna bilden på motortorpedbåten T56 från juni 1968, kryssaren Göta Lejon 1963. Eller jagaren Halland i samma typ av målning...
Färgerna, alla matta: Mörkgrön 326, Ljusgrön 322, Brun 507 och Svart 093. Undersida: Blågrå 058. Proportioner och vinklar var väl avvägda, uträknade.
Saab J 35B Draken nummer 35220 Rudolf 20 finns kvar än idag. Tror att flygplanet finns på High Chaparall. Det finns rätt mycket bilder på Rudolf 20 i splinterkammo, men sällan syns några på denna Drake när den var i aktiv tjänst. Det är bilder från den tiden jag ville visa i detta inlägg.
Det var sommaren 1972 som 35220 fick denna målning på försök och blev det första flygplanet som kom att flyga i FOA-kammot. Ett otal tester skedde på hösten därefter, bland annat med hjälp av atrapper.
Det första flygplanet som försöksmålades i FOA-kamouflaget var J 35F-prototypen 35-7. Detta skedde på Malmen 1971-72. 35-7 kasserades i juli samma år och förbrukades därefter hos FOA i olika sprängingsförsök.
Viggen-kamouflaget säger man - fast det borde väl egentligen i så fall heta Bulldog-kamouflaget. Faktum är att det var Arméns 20 stycken FPL 61C Bulldog som fick denna målning först. Inte FPL 37 Viggen som annars är nära förknippad med detta splinterkamouflage. FPL 61C levererades 1972-73. Den första AJ 37 som fick FOA-kamouflaget var 37051 i slutet av 1973.
Dessutom tänker man även på att marinen tidigare målat många av sin fartyg i ett liknande splintermönster. Se till exempel denna bilden på motortorpedbåten T56 från juni 1968, kryssaren Göta Lejon 1963. Eller jagaren Halland i samma typ av målning...
När resultatet kunde presenteras fick det smeknamnet ”Foa-kamouflaget”. Det blev ett unikt mönster för Sverige och något vi sedan dess förknippar med vårt land.
Efter lanseringen användes det på 1970-talet på ett revolutionerande sätt till större föremål som man inte ville att någon skulle se. Mönstret trycktes på presenningar, maskeringsnät till Terrängbil 20 och på kapell till lastbilar. Stridsflygplanet Saab 37 Viggen målades också i mönstret.
Ett citat från artikeln En klädsam historia som Försvarsmakten publicerade på sin webb för fem år sedan.Färgerna, alla matta: Mörkgrön 326, Ljusgrön 322, Brun 507 och Svart 093. Undersida: Blågrå 058. Proportioner och vinklar var väl avvägda, uträknade.
1973 var sista året som F 18 var aktiv som jaktflottilj fanns bara division kvar, kort och gott då bara kallad för J DIV. 3/F 18, Rudolf Gul, lades ner officiellt den sista december 1973 (utgick ur krigsorganisationen) och den sista juni 1973 hade 1/F 18, Rudolf Röd, lagts ner (dito). 2/F 18 med Rudolf Blå hade dragits in redan sommaren 1968.
Ett stationskompani blev kvar och kom senare benämnas kort och gott Stationskompaniet F 18. 35220 kom senare bli rätt mycket använd på Tullinge för utbildning av värnpliktiga bogserförare till stationskompaniet. Runt 1980 överfördes flygplanet till Flygvapenmuseum, som deponerat det till High Chaparall.
För mer om F 18:s Saab J 35B Draken, kolla in dessa tidigare inlägg: SE på Rudolf 39, Om F 18:s museums Drake, Den hemliga finska Draken-optionen - 2, Acro Deltas och Skroten på Tullinge 1976.
Ett stationskompani blev kvar och kom senare benämnas kort och gott Stationskompaniet F 18. 35220 kom senare bli rätt mycket använd på Tullinge för utbildning av värnpliktiga bogserförare till stationskompaniet. Runt 1980 överfördes flygplanet till Flygvapenmuseum, som deponerat det till High Chaparall.
För mer om F 18:s Saab J 35B Draken, kolla in dessa tidigare inlägg: SE på Rudolf 39, Om F 18:s museums Drake, Den hemliga finska Draken-optionen - 2, Acro Deltas och Skroten på Tullinge 1976.