Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Skroten på Tullinge 1976

Publicerad 2011-01-16 19:25:00 i Kalla kriget,



Dags för ännu en rapport från en skrot och brandövningsplats tillhörande en gammal flygflottilj. Ord och bild går till Lia... 

Bilderna är tagna på F 18 i Tullinge en varm julikväll 1976. Var på F 18 för att under en knapp vecka förbereda mig inför deltagande i det internationella flygungdomsutbytet, IACE.

Upptäckte snabbt att det i gruppen fanns fler flygplanstokiga tonåringar än jag. Där fanns bland andra Martin som var redaktionsmedlem i den flyghistoriska tidskriften Kontakt, Anders som senare gjort sig känd som en uppskattad flygboksförfattare och Janne som blev Viggen-pilot och numera är kapten på det stora skandinaviska flygbolaget. Vi trodde att det kunde finnas intressanta flygplan på brandövningsplatsen, kanske en J 29 och eventuellt en Hunter? Vi beslöt att försöka ta oss dit. En vänligt sinnad flottiljpolis gav samtyckte till att vi både fick besöka platsen och att fotografera, varpå vi gick en rätt lång promenad till andra sidan fältet.


Någon J 29 fanns det inte, men det fanns annat som intresserade. Mina bilder visar att det fanns två Lansen-kroppar, en svårt utbränd Draken, en ännu mera medfaren Skyraider och faktiskt - resterna av kroppen till en J 34 Hunter. I gräset en bit ut mot banan låg ytterligare en Draken-kropp.


Huntern var egentligen inget att se, den hade uppenbarligen blivit eldad vid många tillfällen. Endast en del av kroppen återstod. Jämför gärna med hur de kunde se ut några år tidigare i inlägget Nu ska 34:an skrotas, nu ska 34:an bort




Den utbrända Draken nedan hade tidigare flugits med registreringsnummer 35259. Enligt Bo Widfeldts Draken-bok togs denna J 35B i tjänst vid F 18 i slutet av 1962 och flögs med nummer 259 på fenan, senare ändrat till 59. Den sista flygningen skedde den 17 oktober 1972, då flygplanet råkade ut för någon form av haveri på flygfältet.



Draken i gräset (planet på dragarbilden högst upp) var också en J 35B som drabbats av ett mindre haveri. Det hade nummer 35219 och var märkt med 19 på fenan när den minuslandade på Tullinge den 24 februari 1969. Flygplanet reparerades aldrig utan kasserades och hamnde på brandplatsen. Som nytt levererades 35219 till F 16 i Uppsala där det flög med nummer 219 målat på fenan. Numret behölls under en period även när flygplanet överfördes till F 18.



32:orna var båda av A-version, bilden visar 32113 liggandes längs grusvägen som ledde till brandövningsplatsen. Detta flygplan var tillverkat 1957 och tillfördes F 17 i Ronneby den 4 april samma år. Märkt som röd H flögs det av flottiljens första division. När bokstavskoderna senare ersattes av siffror blev fenan märkt med nummer 33. Den 26 mars 1973 flyttades Quintus 33 över till F 15 i Söderhamn för att där bli döpt till Olle 31. Formellt kasserades flygplanet i juni 1974. Allt enligt Sven Stridsbergs Lansen-bok. Se gärna även inlägget Olle 22.



Skyraidern SE-EBA har tidigare figurerat i bloggen. Den hamnade på Tullinge i början av 1974, då den nödlandade där efter att ha drabbats av motorproblem.

Bilden av TP 83 Pembroke är tagen i en stor grusgrop belägen tvärs över bana 15-33 från brandövningsplatsen sett. Den hade två år tidigare använts under en kurs för haveriutredare och då för egen maskin låtits köra över stupet och falla ner i gropen. Denna Pembroke hade nummer 83013 och nylevererades till F 14 i Halmstad i oktober 1955. I mars 1961 överfördes flygplanet till F 15 i Söderhamn och som blev den sista flottilj att flyga Olle 83. Hur länge flygplanet kom att ligga i grusgropen är inte känt, men en av motorerna demonterades och finns bevarad i Arlanda-samlingarna.

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2011-01-17 09:54:43

Lia & Lae,



Mycket intressant, låg själv på Tullinge 1988 men fick aldrig möjlighet att se vad som då kunde finnas kvar (snö, snö och åter snö...)



/M

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-01-17 20:59:20

Det pågår en intressant diskusion om Pembroken på sista bilden här http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2624

Postat av: Weiron

Publicerad 2011-01-18 14:00:53

Jodå, väldigt intressant diskussion! Än mer intressant är att notera att de mest intressanta och givande inläggen gjorts av personer som är ytterst aktiva i denna blogg och fora. Utan tvekan den bästa flyghistoriska sajt i Sverige!!!



tycker Weiron

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela