Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bergakungens Sal

Publicerad 2015-01-28 12:12:00 i Kalla kriget,

 
Nu blir det mer om Säve flygplats. Förra inlägget handlade om det som finns på västra sidan om bana 01/19. Nu ska det handla om det hemligaste hemliga på motsatt sida, den östra - den tidigare militära. I mitten av december förra året släpptes boken Bergakungens Sal - Historien om och kring en hemlig berghangar av Åke Hall.

Tillkomsten av Nya Berget på Säve är unikt på så vis att ingen av de övriga flottiljeflygplatsernas berghangarer har dokumenterats med foton som i detta fallet. Bakom detta arbete stod F 9:s flottiljefotograf Styrbjörn Ericsson (Som jämförelsele kan nämnas att endast finnas ett par bilder vad gäller berghangaren på Barkarby.). Sedan tidigare fanns Gamla Berget på Säve, det hade byggts i samband med F 9:s uppsättande under andra världskriget. Det nya hotet atombomben styrde tillkomsten av det betydligt större Nya Berget, vilket kunde invigas av Gustaf VI Adolf 1955. Här kunde i princip hela flottiljens bestånd av stridsflygplan, cirka 60 stycken J 29 Flygande Tunnan, inhysas. Inte nog med det, i detta bergrum skulle även flottiljens personal självklart kunna ta skydd, och dessutom inrymma bland annat lokaliteter för flygplanservice, olika fordon, mindre verkstäder, ordersalar, vilorum och en kommandocentral. Med andra ord, en imponerande - för att inte säga världsunik? - anläggning.

 
Som de flesta liknande andra avancerade fortifikationer i vårt land var Nya Berget omgärdad av hög sekretess. Flygvapnet var något av Sveriges spjutspets under Kalla kriget och det räknades under 50-talet som det fjärde största i världen. Resurserna som satsades var stora och byggandet av dessa berganläggningar var ett uttryck för detta - varför anskaffa så många toppmoderna flygplan om man inte kunde skydda dessa på marken? Man planerade från början att bygga 20 berghangarer på olika flottiljer och krigsbaser etc, men i praktiken tillkom bara fem. 

F 9 lades ner 1969 men Säve behölls som militär flygbas. Nya Berget kom därefter att användas för uppställning av flygplan i malpåse/krigsreserv. Detta medförde i sin tur att man även på denna plats kom att skrota en hel del av beståndet var efter det av olika anledningar så behövdes (eller fasades ut). År 2002 var denna verksamhet slut, men parallellt med avvecklingen uppstod Stiftelsen Aeroseum och Nya Berget fick snart ett nytt liv...


Bergakungens sal - Historien om och kring en hemlig berghangar är ett lysande litet guldkorn. Styrbjörn Ericssons bilder är det centrala, de bär fram berättelsen. Texten som ramar in dessa bilder är lagom, inte för mycket, ej heller för lite. Nörden blir kanske sugen att veta mer, men - framför allt - den mer allmänt intresserade kan smidigt tillgodogöra sig en lagom portion med relevant information. Tack Åke, för att du satte ihop detta guldkorn till bok! Man kan köpa den hos Aeroseum - så här gör du för att skaffa ditt exemplar.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Danny K

Publicerad 2015-01-28 20:56:03

Festligt, jag fick denna bok i min hand igår. Verkligen ett guldkorn precis som du skriver!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela