Fredrik Lambert-Meuller testar Messerschmitt Bf 109F
Jag tror (OBS!) att där står närmast Messerschmitt Bf 109 G-10 ur JG 51 (vit 14, werk nr. 490137) som landade på Rinkaby 450424. Denna testades senare av Försökscentralen (Fc) och hamnde därefter hos Svenska Flygmotor i Trollhättan. Notera målningen; stora vita (?) fält över de tyska markeringarna.
Ack, vad fel jag hade alltså.
Ovanstående bild visar Messerschmitt Bf 109 F-2 DJ+JW (werk nr. 6741) som den 9 oktober 1943 landade invid dåvarande I 6 kaserner i Kristianstad. Just detta datum genomförde USAAF omfattande anfall på olika mål utmed den tyska östersjökusten. Cirka 300 bombflygplan av typ B-17 och B-24 var involverade och anflygningen mot målområdet gick över södra Danmark.
I Nödlandning - Främmande flyg i Sverige under andra världskriget av Widfeldt/Wegmann kan man vidare läsa följande:
I samband med överflygningarna av Danmark den 9 oktober fick Lt. Materleitner order att starta från sin bas i Köpenhamn. Föraren kastade sig upp i en Bf 109 F-2 men hade svårigheter att få igång motorn. Han blev försenad och efter övriga plan i förbandet. Till följd av en krånglande radio fick han sedan varken kontakt med fientliga bombplan eller egna styrkor. När bränslemätaren visade att endast 15 minuters flygtid återstod ansattes landning på ett fält intill några baracker. Det visade sig att Materleitner landat vid I 6 infanteriregementes förläggning i Kristianstad.
Flygplanet, som var helt oskadat, provflögs i olika jämförande tester av Lambert-Meuller. Dessa prov genomfördes i slutet av december. Så sent som 1946 användes även planet för olika vapentester på marken av Bofors. Efter motorhaveri skrotades sedan det tyska flygplanet.
"Ständigt denne Lambert-Meuller", som Ture Sventon hade antagligen hade utbrustit. "Denne" har bland annat tidigare omnämts i Operation Falun 2.0 - 1. I boken Flyktiga minnen 2 berättar Fredrik Lambert-Meuller själv under rubriken Test av Messerschmitt 109:
I november 1944 var jag provflygare och chef för provflygningssektionen vid FC på Malmen. Vi fick då dit en Me 109F/2, som tidigare nödlandat utanför Kristianstad. Något direkt uppdrag att göra någon mera ingående utprovning fick vi inte från KFF, Kungl. Flygförvaltningen. Man hade vid det här laget ganska utförliga utprovningsresultat av flygplantypen, gjorda av engelsmän och amerikaner av nödlandade plan. Motortypen DB 601-605, licenstillverkad vid Flygmotor i Trollhättan, hade vi redan i våra fpl J 21 och B 18B. Dem var jag förtrogen med. Den provflygning jag utan särskilda direktiv "uppefrån" påbörjade var därför bara av helt allmän karaktär.
Under tiden 25/11-44 - 18/1-45 gjorde jag med Me 109 F/2 sammanlagt 7 flygningar omfattande förutom inflygning, stabilitets-, manöver- och stigprov. Den sammanlagda flygtiden blev 3 timmar.
Vid de tre sista flygningarna hade jag låtit montera bort vapnen samt pansarplåtarna kring förarplatsen för att få ett lättast möjliga plan att "leka med". Vi lyckades få ner flygvikten till 2 607 kg. Det var verkligen mycket roligt att få tumla runt med flygplanet i detta skick. Den lätta vikten gav det en underbar stigförmåga. Vid den sista flygningen den 18/1-45 fick jag tyvärr ett motorhaveri. Cylinderfodret på främsta högera cylindern sprack. Det var bara att flyga hem med en "ångkvast" blåsande ur avgasröret. Planet såldes sedermera till en "skrotnicke".
Men var höll denna Friedrich-109a till mellan den 9 oktober 1943 och den 25 november 1944? Se även inlägget Friedrich från Lyngby.