Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

The Battle Of Säve - 28

Publicerad 2016-11-28 16:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Dags för en uppföljare till The Battle Of Säve - 27. Det känns som om man kan hålla på och gräva i detta ärende hur mycket som helst. Det är som att stå i grop och ösa upp jord, men hela tiden rasar det ner mer från sidorna. Detta sagt apropå schaktmassor, något som jag återkommer till längre ner.

I det förra inlägget pekade jag på det alltmer uppenbara: Att explatören Serneke Group avsåg att i sin tur avyttra Säve - den del som används som flygplats nu - till China-European Vehicle Technology AB (CEVT). När man lusläser anmälan om ny miljöfarlig verksamhet, inlämnad av CEVT och inte av den nye markägaren Serneke, kan man notera bland annat följande skrivning: "Verksamheten kommer att bedrivas i byggnaderna E1, E2, F1, F2 samt byggnaden mellan E1 och F1."

Till exempel är hangaren benämnd F2 disponerad idag av Aeroklubben i Göteborg. Illavarslande! Från en artikel publicerad av Teknikens Värld häromdagen:
 

CEVT har sina lokaler på Lindholmen i Göteborg och de flesta av deras tester görs i laboratorier. För fysiska tester i verklig miljö hyr CEVT in sig på andra anläggningar, som exempelvis AstaZero utanför Borås.
 

Nu har CEVT ansökt om att få anlägga en egen testbana på Säve flygplats i Göteborg. Ansökan omfattar en rundbana där tester ska göras i upp till 140 km/h, och en raksträcka med tester i upp till 200 km/h.
 

– Vi behöver en mindre anläggning för att testa prototyper på nära håll, säger CEVT:s kommunikationschef Stefan Lundin till GP.

  
På senare tid har Serneke förvärvat fler fastigheter på Säve flygplats, bland annat hotellet (Åseby 9:1) och de lokaler som hyrs av Svensk Pilotutbildning (SPU). I sin pressrelease skriver Serneke att "Förvärvet sker genom bolagsförvärv och det underliggande fastighetsvärdet uppgår sammanlagt till 83 miljoner kronor. Fastigheterna ligger i direkt anslutning till Sernekes befintliga fastigheter på Säve flygplats och blir ett väsenligt komplement i bolagets vision om att utveckla Säve flygplats till ett upplevelsecentrum och utecklingsområde för motorrelaterad verksamhet."

Man kan inte undgå att notera att Serneke har rekryterat Johan Live som ny pressansvarig. Han kommer närmast från Swedavia, det företag som för övrigt sålde Säve till Serneke.


Sedan sägs det att Serneke avser köpa det som var Volvos mark på den östra sidan av Säve flygplats. Området, gamla Säve Depå, är en del av del av en stor fastighetsaffär på närmare tre miljarder kronor som gjordes mellan Volvo och Platzer förra månaden.

Med det som ovan beskrivits, ligger det nära ttillhands att gissa att snart kommer flygklubbarna, SPU, med flera, få beskedet att de ska flytta till östra sidan, och flygverksamheten kommer istället att bedrivas från en del av den numera nedlagda banan 04/22. Hela den stora banan 01/19 kommer ingå i CEVT:s testområde.



Det är en lösning som kan fungera för det lätta allmänflyget som opererar under VFR-förhållanden. Men kanske till exempel inte vad SPU hade tänkt sig? Jag undrar även över vilka garantier som ges att en sådan flytt skall medföra en varaktig lösning. Det har smusslats redan för mycket, lindrigt sagt. Och skulle Serneke, mot förmodan, inte köpa marken på östra sidan av Platzer - ja, frågan är vad som händer då?

Det vi har sett, allt sedan Swedavias meddelande att de stängde Säve i januari 2015, är ett utdraget mord på en fungerande och, i allra högsta grad; en flygplats som det finns ett stort behov utav. Det som har hänt - och fortsatt händer - styrs inte av samhället och dess behov, utan av människor som leder verksamhet i kvartalsrapportperspektivet. Det här är ytterligare ett uppenbart tecken att vi i vårt samhälle har gett upp att tänka lite lite längre, i ett något långsiktigare perspektiv. Christian Uhr har skrivit en mycket bra text med rubriken Att tänka längre än näsan räcker. Han har gjort det utifrån frågeställningen om att vi har helt gett upp tanken om att agera proaktivt? Den kan appliceras på mordet på Säve flygplats, som inleddes av ett statligt bolag vid namn Swedavia, som enkom styrdes av sitt kvartalsrapportsperspektiv. Är detta något bra för vårt land och dess medborgare? Att infrastruktur som har en avgörande betydelse för Göteborg/Västsverige/Sverige slaktas på detta vis? Ja, vad säger du?
 
Har skickat ett par mail till Trafikverket och ställt frågan om riksintressestatus för Säve flygplats har förändrats (Det första mailet skickades för en vecka sedan och nummer två för ett par dagar sedan.). Än så länge har inget svar kommit tillbaka.

Man kanske kan ana en kopplig till bygget av Västlänken och därmed Trafikverket: Är det möjligen så att schaktmassorna från Västlänken ska läggas på Säve flygplats? Serneke avser ju att lägga sina schaktmassor från bygget av Karlatornet på Säveområdet.
 
Kortsiktighet tillsammans med fiffel och dumsnålhet - och än är vi tyvärr nog inte vid vägs ände. Det kommer en dag då man säger att ytterligare en flygplats behövs i Göteborgsområdet. Kanske det förr än vad man nu tror..? Men såklart, det kan man ju inte se om man bara arbetar i kvartsrapportperspektivet, snarare än för samhällets bästa...

Man kan inte undgå att vilja travestera en känd Göteborgare: I Sverige, idag, i verkligheten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela