Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer om Gösta Forslund Aviation - 1

Publicerad 2016-11-15 06:45:00 i Flygföretagande, Propulärkultur,

 
Idag ska vi återvända till Gösta Forslund Aviation i Gävle. Dessa bilder finns tillgängliga via Digtalt museum/Länsmuseet Gävleborg och kommer ursprungligen från Carl Larssons Fotografiska Ateljé AB. På det inledande fotot ser vi Gösta Forslund i mitten.

Ett par av bilderna finns publicerade i Flyg nr 18/1946. I databasen hos Digitalt museum anges att de är tagna den 28 maj 1947, något som alltså inte kan stämma. De är tagna tidigare.

AB Gösta Forslund Aviation etablerades på då nyanlagda Gävle/Avan (600 x 700 m) hösten 1945. Året därpå började man - bland annat med hjälp av Einar Nordin på Bromma - att sälja Cessna-flygplan. I Harald Millgårds "Sportflyg" sägs att Gösta Forslund Aviation 1947 sålt samt levererat 6 stycken Cessna 140 samt ytterligare 4 stycken väntar på importlicens. Pris: 22 500 kr, vilket inkluderade radio och skidor.


Britta Gustavsson och Solveig Lindblom poserar vid Cessna 140 SE-AYX - den första av sin typ i Sverige.

Cessna 140 SE-AYX (tillverkningsnummer 8531) interimsregistrerades den 19 augusti 1946 efter att ha ankomit via sjöfrakt från USA. Flygplanet inregistrerades "fullt ut" den 25 januari 1947, då på AB Smålandsflyg i Jönköping.  Alltså hade SE-AYX flugit på en begränsad luftvärdighet i Gösta Forslund Aviations regi i cirka ett halvår innan kärran såldes och registrerades officellt. Ett förvarande som inte direkt var ovanligt vid denna tid...och det där med begränsad luftvärdighet gjorde man ingen större affär av. Inte förrän det var en affär...


Även denna bild är högst intressant. Två nyligen ankomna Cessna 140 under uppmontering. På det närmaste flygplanet tror jag mig kunna utläsa att registreringen SE-BFM är på väg att målas på fenan. Längst till vänster står en Piper Cub i Göta-Flygs färger, SE-BFE. Också kul att se är Cessna-loggan på Volvo-lastbilen.

Misstänker rätt starkt att dessa bilder på SE-BFM och -BFN (?) är tagna senare än de två översta. De ännu ej monterade flygplanen är nämligen tillverkade 1947.



De Cessna 140 som Gösta Forslund Aviation importerade 1946-47 var SE-AYX, SE-AZZ, SE-BFM, SE-BFN, SE-BFS och SE-BPA. Sedan blev det inte fler sålda och verksamheten kom enligt uppgift att upphöra i november 1950. Se även de tidigare inläggen Cessna -46, Cessna -47 och Businessliner på Avan.

Cessnas märkesrepresentation i Sverige har - till skillnad mot Piper - en rätt brokig historia. Gösta Forslund Aviation var alltså den första agenten i landet. Det kom sedan att dröja fram 1960 innan Solberg Cessnaflyg etablerade sig på Bulltofta. Den som vill läsa mer Cessnaförsäljningens märkliga saga i Sverige kan kolla in detta blogginlägget.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Weiron

Publicerad 2016-11-15 14:35:27

Har noterat att Bloggisten infört en s.k. "Gilla knapp" inspirerat av Facebook... Säkert bra och för läsaren bättre att trycka "gilla" än att kommentera inlägget Tråkigt för bloggens framtid tror jag.
Detta inlägg skrevs istället för att trycka på "Gilla-knappen"....

Postat av: Börje

Publicerad 2017-05-08 23:01:27

En fråga. Ett flygfoto från Gösta Forslund i Gävle med beteckniongen 179-D-3-6-3.
Har du någon aning hur man listar ut från vilket år bilden är ifrån?

Svar: Hmm, nej tyvärr - det har jag inte en aning om :/
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela