Moth Special SE-BFB
Ännu en bild tagen av Pej Kristoffersson och skickad till mig av LIA. Platsen är Skå-Edeby och tidpunkten runt 1960. Det kapellerade flygplanet är en riktig "specialare" - en Moth Special till och med. Uttrycket HPD (hopplockade delar) kanske är bekant? SE-BFB var just något sådant...
Flygplanet sattes ihop i slutet av 40-talet firma Ostkustflyg i Västervik (en plats där man även på senare år för övrigt byggt Moth!). Man utgick från två vrak: Kroppen kom från DH.60M Gipsy Moth SE-ABY som hade havererat sommaren 1947 vid Tumlehed, i vattnet utanför Torslanda...
Bilderna på SE-ABS och -ABY är skickade av Matsen och är en gång tagna på Torslanda av "Kalle Flaps".
Vingarna var från DH.60X Cirrus Moth SE-ABS som hade varit ute för ett haveri på Såtenäs 1946. Frågan är om inte motorn också kom ifrån detta flygplan?
Den sista september 1948 registrerades SE-BFB på F:a Ostkustflyg, Frisell & Co. i Västervik. Som typ angavs DeHavilland D.H.60 Moth Special och tillverkningsnummer LFS-2-1948. Detta ska uttydas "Luftartsstyrelsen nummer två 1948", en variant som man börjat använda när det rörde sig om just "HPD"...eller i annat fall när det var lämpligt: Läs En Bestmann från Grönskåra - 1
Flygplanet såldes av Ostkustflyg 1956 och under resterande delen av decienet kom SE-BFB ha ytterligare tre inregistrerade ägare. Den 3 juni 1960 utgick luftvärdigheten och kom inte att förnyas, Moth Special'en ställdes av på Skå-Edeby. Det köptes senare av Bülow, Pettersson, Hilleshög och Kronvall, Bromma, men den 25 januari 1964 ströks SE-BFB ur registret med kommentaren "Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, skrotat".
Om jag förstår saken rätt finns SE-BFB sedan 1964 på Svedinos i Ugglarp. Lennart Svedfelt köpte Mothen av partnerskapet och hämtade flygplanet på Skå . Det var faktiskt det första flygplanet Svedfeldt kom att anskaffa till museet, detta tillsammans med SE-SAM. På Svedinos står Mothen utställd målad som en en Sk 9 med koden 5555.