Kongolesisk Super Cub
...på Barkarby när det var EAA Fly In den 1 juni 1996. Den bär som synes registreringen 9Q-CEL. Hade någon verkligen flugit hela långa vägen från det inre av Afrika för att delta i fly in:et? Självklart finns det en förklaring och somliga av er vet - alternativt redan har - gissat: Jupp, Åke Jansson är inblandad!
Förutom DC-3:orna 9Q-CUK och 9Q-CYE, Piper Seminole 9Q-CJR och An-2 SP-FAD, fanns det minst ett par aerodyner till i "bohaget" när gänget ur Transports Aérien Zaïrois (TAZ) landade i Sverige hösten 1991. En äldre Hughes 269A, 9Q-CGF, och denna Piper PA-18-150 Super Cub, 9Q-CEL. Tillverkningsår 1965.
Efter ett par år iståndsattes Super Cuben igen och kom i luften. I maj 2000 blev flygplanet svenskregistrerat, SE-KTG. Det ägs av en delägargrupp runt Åke och är fortsatt baserad på fältet i Vallentuna. Denna bild på SE-KTG tog jag på Veterandagen på Skå den 13 juni 2015. Se självklart även Vallentuna Aviatörförening.
Förutom DC-3:orna 9Q-CUK och 9Q-CYE, Piper Seminole 9Q-CJR och An-2 SP-FAD, fanns det minst ett par aerodyner till i "bohaget" när gänget ur Transports Aérien Zaïrois (TAZ) landade i Sverige hösten 1991. En äldre Hughes 269A, 9Q-CGF, och denna Piper PA-18-150 Super Cub, 9Q-CEL. Tillverkningsår 1965.
Efter ett par år iståndsattes Super Cuben igen och kom i luften. I maj 2000 blev flygplanet svenskregistrerat, SE-KTG. Det ägs av en delägargrupp runt Åke och är fortsatt baserad på fältet i Vallentuna. Denna bild på SE-KTG tog jag på Veterandagen på Skå den 13 juni 2015. Se självklart även Vallentuna Aviatörförening.