Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

En annan An-2 - 5

Publicerad 2015-12-26 21:19:00 i Propulärkultur,

Antonov An-2 SP-FAD fotograferad på Warzawa/Bemowo den 26 augusti 1991.

Den svenskägda Antonov An-2 nummer två var antagligen Åke Janssons SP-FAD (nummer ett var CCCP-70501 som jag berättat om här, den kom dock aldrig i luften). Flygplanet var tänkt att ingå i hans kongolesiska flygbolag Transports Aérien Zaïrois (TAZ) och var under levererans i slutet av 1991, men kom istället för till det inre av Afrika...till Sverige! Historien om hur Åke lämnade Zaire i oktober 1991 är kanske inte helt okänd. I gruppen av TAZ-flygplan som kom till Sverige, har här på bloggen DC-3:orna 9Q-CUK och 9Q-CYE samt Piper Seminole 9Q-CJR tdigare varit ämnen för inlägg.

Här ser vi SP-FAD vid flygdagen på Hässlö den 16 maj 1992.

Från en artikel som jag skrev för cirka femton år sedan:
 
Den första flygande An-2 med svensk ägare bör troligen då vara SP-FAD som Åke Jansson köpte från Polen 1991 för sin verksamhet i Zaire (TAZ). Åke Jansson kom dock ungefär samtidigt tillbaka till Sverige och SP-FAD kom att under ett par års tid användas här istället, innan den till slut flögs ner till Afrika.
 

1995 köpte han även två st An-2 från Estonian Air: ES-CAH och –CAM. Dessa skulle också användas av TAZ men kom att bli stående på Hässlö i väntan på nya regler för bush-flyg i Zaire. Efter översyn av Kaunas Aviation kom båda att flygas ner 1997.

 

Kanske får jag tillfälle att återkomma till ES-CAH och ES-CAM, eventuellt i samband med ett kommande inlägg om estniska AeroCo. Nu åter till SP-FAD...
 
Ostende i juni 1993.

SP-FAD hade från börja tillverkats i Milec i Polen 1964 och hade tillverkningsnummer 1G52-20 (det tjugonde exemplaret i batch nummer 52). Den 6 november 1964 godkändes flygplanet efter leverans till polska flygvapnet där det fick identitetsnummer 5220.
 
1990 muckade An-2:an från det militära och civilregistrerades i Polen som SP-FAD den 17 september detta år på Dabko Sp.zoo i Warzawa. Cirka ett år senare inköptes SP-FAD av Åke Jansson/TAZ, men kom - som sagt - inte att levereras till Zaire utan hamnade i Sverige. Den 28 april 1992 noterades S.Raczynski i Warsawa som ny ägare enligt det polska civilregistret, flygplanet "uppehöll" sig dock fortsatt i Sverige.

I samband med att en tilltänkt svensk verksamhet gick i stöpet flögs DC-3 9Q-CYE och An-2 SP-FAD hösten 1993 ner till Zaire/Kongo för att användas av TAZ. SP-FAD avregistrerades i Polen den 19 november 1993 och blev 9Q-CLJ. Flygplanet kom att att användas till cirka 2001 då det ställdes av och lär därefter ha skrotats.


Den avslutande bilden lär vara tagen 1996 och här ser vi klart och tydligt dess kongolesiska identiet: 9Q-CLJ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela