Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om Arlandasamlingarna och Stieglitz SE-BWX igen

Publicerad 2015-04-15 10:56:00 i Allmänt, Propulärkultur,



Här ovan ser vi ett skissförslag till ett flygmuseum på Arlanda. Notera dateringen: Den 6 december 1967. Notera även att det står "Focke Wulf Stieglitz"på vingarna på ett av flygplanen i utställningen. Bilden är klickbar för den som vill försöka studera ritningen mer i detalj. Tyvärr är bildunderlaget inte det bästa, men något mer går nog att få ut av bilden när man förstorar den.

I det tidigare inlägget Om Arlandasamlingarnas Lodis och Stieglitz frågade jag mig lite försynt när den sistnämnda inlämmades i samlingarna. Svar: 1966 bör maskinen ingått i samlingarna, 1967 var det garanterat så - se ovanstående ritning.

Och vidare, detta med ägarskapet av Focke Wulf  Fw 44J Stieglitz SE-BWX, exemplaret det handlar om - skänkte inte Kungliga Svenska Aeroklubbens (KSAK) flygplanet till det tilltänkta muséet? För man skrev väl inget deponeringsavtal? Om man tänker på det så skulle KSAK:s agerande  - eller vem det nu var? - när man hämtade SE-BWX från Arlanda kunna vara ett farligt prejudikat för svensk flyghistoria. Det finns nog en hel del unika föremål på olika flygmuséer i vårt avlånga land som kan löpa risk att bli helt sonika hämtade. Med andra ord, det är verkligen inte bra om KSAK så att säga nu har "satt standarden"...
 
Även i publikationer av senare slag omtalas SE-BWX på ett sätt att man upplever det som tämligen klart att maskinen tillhör Arlandasamlingarna. Följande uppslag står att finna om man har tillgång till Flygrevyn nummer 4/1977, notera vad folket på stora bilden har samlats vid...
  

 
Vid den här tiden hade den gamla Sk 12:an monterats ihop och höll på att genomgå en omfattande uppfräschning. I princip var det väl sista gången som SE-BWX fick någon kärlek av större omfattning (?). Denna bild - tagen sommaren 1977 av Arlandagruppens Peter Liander - har varit med förut, men platsar igen...



För något år sedan diskuterades ju det friskt var det civila luftfartsmuséet skulle ligga. Nu verkar planerna på en flytt gått "i stå", det känns som Arlandasamlingarna även fortsatt kommer att kallas just för det. Oavsett vad som händer är det dock viktigt att samlingarna hålls intakta....och även deras enskilda föremål. SE-BWX deponerades från Arlandasamlingarna till Segelflygmuseum på Ålleberg, men ställdes aldrig ut. Faktum är att maskinen kom att stå i verkstaden nedplockad hela tiden på "berget". Senare fraktades den till Ljungbyhed, och sedan gick det som det gick: För mer om KSAK:s dundertabbe rörande denna bit av klassisk svensk flyghistoria, läs de tidigare inläggen Om en Stieglitz och "olycksfall i arbetet" och Om tolvans historia. Enligt sin slogan ska KSAK "göra skillnad". Jomenvisst, fast i det här fallet till det sämre...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela