Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bergsäkert jubileum - Nya Berget 60 år

Publicerad 2015-05-13 17:00:00 i Kalla kriget,

 
Nu på fredag, den 15 maj, är det exakt på dagen 60 år sedan som Gustaf VI Adolf invigde det så kallade Nya Berget på Säve - detta ska vi här på bloggen fira med att publicera detta inlägg. Bilder och textunderlag har vänligen ställts till förfogande av författaren till boken "Bergakungens sal" utgiven av Aeroseum 2014.

På den inledande bilden anländer kungen och landshövdingen samt övriga potentater. Chefen för F 9, Arthur Åhmansson och hans närmaste män, väntar på att majestätet ska kliva ur bilen. I förgrunden framför dessa ser man den pulpet där Gustaf VI snarare ska skriva sin namnteckning.

 
Så här berättas det på sidan 46 i "Bergakungens sal":

Söndagen den 15 maj 1955 förrättade H.M. Konungen, Gustav VI Adolf, invigningen av flygvapnets då modernaste och mest hemliga hangar - det Nya Berget - på Säve. Redan om morgonen hade hangaren städats, putsats och fejats samtidigt som fanvakten drillats i väntan på majestätet med sitt följes ankomst. Fordonskolonnen, med konungens Cadillac främst, rullade på utsatt tid ner genom ingång väst.


Ledsagad av landshövdingen Per Nyström togs majestätet emot av flottiljchefen som dagen till ära bar högtidsdräkt sekonderad av officerare ur flottiljstaben.



Efter att konungen haft ett kort anförande förklarades den nya berghangaren invigd ombads han skriva sitt namn på ett pappersark, vilket senare transfererades till en marmortavla, mejslades ut och slutligen murades in i väggen i centralgången där den än idag kan beskådas.




Avslutningsvis genomfördes en obligatorisk rundvandring där majestätet intresserat informerades om berghangarens utformning och dess faciliteter.



Invigningen av den nya berghangaren var omgärdad av yttersta sekretess. Så även anläggandet av densamma. Manskap, exempelvis underbefäl såsom flygtekniker, värnpliktiga etc. var strikt förbjudna att besöka den verksamhet som slutligen skulle resultera i den nya och atombombsäkra berghangaren. Innan den nya berghangaren invigdes var det förutbestämt att 2. divisionen, som enligt nomenklaturen var en "övningsdivision" och således i det närmaste stridsberedd, skulle fredsbaseras i den nya hangaren.

Av personalen, såväl flygade som markpersonal, kom den nya berghangaren att benämnas "det Blå Berget" syftande på att det var här divisionen "Ivar Blå" från nu hade sin hemvist fram till flottiljens nedläggning.

Till invigningen hade även personalens anhöriga och familjer bjudits in vilka dock inte bereddes tillträde till hangaren utan istället samlats och ställts upp på plattan framför den gamla berghangaren. Barnen hade försetts med små svenska flaggor för att vinka till kungen då fordonskolonnen efter invigningen körde förbi för att slutligen intaga lunch på officersmässen.

Så långt direkt citerat från "Bergakungens Sal - Historien om och kring en hemlig berghangar". Denna bok finns att köpa hos Aeroseum, som har sin hemvist i just Nya Berget på Säve. Berghangaren har varit omnämd i flera tidigare blogginlägg, till exempel här och här.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Weiron

Publicerad 2015-05-25 19:02:34

Historiskt intressanta bilder från kalla krigets dagar med "gamle kungen" i fokus.
Aeroseum som maknadsförs som flygmuseum och flygupplevelsecenter, men av Göteborgshumorn döpts till "Hisingens Tivoli",och som disponerar den enda kvarvarande berghangaren i sitt slag som representerar ett såväl kulturhistoriskt som flyghistoriskt minne borde väl ansträngt sig lite mer för att fira ett bergsäkert jubileum än att halvera inträdesavgiften på jubileumsdagen...(?).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela