Björn Löwgren - 2
Björn Löwgren i Sk 16 SE-FUZ. Bild: Gunnar Åkerberg.
I samband med Björn Löwgrens begravning idag genomfördes en missing man-flygning över Skå kyrka med fyra stycken Sk 16. Att det just blev Sk 16 är inte så konstigt med tanke på Björns mångåriga gärning med Sk 16, Texan, Harvard eller vad vi vill kalla den - på sätt och vis blev typen något av hans signum. Vi minns med värme Swedish Harvard Team och dess klistermärken och tröjor, eller hur? Så dagens manifestation känns som en passande sista hälsning, det tror jag i stort sett hela flyg-Sverige är berett att hålla med om.
Gissningvis var det här första gången sedan våren 1972 det förekom en fyrgrupp med Sk 16 i Sverige.
Bilderna tagna i luften i detta inlägg - och tillhörande filmklipp - kommer från Henrik Bergman som satt i flygplan fyra i formationen (SE-FVU). I annat fall, stående på marken, Gunnar Åkerberg. Tack till er båda!
Flygplanen var SE-BII/16128 (flugen av Niclas Amrén), SE-FUD/16068 (flugen av Svante Kilén), SE-FUZ/16144 (flugen av Kjell Nordström) och SE-FVU/16073 (flugen av Alf Ingesson Thoor).
Nedan ser vi SE-BII och närmast SE-FUZ. Det sistnämnda planet ägdes av Björn Löwgren under många år och var också FUZ som bröt ut ur formationen vid passagen av kyrkan.
Slutligen, sväng också gärna in hos SFF STO. Jag instämmer i uttrycket Blue Skies Björn. Tack Björn, för det frö av flygintresse du sådde i allmänhet, och i synnerhet för veteranflygplan, i oss unga på 70- och 80-talen. Och även senare...
Uppdaterat 110924
Från LIA kommer denna bild vilket gör inlägget, så att säga, komplett. Tack!