Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Saab SK 35C SE-DXP - 1

Publicerad 2014-02-28 18:35:00 i Allmänt, Kalla kriget,

SK 35C 35810 "on static display" vid flygdagen på Såtenäs 2006.
 
Som omnämnt i sociala medier för någon vecka sedan; Flygvapenchefen (FVC) har gett sitt klartecken för att låta Saab SK 35C Draken nummer 35810 komma i luften igen, detta med civil registrering.

Denna Draken finns sedan rätt många år hos Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF) på Såtenäs. Med bakgrund att flygningarna i militär regi med Lansen och Draken sedan förra året ligger nere är detta i högsta grad en välkommen nyhet. Man kan förmoda att siktet är inställt på grand premier inför publik vid F 17:s flygdag den 1 juni.

Man kommer säkerligen ha nytta i arbetet att "civilisera" denna Draken genom de erfarenheter man fick när SwAFHF genomförde samma process med en Viggen - se till exempel detta inlägget.
 
  
Föreslagen registrering är SE-DXP: Sierra Echo Delta X-ray Papa. Att SE står för Sverige tror jag de flesta av oss vet vid det här laget. Delta/David indikerar jetflygplan och X-ray/Xerxes att det är frågan om ett experimental-klassat flygplan. Papa/Petter har tidigare använts av Flygvapnets Veteranflyg som radioanrop, lägg sedan till det faktum att P innan var anrop för F 16, flottiljen som opererade alla SK 35C 1962 till -84/85 - ja, känns det inte passande på just denna dubbelDelta..?

I mitten av 80-talet flyttade TIS 35 (Typinflygningsskede flygplan 35, det vill säga inflygningsskolan för Draken) till F 10 i Ängelholm. Om detta bloggades det rätt nyligen. Den sista kursen tror jag gjordes med österrikare och efter det gick de kvarvarande SK 35C olika öden till mötes. Just 35810 kom att deponeras av Flygvapenmuseum  vid dåvarande Eskilstuna flygmuseum och ankom på egna vingar till Kjula i slutet av augusti 1997 (flugen av Stefan Martinsson med flygtekniker Christer Blondin i baksits). Tills dags dato är det senaste gången som flygplanet var i luften. Denna rätt taskiga bild tog jag i stora hangaren på Kjula den 4 april 1999...



Totalt fanns 26 stycken av den tvåsitsiga varianten, SK 35C; 25 av dessa seriemaskiner och en prototyp. Alla konverterades vid CVV från ensitsiga J 35A med kort bakkropp och det var 35019 (godkänd 60.08.22) som blev 35810 (godkänd 62.10.17). "Adam kort"-framkropparna lär sedan ha återanvänts i Drakenproduktionen vid Saab. 35810 bar igenom sin karriär koderna 810 och 79 vid F 16 i Uppsala samt 87 vid F 10 i Ängelholm.
 
35019, sedermera 35810, ses i nedan klassiska bild som nummer två i raden. Enter SE-DXP...
 

Kommentarer

Postat av: Sven Scheiderbauer

Publicerad 2014-03-01 00:15:41

Det är intressant att notera hur okänd historien är bakom bland annat denna flygplansindivid, till exempel varför den kom till Kjula? Jo, helt enkelt därför att jag som chef för Flygvapenmuseum också var med i Veteranflygdivisonen som var nära förbundet med dåvarande Eskilstuna flygmuseum, som bland annat fått en Hunter från Schweiz via FVM. När SK 35 skulle avvecklas såg jag till att en kom till Eskilstuna Flygmuseum - 810. SwAFHF fanns inte då, men väl ett embryo. Jag såg också till att ett reservflygplan till 810 bevarades, men den flögs till Gotland. Det finns lite mer, men jag stannar här.

Postat av: Daniel

Publicerad 2014-03-01 15:51:39

Hej,

Intressanta inlägg, och kul med en aktiv blogg som pågått ett tag.
Skulle du kunna kontakta mig på min mejl, har ett par frågor men kunde inte finna någon email till dig så försöker här.

Med vänlig hälsning
Daniel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela