Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Snow på slätten

Publicerad 2014-12-13 18:48:00 i Flygföretagande, Hemmafältet, Propulärkultur,

 
Innan besprutning från luften med flygplan blev förbjudet i Sverige i mitten av 80-talet (Lex Grantinge), fanns ett antal företag i landet som var tämligen livskraftiga inom gebitet. Störst var väl Sterner Aero som hade sin hemmabas i Borlänge. Här är två bilder på Sterner Aeros Snow Commander 600 SE-ENN tagna på Eksjö/Ränneslätt 1973 av min far. Det handlar om två olika tillfällen med rätt lång tids mellanrum. Anledningen till att SE-ENN fångats i sökaren heter Anders Lind, pilot hos Sterner Aero och tidigt medlem i flygklubben på Ränneslätt - se detta inlägget. Det är Anders som sitter i maskinen på den övre bilden.

Bröderna Sterner hade bildat företaget i slutet av 50-talet, då med namnet Siljansflyg. I början av 1966 skedde namnbytet och runt 1990 försvann bolaget in i det då nybildade Heliflyg.

Sterner Aero AB hade över tjugo stycken Snow-flygplan genom åren, förutom ett skapligt antal Piper Pawnee och helikoptrar samt några enstaka Cessna 185/206. Det fanns även en taxiflygavdelning med Beech Baron, Piper Navajo och Cessna 404. Och inte att förglömma; även en Sk 16A, SE-FUZ.

Under en period i slutet av 60-talet hade Sterner Aero även ett knippe Grumman Ag Cat. Dessa syntes dock knappast i Sverige utan användes i Sudan, ett land som bolaget jobbade flitigt i. Det är svårt att se på den undre bilden, mellan motorn och cockpit står det Sterner Aero på arabiska i det gula fältet, just av denna anledning. Fast Sudan var långt ifrån det enda "utlandet" som Sterner Aero var aktiva i...

Kul är också loggan på fenan som under ett tag delades med vårt lands största politiska parti. Somliga var inte sena med säga "Vi sprider också skit över Sverige" när detta påpekades.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Manyyak

Publicerad 2014-12-15 08:15:35

På sjuttiotalet kunde det stå ett tiotal av dessa Snow Comander på Brandholmen och även FUZ, (SK16) som min kompis hade den stora förnöjelsen att underhållsköra motorn på då och då.
Beträffande Grummann Ag Cat trodde jag att det mest var Indiern på Söderalaflyg som opererade dessa?

Postat av: F

Publicerad 2014-12-15 09:04:54

Sterner Aeros fyra Grumman Ag Cat's var registrerade SE-ENT t o m SE-ENX. Kolla t ex historiken för SE-ENT: http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=13&t=8104

Söderdala Flyg hade två Ag Cat: Först kom SE-GUH med denna totalhavererade utanför Arvika 78-05-20. Som ersättare köptes SE-GEP, kallad "El Gato". Den finns idag i USA som N942QC



Postat av: ManiYak

Publicerad 2014-12-15 09:23:08

Tack för den alltid fullödiga informationen.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2014-12-16 02:59:26

Sterner Aero hade aldrig fler än nio Snow Commander, dvs S-2D. De övriga var alla den något större Thrush Commander, S-2R. Alla köptes nya med P&W R-1340 motorer, men flera (alla?) Thrush S-2R konverterades senare med PT-6 i Sverige.

Postat av: F

Publicerad 2014-12-16 09:43:57

Jupp, jag gjorde det enkelt för mig och "buntade ihop" alla och kallade dem för "Snow-flygplan", med referens till konstruktören Leland Snow.

Man kan dela upp Sterners S-2or efter leveranstillfällen -

Snow Commander 600 (Snow S-2D) 1966: SE-ENI t o m SE-ENS. 9 st, alla sålda till Israel fördelade på år enl följande - 1972: 2, 1973: 4, 1976 2 och 1977: 1.

Snow Commander 600 S-2R 1971: SE-FVA t o m SE-FVF. 6 st, varav 2 havererade och resterande 4 såldes till USA 1978-79.

Från Wikipedia: When Rockwell dropped the Aero Commander brand, the S-2 was renamed the "Thrush Commander". Detta bör ha skett 1972 (tänker på att de första Aero Commander 112 levererades detta år men typen kom att byta namn i samma veva till Rockwell Commander 112).

Rockwell S-2R Thrush Commander 600 1974-75: SE-FVG t o m SE-FVN. 7 stycken, varav 1 havererad, 2 sålda till USA 1979 och de 4 sista till Angola 1982.

Kända konverteringar till PT6: SE-FVH/I/K/M/N - dvs de som senare såldes till Angola + haveristen.

Postat av: Johan

Publicerad 2014-12-16 17:35:56

Tack för ett kul inlägg! Alltid trevligt att få läsa mer om dessa flygplan och dess operatörer.

Har du material på lut angående Söderala med månne?

Postat av: F

Publicerad 2014-12-16 20:05:43

Roligt att du tycker, Johan. Nej, jag har f n inget material om Söderdala Flyg (tyvärr).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela