Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Lite om Tp 81

Publicerad 2018-03-13 12:13:00 i Propulärkultur,


Den enda Tp 81 som funnits i Flygvapnet, här med koden 31 på fenan. Ni känner säkert igen typen? Det är en Grumman G-21A Goose. Flygplanet inköptes 1951, som en temporär ersättare till "Bodenambulansen" Tp 4 som skulle lånas ut till en expedition till Antarktis - se inlägget Svenska flygplan ombord på Norsel - och fick FV-nr 81001.

Det kom att under hela tiden i Flygvapnet tillhöra F 21 och gjorde tjänst som ambulansflygplan under 50-talet. Med tiden kom denna verksamhet mer och mer föras över till civila aktörer och Tp 81 kom att användas till lite av varje, till exempel för C F21:s egna fisketurer. För det var väl under en sådan (?) som 81001 kom att haverera i starten från ett snöbelagt stråk vid Hemavan den 5 april 1962. Enligt legenden sa en av kadetterna som fanns ombord vid pådraget "Nu startar Chefen"...och några sekunder senare "Nu störtar Chefen". Nej, inte riktig sant. Det lär varit en fanjunkare som flög, men i stolen bredvid satt dagen "till ära" C F20.  Vraket kom att ligga kvar på platsen under många år.
 
Till Flygvapenmuseum anskaffades i mitten av 80-talet en annan Grumman Goose för att "gestalta" Tp 81. Detta flygplan hade tidigare för övrigt hade använts av det i ett inlägg nyligen omtalade Antilles Air Boats. Se det tidigare inlägget Flygvapenmuseums gås och En oplockad Goose på Tottes flygblogg. Mer Goose-inlägg på denna blogg: MAAG Stockholm: Grumman JRF-5 Goose och Tales of the Guldgås.

Men den egentliga anledningen till detta blogginlägg är dessa två bilder tagna i Norge, för det var därifrån 81001 inköptes...

Denna bild kommer via Harald Sem och visar Goosen med amerikansk civil registrering NC9293H samt på nosen namnet "Leiv Eiriksson II". Från början hade den tillverkats 1942 och gick via Lend Lease till engelska Royal Navy som BW787. Efter kriget återlämnades maskinen och blev alltså civil i USA.

Den 15 november 1947 infördes Goosen på norskt register som LN-SAB med Thor Solberg Flyveselskap i Bergen som ägare. Året därpå noteras Trygve Lunde som ägare och våren 1950 Lars Solberg. Nedan bild kommer från Norskt Luftfartsmuseum.

Kommentarer

Postat av: Christer Sidelöv

Publicerad 2018-03-14 02:41:49

Legender är en sak, men i verkligheten var det Holger Sundell som var pilot när Tp 81 totalhavererade! Han var inte chef för nånting.
Innan pension hann han även med att som pilot totalhaverera med 79005 på F 11 hösten 1974.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela