The Battle Of Bromma - 34
Så här skriver handelskammaren på sin websida:
På det här seminariet presenterar Handelskammaren en rapport om Brommas betydelse för Sverige och det svenska näringslivet.
Inför höstens val har två politiska partier meddelat att de vill lägga ned Bromma flygplats. Frågan om Brommas vara eller icke vara kommer därför att bli en het valfråga. Sverige är ett av världens mest exportberoende länder och det land i EU som har det längsta avståndet mellan olika landsändar. Flygets betydelse är därför av utomordentligt stor vikt och en väl utbyggd flygtillgänglighet är av avgörande betydelse för hela Sverige.
På det här seminariet presenterar Handelskammaren en rapport om Brommas betydelse för Sverige och det svenska näringslivet. Kom och lyssna på hur företrädare för moderaterna, socialdemokraterna och miljöpartiet ser på frågan. Medverkar gör bland annat infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd.
Vågar man gissa att Swedavia har varit med i framtagandet av denna rapport? På senare tid har Malmö Aviation/Braathens Aviation och deras koncernchef Anders Ehrling - som satt i Swedavias styrelse 2010-2013 - börjat synas mer och mer i debatten och Swedavia verkar inta en plats mer i bakgrunden. Man vill hela tiden vinkla förhållandena så att det finns bara två alternativ; bygg ut eller lägg ner, man tar mer eller mindre Bromma flygplats "som gisslan". För faktum är att så svart eller vitt är inte fallet - det finns ett alternativ till, ett hållbart sådant. Följande skrev jag på Stockholms Handelkammares facebooksida:
Med tanke på hur illa Swedavia behandlar Stockholms - och därmed Sveriges allmän- och affärsflyg - så har man skapat denna situation med nedläggningsrisk själva. Som så många gånger sagt tidigare: Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1!
Handelskammaren har vid ett flertal tillfällen påpekat vikten av affärs- och allmänflyg och tillgången för detta på Bromma. Bara för några månader sedan hävdade Handelskammaren att Bromma flygplats behövdes just på grund av allmänflyget!
Så upp till bevis Stockholms Handelskammare, nu behövs det sägas igen och det kraftigt markerat. Man ska ha klart för sig att Swedavia har hittat på en egen tolkning; "Affärsflyg för Stockholm", vilket med normala flygtermer skulle klassas som direktionsflyg. Småföretagaren som själv flyger i tjänsten har idag mycket svårt att angöra den svenska huvudstaden. Swedavia gör inte Stockholm mer tillgängligt, snarare tvärtom....