Att Aldrig Ge Upp - om Moth SE-AMO
När Björn Blomstrand i Västervik la upp denna film på youtube var jag inte sen att agera: Såg direkt, detta Måste ut på bloggen! Här är hans berättelse om sitt bygge av en DH.60 Moth-replika. En väldigt speciell skapelse, en del - till och med rent bokstavligt talat - av dess historia berördes i det tidigare inlägget Moth Special SE-BFB, dock utan att nämnas. För hade jag fått råda hade det inte stått SE-AMO på Björns Moth, det hade stått SE-ABY! Ty det står skrivet (någonstans):
Den motor som sitter i SE-AMO är en Cirrus Hermes IIB tillverkad 1932. Om jag fattat rätt har motorn tidigare varit installerad i ASJA Viking I SE-ACX och därefter i Moth SE-ABY.
Med andra ord, att kalla detta flygplan för en Gipsy Moth är fel. Cirrus Moth eller Hermes Moth är inte heller helt korrekt, DH.60 har inte tillverkats med denna (inverterade) Cirrus Hermes. I EAA Sveriges dokument anges SE-AMO kort och gott som en DH 60 Moth replika...
Så hade dokumentationen funnits kunde man kanske tänkt sig att "restaurerat" SE-ABY. Eller så hade det stått SE-AFL på flygplanet, men...nja, nu ska vi inte göra bilden alltför komplex. Njut nu av filmen!
Nedanstående bild tog jag för ganska precis tio år sedan, innan vingarna (de raka och "foldbara") kom på plats.
