Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Moth Special SE-BFB

Publicerad 2009-10-30 10:14:25 i Tiger Moth...och Moth,



Ännu en bild tagen av Pej Kristoffersson och skickad till mig av LIA. Platsen är Skå-Edeby och tidpunkten runt 1960. Det kapellerade flygplanet är en riktig "specialare" - en Moth Special till och med. Uttrycket HPD (hopplockade delar) kanske är bekant? SE-BFB var just något sådant...

Flygplanet sattes ihop i slutet av 40-talet firma Ostkustflyg i Västervik (en plats där man även på senare år för övrigt byggt Moth!). Man utgick från två vrak: Kroppen kom från DH.60M Gipsy Moth SE-ABY som hade havererat sommaren 1947 vid Tumlehed, i vattnet utanför Torslanda...



Bilderna på SE-ABS och -ABY är skickade av Matsen och är en gång tagna på Torslanda av "Kalle Flaps".



Vingarna var från DH.60X Cirrus Moth SE-ABS som hade varit ute för ett haveri på Såtenäs 1946. Frågan är om inte motorn också kom ifrån detta flygplan? Även SE-ABS, Gösta Andées "Sandvik", byggdes upp igen så småningom. Finns numera på SvedinosUgglarp.

Den sista september 1948 registrerades SE-BFB på F:a Ostkustflyg, Frisell & Co. i Västervik. Som typ angavs DeHavilland D.H.60 Moth Special och tillverkningsnummer LFS-2-1948. Detta ska uttydas "Luftartsstyrelsen nummer två 1948", en variant som man börjat använda när det rörde sig om just "HPD"...eller i annat fall när det var lämpligt: Läs En Bestmann från Grönskåra - 1

Flygplanet såldes av Ostkustflyg 1956, under resterande delen av decienet kom SE-BFB ha ytterligare tre inregistrerade ägare. Den 3 juni 1960 utgick luftvärdigheten och kom inte att förnyas, Moth Special'en ställdes av på Skå-Edeby. Det köptes senare av Bülow, Pettersson, Hilleshög och Kronvall, Bromma, men den 25 januari 1964 ströks SE-BFB ur registret med kommentaren "Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, skrotat".

Det sägs att "valda HPD" av SE-BFB fortfarande existerar - någon som vet något mer? Man kan misstänka att dess vingar återigen hamnade på den innan nämnda SE-ABS? Just denna Cirrus Moth deltog för övrigt i "The Bournemouth Summer Aviation Race Meeting" i augusti 1926 och flögs av ingen mindre än självaste Geoffrey de Havilland. Fast då med andra bokstäver målade på vingar och kroppsidor: G-EBON.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela