Snobben gör comeback? - 4
Inlägget Snobben gör comeback? - 3, där det berättades att denna ikon i flyg-Sverige nu är till salu och därmed löper stor risk att lämna landet, har väckt en del uppmärksamhet. Så hur gör vi för att rädda kvar flygplanet i Sverige? Som sagt tidigare så har jag en tanke där man bildar en förening runt maskinen. Låt oss förslagsvis kalla oss Snoopys Vänner med visionen att med tiden bli Svensk Flygtjänst Heritage Flight. Vad har ni för tankar och reaktioner rörande detta? Vilka är intresserade att delta i ett dylikt projekt? Bekänn färg nu. Har du som jag en förkärlek för gula flygplan enligt gammal klassisk svensk tradition? Hör av dig! Använd kommentarsfältet nedan (Du kan vara anonym om du så vill, din emailadress är endast synlig för mig såsom blogginnehavare.).
SE-CHP är en levande bit svensk flyghistoria, en viktigt del av vår flygkultur. Flygplanet förkroppsligar på sätt och vis även Björn Löwgrens mångåriga insatser för veteranflyget och warbirdsrörelsen i Sverige - jag tror banne mig att en del av hans själ sitter i flygplanet...
Flygplanet tillverkades för US Army Air Force som en AT-6A med serial no. 41-16443. Hittade för övrigt en notering att maskinen var involverad i ett mindre tillbud vid Galveston Air Base den 7 februari 1943. Det tillhörde då 75 BFTS med hemmabas Ellington Field i Texas. Fast det finns lite osäkerhet om flygplanet gamla identiteter, det är bäst att påpeka. Efter ha burit den amerikanska civila registreringen NC66072 såldes det - som del i en större upphandling av samma flygplantyp i USA - till Sverige. Här blir det lättare att härleda: Flygplanet godkändes som Sk 16B nummer 16269 den 23 mars 1953 och tilldelades F 15 i Söderhamn och fick koden 269 på fenan. Den 12 december 1957 avfördes 16269 ur Flygvapnet och registrerades därefter civilt som SE-CHP den 7 oktober 1958 på Svensk Flygtjänst AB.
Nedanstående bild är tagen i mitten av 60-talet framför Svensk Flygtjänsts hangar på Bromma. Det var innan SE-CHP såldes till Olle Åhnstrand och fick Snobben på fenan.