Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ©

Publicerad 2009-06-23 09:34:07

"Nytt ljudlöst ventilationssystem... ...på samma sätt som trafikflygplan" - oslagbart!

Postat av: Leif

Publicerad 2009-06-23 17:46:45

Det var en trevlig och vägledande avisering -från den´ tiden- :)!

Kan någon berätta mer om Gösta Forslund Aviation,

i Gävle ?





Postat av: F

Publicerad 2009-06-23 20:04:43

AB Gösta Forslund Aviation etablerades på nyanlagda Gävle/Avan (600 x 700 m) hösten 1945. Året därpå började man - bl a med hjälp av Einar Nordin på Bromma - att sälja Cessna. I Harald Millgårds "Sportflyg" sägs att Gösta Forslund Aviation 1947 sålt o levererat 6 st Cessna 140 samt ytterligare 4 st väntar på importlicens. Pris: 22 500 kr, vilket inkluderade radio och skidor.

Postat av: Daniel Takayama

Publicerad 2009-06-24 13:33:21

Hej!

Jag är med i Gävlebygdens Flygklubb. Gösta är tyvärr bortgången, men innan han gick bort så lyssnade jag på ett par föredrag som han höll om sin flygartid. Som vanligt är det mycket givande att höra en bra berättare med massa historier. T.ex. när han lågsniffade i en Kl 35 och fastnade med stället i en taggtråd spänd mellan spanska ryttare över en åker. Under min tid jag bodde i Gävle så hade jag honom som granne en våning ner. Jag kan försöka hitta de gamla jubileumsböckerna från flygklubben och se om han omnämns där.

M.v.h.

Daniel

Postat av: F

Publicerad 2009-06-24 13:39:47

Keep looking, Daniel



Det kommer förresten mer om Gösta Forslund Aviation och Cessna... ;)

Postat av: Daniel Takayama

Publicerad 2009-06-24 17:14:06

Hej!

Ett till tips på Gösta Forslund. Länsmuseet Gävleborg håller på att scanna sitt fotoarkiv till en på Internet sökbar tjänst. Hittas under adressen http://sofie.xlm.se/ och om ni går in dör, söker på flygplan i motiv eller Gösta Forslund på namnfälten, då hittar ni några foton från Avan.

M.v.h.

Daniel

PS!

Satt samma kommentar nyss fast på fel artikel.

Postat av: F

Publicerad 2009-06-24 20:02:10

Daniel, bild nr CL 002085 3 i databasen känner jag igen. Dyker upp imorgon :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela