Lite mer apropå Malmö Flygklubb (och West Air)
Den ena manskinen var en Cessna P210N Pressurized Centurion från 1979 som sedan 1988 burit den svenska registreringen SE-KGF. Ägare var officiellt Medicinconsulterna HB i Malmö, men det hyrdes ut via Malmö Flygklubb. SE-KGF ferryflögs tillbaka över Atlanten i slutet av april 1993 efter försäljning till USA. Den blev några veckor senare N50DD och verkar sedan cirka tjugo år vara baserad i Zagreb.
Idén att skaffa flygcertifikat fick Göran Berglund 1987 när han efter 18 år på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, där han bland annat forskat i hjärt- och kärlsjukdomar, fick en professur i Lund. Han bilpendlade mellan hemstaden och den nya arbetsplatsen.
På den tiden fanns ingen motorväg längs västkusten och på vintern blev det ett tidsödande och energidränerande projekt att ge sig ut på de hala vägarna och både han och hans fru tog flygcertifikat.
Från 1975 och tio år framåt köpte han även fastigheter i Göteborg tillsammans med en kollega. Efter att de under sent 1980-tal sålde beståndet på 20-talet fastigheter tipsade en rådgivare om att köpa flygplan. De köpte då ett befintligt fraktflygbolag, West Air Sweden, som 2011 slogs samman med Atlantic Airlines till West Atlantic.