Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

1959 Bonanza i Dalom

Publicerad 2008-10-14 11:01:40 i Beech,


Denna helsidesannons var införd i Flyghorisont nummer 4 1966. Det jag hajar till lite över är Bonanzan, som även är inringad. Kommer ni ihåg att jag skrev om en Beech K35 Bonanza tidigare i år, i inlägget Echo Whisky...eller Echo Walt ? Den kärran stod hos Beech-agenten Travelair Scandinavia på Norrköping/Kungsängen under 1963 - men ovanstående annons är tre år yngre.

Intressant i sammanhanget är även att i det föregående numret av Flyghorisont hade Harald Millgård skrivit en artikel om just en Bonanza...hyrd från Travelair av AB Elementhus i Mockfjärd och baserad på Borlänge/Rommehed och Gagnef/Himmelsslätta (se nedan).

Likt D-ENAR/SE-EEW är detta antagligen en K35 Bonanza. Men är det D-ENAR med annan lack (vilket jag inte tror)...eller vad är detta för (annan) Bonanza? Den är inte svenskreggad i alla fall, kärran som försäljningschefen på Elementhus använde sig av under sina resor 1966. Så, någon som vet? 

Detta sagt apropå dalmasar och Bonanza...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2008-10-14 13:32:26

Hej Fred!



Har också undrat vilken reg denna Dala Bonanza hade.

Jag var ju som sagt prenumerant på Flyg Horisont.



Vet vilken ferrypilot det var som tog hem Debonair

SE-EKI till Sverige?



http://www.airliners.net/photo/Beech-C33-Debonair/0220788/L/



Fortsätt med gärna med lite historia och bilder

med Beechplan, mycket interesant!



Så också om fler flygplantyper som Cessna/Piper.



Har läst dina Cherokee historier.



Hälsningar från Hans i Arboga.





Postat av: F

Publicerad 2008-10-14 14:11:51

Hej Hans,



Jag tror att det nog var nämnde Englund som ferrade hem Debonair SE-EKI. Dock inget som jag har fått bekräftat till 100%. Kärran lever och har hälsan i Belgien numera som OO-ABZ:



http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5657905



Kul att du orkat läsa mina texter. Vi får se vad det blir härnäst i frågan om "karismatiska flygplanstyper" ;)

Postat av: Hans

Publicerad 2008-10-14 14:49:19

Tack för det Fred. Ja det kanske var Englund som

tog hem denna också. Jag hade turen att få följa

med en sväng i nämnda Debonair SE-EKI 1969, Det var

med Ragnar Erikssons son Ronnie, han som flög jorden

runt med Bonanza SE-KEE. Hjälpte Ronnie ut med EKI

ur hangaren så jag fick åka med över till Köping

för att tanka upp EKI då soppan var slut i Arboga.

Det var en fantastisk maskin att få flyga med.



Det fanns också en Debonair C33 i Finland med reg

OH-BDB, men den tog väl någon av finnarna hem.



Mins också att det stod en Beech Travelair utanför

Erikssons hangar med reg. D-GADO, kan ha varit 1966

eller 1967. Då hade man ju ingen kamera tyvärr.



Hans.

Postat av: F

Publicerad 2008-10-14 15:12:26

Ronnie E har ju landets enda långe-Bonanza, en lite törstigare variant; B36TC. Men gillar man muskelflygplan som jag så diggar man The KEE-bird :)



C33 Debonair OH-BDB blev i slutet av 80-talet intruktionsmatrial, dock flyger väl B33 OH-BDA vidare i Finnairs FK:

http://www.airliners.net/photo/Finnair-Flying-Club/Beech-35-B33-Debonair/0853103/M/



Beech Travelair D-GADO flyger idag som N2VC i USA.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela