Malte, POS och Johan 56
Tre F 10-legendarer i ett och samma videoklipp: Piloten Mats "Malte" Lindskog, teknikern Bengt-Arne "POS" Persson och "deras" J 35J Draken 35556, känd under sitt gamla radioanrop Johan 56. Att det är inspelat på Ängelholm/Barkåkra gör det inte sämre och detta år 2002, det vill säga under den sista tiden som F 10 existerade.
POS minns man väl från sin lumpartid, han basade över am-troppen hos oss på 2.stationskompaniet. Alltid trevlig och POSitiv, upplevdes lika mycket som en av "oss" som ett befäl. Med andra ord populär hos oss beväringar.
Malte var mer som ett spöke, någon som man visste namnet på i egenskap som mångårig uppvisningspilot på Draken, men ytterst sällan fick se in person. Anledningen till detta var väl främst att Lindskog under denna tid höll till på Österrikedivisionen. 1987-89 var det full gärning med utbildning vid F 10 av österrikare, då landet köpt ett antal Draken. Lindskog blev så småningom den som i Sverige fick flest flygtimmar på Draken; 2913 timmar.
POS minns man väl från sin lumpartid, han basade över am-troppen hos oss på 2.stationskompaniet. Alltid trevlig och POSitiv, upplevdes lika mycket som en av "oss" som ett befäl. Med andra ord populär hos oss beväringar.
Malte var mer som ett spöke, någon som man visste namnet på i egenskap som mångårig uppvisningspilot på Draken, men ytterst sällan fick se in person. Anledningen till detta var väl främst att Lindskog under denna tid höll till på Österrikedivisionen. 1987-89 var det full gärning med utbildning vid F 10 av österrikare, då landet köpt ett antal Draken. Lindskog blev så småningom den som i Sverige fick flest flygtimmar på Draken; 2913 timmar.
Malte flög i början av 1988 den värsta Drakenuppvisningen jag sett, det med en av de österrikiska 35:orna som då var baserade i Ängelholm. Skitväder, lågt i tak...och en delegation med österrikiska politiker på plats. Uppvisningen skedde mestadels i det horisontala läget, på en bit över- och på trätoppshöjd. Efterbrännkammaren var tänd så vitt jag minns mest hela tiden. Tror flygplanet hade tankats till 50-60 procent och det var inte mycket kvar när Malte efter cirka fem minuter landade på bana 32, drog bromsskärmen så att den var fullt utvecklad ett par meter innan sättning skedde. Då bromsade så hårt han kunde utan av gå av banan, nosen betänkligt neråt och flygplanet skakade sig fram. Jag tror inte det tog tog 400 meter innan Malte fått fullstopp. Han taxade därefter in till "andras platta" med glödheta bromsar och hantering därefter av flygplanet vid parkering...
35556 kom jag också ihåg från lumpartiden. Flygplanet stod längst inne i ett hörn på 1.stationskompaniet och hade så gjort i många år. Det användes sporadiskt som undervisningsmateriel - en dag var planet borta...
35556 kom jag också ihåg från lumpartiden. Flygplanet stod längst inne i ett hörn på 1.stationskompaniet och hade så gjort i många år. Det användes sporadiskt som undervisningsmateriel - en dag var planet borta...
I augusti 1991 återkom 35556 till Ängelholm som den sista Draken som hade modifierats till Johan-standard. I och med att 35556 har ansetts som "lågmilare" så är det därför man har behållit just den som luftvärdig, även efter det att Draken som stridsflygplan har avvecklats i flygvapnet. Sedan 2004 är det Peter Hedberg som flyger uppvisningarna med 35556.
Bilden nedan på 35556 är från maj 1995. Mer om Draken och Johan 56 här. Nu spörs det om det blir någon flygning med Draken i år, men man hoppas ju...