Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Att Aldrig Ge Upp - om Moth SE-AMO

Publicerad 2011-07-21 09:01:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,


När Björn Blomstrand i Västervik la upp denna film på youtube var jag inte sen att agera: Såg direkt, detta Måste ut på bloggen! Här är hans berättelse om sitt bygge av en DH.60 Moth-replika. En väldigt speciell skapelse, en del - till och med rent bokstavligt talat - av dess historia berördes i det tidigare inlägget Moth Special SE-BFB, dock utan att nämnas. För hade jag fått råda hade det inte stått SE-AMO på Björns Moth, det hade stått SE-ABY! Ty det står skrivet (någonstans):

Den motor som sitter i SE-AMO är en Cirrus Hermes IIB tillverkad 1932. Om jag fattat rätt har motorn tidigare varit installerad i ASJA Viking I SE-ACX och därefter i Moth SE-ABY.

Med andra ord, att kalla detta flygplan för en Gipsy Moth är fel. Cirrus Moth eller Hermes Moth är inte heller helt korrekt, DH.60 har inte tillverkats med denna (inverterade)
Cirrus Hermes. I EAA Sveriges dokument anges SE-AMO kort och gott som en DH 60 Moth replika...

Så hade dokumentationen funnits kunde man kanske tänkt sig att "restaurerat" SE-ABY. Eller så hade det stått SE-AFL på flygplanet, men...nja, nu ska vi inte göra bilden alltför komplex. Njut nu av filmen!

Nedanstående bild tog jag för ganska precis tio år sedan, innan vingarna (de raka och "foldbara") kom på plats.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2011-07-21 12:14:27

Jag får en liten klump i halsen av hela filmen. Så vacker idé att genomföra. Fin film, fint flygplan oavsett vad det kallas!



/S

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2011-07-21 21:31:23

Jättefin liten film och man blir väldigt berörd. Som flygplansägare själv och som nyligen cirklat runt ett gammalt övergivet projekt (som kommer bli en mardröm att få ordning på), så kan jag identifiera mig tydligt. Men jag ser det lite som min plikt att rädda gamla flygplan, för om inte jag gör det, vem ska då göra det?

Postat av: F

Publicerad 2011-07-21 21:57:06

Underbar liten film, håller med till 110 procent. Detta klipp är nu också utlagt och är från AMOs roll out i maj 2006: http://youtu.be/s1dzw0JzbfU



Adam - har du skaffat mer flygplan (förutom Twin Commander alltså)? Berätta :)

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2011-07-22 01:32:46

Jag jagar ett par olika ledtrådar till ett par Piaggio P-136 Royal Gull. Rariteter. Mkt ovanliga gamla tvåmotoramfibier från 50-talet. Hade en på kroken men fick nyss veta att den har för osäker ägarbakgrund och är i tvistemål. Den andre är tillgänglig, men ägaren vill ha för mkt för den. Får se om ett tredje objekt kanske kan nosas upp, jag har lite ledtrådar..



Festliga är att det fanns en sån i Sverige på 60-talet. SE-CDE. Tyvärr brann den inne i Norge på 90-talet.

Postat av: F

Publicerad 2011-07-22 12:51:15

Aha, kul flygplan, P-136. Keep oss postade :D



SE-CDE gick faktiskt åt i brand på High Chapparall, Hillerstorp i Småland. Tror det var 1991 om jag inte minns fel. Och som en tanke - och återkoppling till inlägget - så brann även DH.60G-III Moth SE-ADN upp i samma eldsvåda.

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2011-07-22 13:24:45

Kan inte påminna mig att någonsin ha sett en så hänförande minidocumentär...helt underbar!

Hoppas någon kan lägga -Text/textremsa på Engelska. Våra vänner som inte är svenskspråkiga bör självklart kunna njuta av Björn Blomstrands ödmjuka framtoning.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela