Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

MAAG Stockholm: Grumman JRF-5 Goose

Publicerad 2007-12-13 16:53:09 i Propulärkultur,

Att den amerikanska ambassaden under många år hade "egna" flygplan baserade på Bromma är ganska känt. Genom åren så passerade faktiskt ett antal rätt intressanta fåglar innan den sista kärran "togs hem" cirka 1969/70. Jag tänkte vart efter lägga ut lite info om dessa på "typbasis" här på bloggen.


Flygplanen var militära och formellt tillhörde de en enhet som kallades MAAG Stockholm, åtminstone när vi kommit en bit in på 50-talet. MAAG stod för Military Advisory & Assistance Group (Nämnde förkortningen för någon månad sedan när jag skrev om Swedic 798.) . Man fanns representerade i princip överallt i världen där jänkarna hade en skapligt stor beskickning, eller någon annan form av intresse. Första gången man hörde talas om MAAG var när president Truman 1950 skickade iväg MAAG Vietnam. Men för den skull behövde inte man sätta samma "tryck" överallt med sin närvaro. Att MAAG Stockholms egna flygverksamhet upphörde när den gjorde har en ganska uppenbar förklaring om man kan sin historia...

MAAG:s flygplansflotta i lugnare delar i världen kallades mer enkelt "rätt och slätt" för "ambassadflygplan", något man ofta också såg till att påpeka genom att märka dem med Emabassy och baseringsort etc.


JRF-5 Goose i luften
En standardmärkt JRF-5 ur US Navy från 40-talet. Hela flygplanet är målat mörkblått.

Först ut är den flygande träskon - jag tycker faktiskt den ser ut så: Grumman G-21 Goose. Denna gås hade i US Navy's "typförkortningsvokabulär" namnet JRF där JR stod för Utility Transport. Goose var för övrigt namnet som engelmännen gav typen (jämför DC-3 och Dakota). Gässen som hamnade i Stockholm var av US Navy-versionen JRF-5.


Minst två Goose har använts av MAAG Stockholm - eller det som sedemera blev MAAG Stockholm. När man etablerade verksamheten på Bromma på hösten 1945 hade den amerikanske flygattachén och marinattachén (Robert Winston) varsin Beech 18 till sitt förfogande. Några veckor in på 1946 bytte den senare ut sin Twin Beech mot en Grumman JRF-5, närmare bestämt till BuAerNo. 87749 (c/n B-143). Detta flygplan hade tillverkats i augusti 1945, en månad innan produktionen av typen slutade. Med andra ord, kärran var sprillans ny - inte ens målad.


Navy 7749
BuAerNo. 87749 på ett vintrigt Bromma.                                  Bild via Lars E Lundin.

Navy 7749 användes antagligen fram till september 1948. Den enda synliga märkningen på flygplanet var den amerikanska stjärnan med vingarna som var målad stort på nosen på båda sidor. Planet ströks ur US Navy's rullor den 30 november 1948 och skrotades antagligen.

Med andra ord: Denna asignment Sweden var troligen det enda som gåsen egentligen fick vara med om. Kanske gick den åt i en skånsk gåsamiddag? Det stämmer skapligt i tid ju... Wink

USN JRF-5 Goose på Bromma ca 1950 - foto Walther Vetterlein
En Grumman JRF-5 på Bromma, fotograferad av Walther Vetterlein. Är detta BuAerNo. 34077?

En blåmålad JRF-5 blev ersättare - detta var ganska säkert BuAerNo. 34077 (c/n B-6). Den ankom redan på hösten 1947, så under ett års tid fanns det två US Navy amfibieplan på Bromma.

Som ni ser på bilden ovan, som välvilligt ställts till förfogande av Walther Vetterlein, var detta planet första tiden "bara" märkt med stjärnan på nosen. Men under åren på Bromma kom även  stars n' stripes appliceras på fenan och ett textblock på vänster sida av kroppen där det stod:


UNITED STATES NAVAL ATTACHÉ
AMERICAN EMBASSY
STOCKHOLM


Därunder något liknande på svenska.

Om det är ett och samma flygplan på bilderna...?

BuAerNo. 34077
BuAerNo. 34077 på Bromma 1947/48. Bakom ser man nosen på BuAerNo. 87749. Bild via Lars E Lundin.

Flygplanen användes för ambassadtransporter och självklart främst av marinattachén. Dessutom var det nog en del - som på svenska brukar kallas - "allmän flygträning", det vill säga man flög för att hålla sig i flygtrim. Det kan tänkas att man under sådana förevändningar gjorde flygningar ut över Östersjön för att kika på eventuella intressanta fartygsrörelser.

Navy 4077 var gissningsvis Bromma-baserad fram till 1951/52. Vad hände sedan med BuAerNo. 34077? Jo, blev civil som N749 (antagligen först använd av US Department of the Interior, Fish & Wildlife Service) och senare N7491 samt CF-UVJ. Hon slutade sina dagar i ett haveri nära Prince Rupert i Kanada den 30 augusti 1979, då som C-FUVJ hos Pacific Western Airlines.

N749 at Edmonton, Alberta, Canada
Den tidigare Bromma-baserade Goose'n, numera civil som N749 fotograferad i Edmonton, Kanada, okänt datum.

Det finns säkert en del saker som gör att denna text med tiden kommer behöva revideras. Det är till exempel inte helt omöjligt att det funnits ytterligare en Goose "i leken"....

Uppdatering -

BuAerNo. 87749 ankom till Bromma redan den 7 januari 1946 (källa: Svensk flygkalender 1947).

BuAerNo. 34077 tillhörde något som i amerikanska dokument kalldes "ALUSNA Stockholm". De fyra sista bokstäverna står för U.S. Naval Attaché, men AL...? 

Sommaren 1950 var kärran tillbaka i USA och kom sedan under några år användas av Department of Interior. BuAerNo. 34077 ströks ur rullorna i juli 1955 med TTSN 1218 timmar och blev då civil hos samma användare (se ovan).

Så enter JRF nummer tre..?


I Norge fanns också en Grumman JRF-5 placerad för samma uppgift. Klicka här för att se en färgprofil på BuAerNo. 37813. Just den hade c/n B-66 blev senare civil som N324.

Även svenska flygvapnet använde en Grumman Goose, detta under typbeteckningen Tp 81 mellan åren 1951-62. I flygvapenmuseums förråd finns sedan mitten av 80-talet ett annat exemplar då "orginalet" havererade.

Kommentarer

Postat av: Kim Brantenberg

Publicerad 2008-01-03 01:56:17

Hei!
Det er en interessant artikkel du har skrevet om de amerikanske ambassade-goosene. Når jeg så lenken til drawdecals, tenkte jeg du kanskje vil bruke en lenke til siden der originaltegningen er publisert?
http://skattora.com/lft-no4-goose.html
hilsen Kim Brantenberg
webredaktør
Luftfartshistorisk forening Tromsø

Postat av: F

Publicerad 2008-01-03 10:18:48

Hej Kim!

Tackar! Jag har nu bytt ut URL'en till den som du länkade.

Verkar som Goose'n hos den amerikanska Oslo-ambassaden fick hänga med längre än den i Sthlm (?). Tror att #37813 ersattes med en annan av samma typ..?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela