Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om Arlandasamlingarnas Lodis och Stieglitz

Publicerad 2015-02-17 12:00:00 i Propulärkultur,

 
I Arlandasamlingarna har sedan snart 50 år landets sista Lockheed Lodestar, SE-BZE, funnits. Från Arlandasamlingarnas egna websida:

Efter kriget importerades 11 st. surplus Lodestar till Sverige. Dessa flög mest med kvällstidningar och linjetrafik med passagerare.

SE-BZE tillverkades 1943 i Burbank, Kalifornien och levererades till USAF, som transportflygplan, varefter den flögs över till Europa. Planet övertogs av norska staten i slutet av 1944 och flögs därefter av brittiska BOAC (reg.G-AGIJ ) med norsk besättning i kurirtrafik mellan Skottland och Bromma.

Efter kriget officiellt överfört till Norska staten.

Maskinen köptes av Airtaco AB från Karair i Finland 1954 och användes för tidningstransporter.

1957 ombildades bolaget till Linjeflyg AB och SE-BZE användes förutom transport av tidningar även inom Linjeflygs ordinarie linjetrafik bland annat på sträckan Stockholm – Kalmar och Kalmar – Visby – Stockholm.

1958 köpte Svensk Flygtjänst SE-BZE. Planet kom i fortsättningen att för Luftfartsverkets räkning utföra flygningar för kontroll av flygfyrar och andra inflygningsapparater till de allmänna flygplatserna i Sverige. 1966 övertogs dessa flygningar av företagets DC-3, SE-BSM och SE-BZE gjorde sin sista flygning från Bromma till Arlanda den 14 januari 1966 där den renoverats för att ingå i Arlanda Flygsamlingar.

Hittade denna artikel som publicerades efter överlämnadet av flygplanet till museisamlingarna.


Notera sista underrubriken: Tolv flygplan väntar på museum. Men det är "bara" två som är identifierade i texten; Lodestar SE-BZE och Riesler R.III S-AAR. Vilka är de övriga flygplanen? Spontant känner man till (3) Junkers W 34 SE-BYA, (4) Fairey Firefly SE-BRG, (5) de Havilland DH.60G-III Moth Major SE-AGF, (6) Bücker Bü 131 B Jungmann SE-AGT och cockpiten till (7) Junkers Ju 52/3m SE-ADR. Så vilka var flygplan nummer 8 till 12? De som redan fanns på Tekniska muséet? Eller kan det vara så att Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BWX också ingår bland dessa? Noterar att just detta flygplan numera är bortplockad från Arlandasamlingarna lista över flygplan (uppdaterad förra månaden). Se även de tidigare inläggen Om en Stieglitz och "olycksfall i arbetet" och Om tolvans historia. Så man undrar vad som just nu händer med denna Stieglitz?

Åter till Lodestar SE-BZE - nedanstående bild är tagen på Bromma av Ulf Nylöf.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2015-02-18 06:23:02

Hyggelig å se at iallefall et av de gamle norske Lodestar flyene er i live. Burde vel fått vært en tur på Arlanda for å kikke på maskinen en dag.

Postat av: F

Publicerad 2015-02-18 23:35:25

Skulle nog påstå att Arlandasamlingarna är (ett av) Sveriges mest spännande flygmuseum, Trygve. Inte bara Lodestaren är värd ett besök...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela