Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

TIS Österrike

Publicerad 2014-01-07 22:00:00 i Allmänt, Kalla kriget,


 
Jag länkade till detta youtubeklipp i inlägget Everlasting stolläge med följande ord: Somliga av oss på denna tid pratade tyska med sydditodialekt och höll mestadels till på andra kompanier/divisioner. Men de märktes väldans mycket ändå...
 
Klippet - inspelat några år in på 90-talet - är klart värt en egen bloggpost. Platsen är som synes Ängelholm, på den tiden då Skånska Flygflottiljen, F 10, fortfarande existerade i allra högsta grad. Det var den sista flottiljen i svenska flygvapnet som använde Saab 35 Draken och därför huserades även här TIS 35, det vill säga TypInflygningsSkedet för Draken.

 
Ett tiotal tvåsitsiga SK 35C fanns för detta ändamålet hos 1/F 10 och med dessa supportades även behovet av Drakenpiloter för Österrike. I mitten/slutet av 80-talet hade nämligen 24 stycken totalrenoverade Drakar
exporterats till Österrike (vars version kallades J 35Ö alternativt J 35OE) och till dessa behövdes piloter. Det är med denna bakgrund man ska se klippet ovan och "fenomenet TIS OE". Under åren 1987-89 fanns till och med en speciell "Österrikedivision" vid Ängelholmsförbandet.

Avslutningsvis, ett knippe relaterade inlägg: AvArt: En morgon på F 10 , "Lett hänt" i sovjetiskt luftrum 1987? samt Malte, POS och Johan 56.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Daniel S

Publicerad 2014-01-08 17:40:41

Intressant film

Kul hur han letar efter kvarglömda tekniker i luftintagen
En del coola manövrar också

Postat av: F

Publicerad 2014-01-08 17:57:31

Jo, denna film har i kortare form funnits uppladdad här o var på webben. Kul att du noterade manövrerna, Daniel. Ofta kallad Kobra, men ska snarare benämnas "Vacka" eller "Kort parad", som man sa vid F 10 - från http://www.f10kamratforening.se/Kamrat/Word/?page_id=404

Ett annat spår som Draken har satt under det ”Kalla kriget” är den på senare tids flyguppvisningar så spektakulära ”Pugasjev´s cobra”. Detta var något som de ryska piloterna fick uppleva när de mötte svenska Drakenpiloter över Östersjön när man gjorde en s k ”kort parad” för att få den bakomvarande att åka förbi. Detta var en instabilitet som fanns i Draken och var helt enkelt ingången till ”Superstall” men rätt hanterad så blev det bara en ”stoppsladd”.

Postat av: Stellan

Publicerad 2014-01-09 09:10:35

Klassiska filmrutor med ett av världens mest klassiska profiler. Det är ändå förvånansvärt lite fartförlust i vissa av sekvenserna, eller?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela