Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flygbesprutning inom jordbruket och skogsnäringen

Publicerad 2016-11-07 15:33:00 i Flygföretagande, Propulärkultur,


...verkar av någon anledning ha fått en rätt undanskymd roll i svensk flyghistoria. För det hände en hel del mellan det att Svensk Flygtjänst sprayade från sina gamla Fokkrar under 1940-talet, grundandet av AB Jordbruksflyg runt 1950, fram till att Lex Grantinge började gälla vid ingången av 1986. Efter det var det inte längre tillåtet att använda fixed wing vid flygbesprutning/-bepudring i Sverige.

En möjlig anledning till undanskymdheten kan vara miljöbovstämpeln som denna form av flyg fick i media - främst TV - under 70-talet. I vissa delar fanns det en grund till det, men jag undrar om det inte gick lite över styr. Hade man inga bättre bilder när man skulle visa ett inslag om miljöförstöring i Rapport, så åkte det där flygplanet över kalhygget fram igen. Till slut fick den allmänna opinonen hemma i TV-soffan för sig att flygbesprutning = miljöförstöring, vilket det inte alls nödvändigtvis betydde.
 
Här kommer nu en artikel som fanns införd i Teknik för Alla nr 20/1966 - de två sidorna närmast nedan är klickbara för att underlätta läsning. Bärande i artikeln är Piper PA-25 Pawnee tilhörande Gullviks Fabriks AB. Deras flygverksamhet övertogs i o m ingången av 1976 av Laroy Månsson och blev då Laroy Flyg AB (som faktiskt hade sin hemmabas kvar på nedlagda Bulltofta ända fram till 1979! Därefter flyttade man till Sturup.).

Flera företag var genom dessa år verksamma i branschen och störst var nog Sterner Aero, som hade sin hemmabas i Borlänge. Andra firmor var till exempel Söderhamns-Flyg AB/Söderala Flyg AB, Engströms Växtskydd AB, Carnland/Skåneflyg och Kungsflyg Leif Wahlund AB i Norrköping. Minns ni flera? 1979 fanns det fem företag som höll på med flygbepudring i landet.

Besprutningsflyget var en inte helt oviktig del av svensk flygnäring på 60- och 70-talet. Dess verksamhetsområde geografiskt innefattade långt mer än "bara Sverige". Under decenier gjorde flera av dessa  firmor uppdrag till exempel i Egypten och Sudan.

Någonstans och någongång borde det svenska puderflygets historia sammanställas och presenteras på ett rättvist sätt, kanske i en bok? 

Sista delen av TfA-artikeln...



En annan firma som under en kort period var involverad i denna branch var Sverigeflyg AB. Nedan en bild på Piper PA-25 Pawnee SE-EMF, som tillhörde just Sverigeflyg.
 


Förutom välkända Piper PA-25 Pawne fanns på svenskt register Snow- och Trush Commander, Grumman G-164 Ag-Cat, Cessna 188 Agwagon och Air Tractor AT-400. Och sen ska vi inte glömma pudermodifierade Piper Cub/Super Cub. Inte heller alla dessa profiler som flög dessa flygplan! Har du minnen av det här? Dela gärna med dig och skriv en kommentar.

Avslutningsvis, en bild på Laroy Flygs Piper PA-36 Pawnee Brave. Tror att Laroy var ensam om att använda PA-36 bland de svenska företagen.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: erik

Publicerad 2016-11-15 17:00:03

Den första flygbesprutningen i vårt land lär ha skett den 23 augusti 1944. Plats: Allvasjö
Plan: Junkers W34 (Svensk Flygtjänst)
Pilot: Rikard Osbahr
Puder: Gerasol (500 kg)

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-04-22 14:41:27

Hej! Intressant läsning, kan inte så mycket om det men Laroy är min farfar så det är fint att läsa så fina ord om honom.

Postat av: Per-Olof

Publicerad 2023-12-03 13:00:14

Jag är en gammal AG-pilot.
Började på Gullviks 1972 och flög:
PA-18
PA-25
PA-36
Flyttade till Borlänge och började på Sterner Aero och flög turbo thrush commander. Därefter blev det Helikopter.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela