Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Lite bilder apropå Malmö Flygklubb

Publicerad 2015-04-26 23:36:00 i Allmänt, Flygföretagande, Piper, Propulärkultur,



Piper Arrow IV SE-IYY parkerad på Eslövs flygfält den 12 oktober 1990. Den är inte helt okänd för bloggen, följande är saxat från det tidigare inlägget ESGJ 940818:

Piper PA-28RT-201 Arrow IV SE-IYY av årsmodell 1979. Bilden är tagen på Jönköping/Axamo (ESGJ) den 18 augusti 1994. Planet används av Malmö Flygklubb men ägs av Swing Inn AB i Malmö. Det sistnämnda är ett välkänt nöjesetablissemang i Malmö som ägs av Dan Walterström.



Denna Arrow finns numera i Kroatien som 9A-DCB och är för närvarande till salu.

Men vi ska inte stanna där denna gång, vid SE-IYY. Nej, för när man som vanligt letade efter något annat hittade jag fler bilder på flygplan som runt 1990 gick i Malmö Flygklubbs regi. Men först citeras lite mer från det tidigare blogginlägget:
 
Malmö Flygklubb drogs igång på Sturup 1986-87 där redan Malmö-Sturups Flygklubb och Aeroklubben i Malmö fanns. En rejäl kick off var flygdagarna i maj 1987
 Malmö Flygklubbs "etablissemang" på Sturup var annorlunda jämfört med vad vi i Sverige hade sett tidigare: Lokalerna kändes mer "kontinentala" och i hangaren var det tämligen fullt med flygplan, mycket tvåmotor och en del November-registrerat (minns t ex PA-31P N910PS). Detta var som sagt sent 80-tal, inflationen i Sverige var påtaglig och importen av allmänflygplan - främst från USA - upplevde rekordår. När vi kommit in något år in på 90-talet så hade den rushen lagt sig...men det fortsattes att flygas.

På bilden har SE-IYY för övrigt nyligen fått ny lack, detta i något som kan betecknas såsom klubbfärgerna. Aktiviteten hos Malmö flygklubb mattades av med tiden och cirka 2001/2002 verkar verksamheten lagts ner.

Malmö Flygklubb servade sina flygplan i Eslöv och där kom fotografera några av dem under 1990-91. Här kommer några bilder och dessa läggs ut i den ordning de togs. Alla utom SE-KGN ägdes av Swing Inn AB.


Piper PA-28-161 Cherokee Warrior II SE-KGN parkerad utanför verkstaden den 5 september 1990. Årsmodell 1978, den hittar man numera i Iran som EP-SCE.




Piper PA-32RT-300 Lance II SE-KOV halvt utrullad ur verkstaden den 3 oktober 1990. Denna Lance, som var av årsmodell 1979, såldes våren 2002 till USA och bär numera registreringen N101NM. Var SE-KOV det sista flygplanet som användes av Malmö flygklubb?
 

 
Usel bild, men bättre än inget - Cessna 172N Skyhawk II SE-KGL i verkstaden i Eslöv den 24 oktober 1990. Även detta flygplan har hamnat i Kroatien, där "heter" maskinen 9A-DNI. Årsmodell/tillverkningsår 1980.

Den avslutande bilden togs den 2 maj 1991. På den ser vi Piper Warrior II SE-KSE, en fantastiskt fin "lågmilare" (hade bara cirka 600 timmars gångtid) tillverkad 1981. Tyvärr gick maskinen åt i ett haveri i Stickeboda i Blekinge den 13 maj 1993.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2015-04-27 21:43:18

Trevlig artikel.
Stort tack.

Postat av: F

Publicerad 2015-04-28 13:53:11

Kul att du uppskattade den, Andreas :)

Postat av: Hans

Publicerad 2015-04-28 14:57:00

Ja sådana här artiklar är alltid värdefulla att få läsa, mera sådant om allmänflyg.

Postat av: Martin Andersson

Publicerad 2019-10-11 21:50:54

I den kärran SE-KSE gjorde jag många skoltimmar med Dan... Även min långnavigering. Uppskattar att motorn funkade som den skulle under mina turer... Fantastiskt fin kärra...

Postat av: Martin Andersson

Publicerad 2019-11-01 22:44:00

Sååå synd att denna maskin "gick åt".. Även jag gjorde mina långnavigeringar i denna fina maskin.. Minns speciellt fårskinnen i sätnea. SE-KSM var också en fin kärra som jag flög några gånger. Längtar tillbaka till lektionernaa med Dan som var en empatisk, trevlig och bra flyglärare... Skulle så gärna flyga igen, men tyvärr har hälsoskäl satt hinder i vägen...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela