Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 4

Publicerad 2013-10-23 15:51:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


 
Vi är flera som grunnar över vad som hände med planen för Bromma flygplats när Swedavia uppstod, knoppades av från Luftfartsverket (LFV) för fyra år sedan. Avtalet angående flygplatsen mellan Stockholms stad och LFV skrevs hösten 2007. Det nya arrendekontraktet och planerna om och kring det var öppna samt tog hänsyn till vad Bromma är och har alltid varit - en fantastisk flygplats där stort och smått flyg samsats vilket skapat en unik miljö. 
 
Hösten 2009 tog riksdagen beslutet att bilda Swedavia, vilket skedde den 1 april 2010. Detta (som det sedermera skulle visa sig) dåliga aprilskämt till affärsdrivande statligt bolag tog över cirka ett dussin flygplatser i landet, bland annat Bromma och Arlanda. Hur ska detta affärsdrivande bedrivas? Ska bolagets flygplatser konkurrera med sig själva? Eller tänker man med vilja underminera Arlandas position? Ska strax diskutera detta.

I början av 2011 kom dråpslaget mot allmänflyget på Bromma. Aktörerna inom detta segment blev uppsagda och långt ifrån alla kom efter en märklig utvärdering få erbjudande att återetablera sig - detta har jag beskrivit i inlägget The Battle Of Bromma - 1.  Rekomenderar även en läsning här.

Man undrar ju då vad som hänt under tiden kring Swedavias tillblivelse och uppsägningarna på Bromma? Har någon/några utnyttjat ett slags vakuum för att få till en annan uppgörelse? En uppgörelse som tydligen inte är offentlig men där ändå en av aktörerna måste vara Swedavia. Vilka är de andra? Braathen/Malmö Aviation/Sverigeflyg-sfären är det inte speciellt svårt att gissa sig till. Har ni noterat hur många andra svenska flygbolag trafikerar Bromma numera? Knappast något. Mig veterligen är det för närvarande enkom bara Nextjet med sin Jönköpingslinje som ur det hänseendet är "extern aktör". Fast destinationen Jönköping är inget som Malmö Aviation skyltar med...

 
Hursom, detta går i linje med denna intervju med Per Braathen som publicerades den 11 september på Flygtorget:

Arlanda kommer att förlora sin status som inrikeshubb medan Bromma blir den dominerande inrikeshubben de kommande trettio åren. Det säger Per Braathen när Flygtorget får en intervju med ägaren av bland annat Malmö Aviation och Sverigeflyg.

Andra parter i målet: Somliga är övertygade om att det finns inflytelserika politiker i Stockholms stad som även de har ett finger med i spelet. I nästa andetag brukar man därefter höra att man nämner PEAB. Spekulationer, ja - men det är knappast konstigt att sådana uppkommer med tanke på den Locket på-situation som nu råder.

Nyheten om Malmö Aviations köp av Bombardier CS 100 och CS 300 publicerades på Flygtorget den 7 juni 2011. Bolaget är en mycket tidig kund, så man ska inte bli förvånad om det kommer vara en del "inkörningsproblem". För närvarande ligger enligt uppgift totalt endast 63 fasta order på den mindre CS 100, marknaden har väl sina tvivel. Dessutom, om Malmö Aviation ska flyga till Medelhavsområdet - chartermarknaden hägrar - blir det nog inte miljövänliga/bullerreducerande starter från Bromma, detta med tanke på mycket bränsle i tankarna och därmed extra vikt. Har förresten folk förstått att en CS 300 är lika stor som en Boeing 737-700 eller Airbus A319?

Bromma är Stockholms Terminal 1 en rubrik från Malmö Aviations bilaga i tisdagens Dagens Industri. Denna rubrik kan tolkas som att Bromma är Arlandas Terminal 1. Här följer fler alster från denna trycksak...



Inrikesflyget (på den tiden främst bolaget Linjeflyg) flyttade från Bromma till Arlanda för 30 år sedan, tanken var att förenkla för de som skulle vidare ut i världen - man byggde en nationell hubb. Det som nu sker på Bromma omkullkastar hela tanken med en fungerade sådan. Är detta något som är önskvärt? Har du lust att flyga till Bromma för att sedan åka buss/taxi/tåg till Arlanda för att sedan flyga vidare? Swedavias agerande är ologiskt - istället för att koncentrera den tyngre trafiken til Arlanda för att säkerställa ett maximalt flöde, vilket i sin tur gynnar underlaget för interkontinental trafik, dränerar man aktivit passagerarunderlaget i riktning Bromma. Ett exempel på detta är Finnair med sin matarlinje Bromma - Helsingfors som flygs med Embraer 170/190, som ofta blir valet om man ska vidare till Asien. Knappast bra för SAS och Arlanda...samt Swedavia?

Det står på Swedavias hemsida att Kundfokus och hållbar utveckling är utgångspunkten för allt Swedavia gör, både i den egna verksamheten och i samhället i stort. Att flytta över flygtrafik till Bromma från Arlanda är knappast hållbar utveckling. Som sagt, det underminerar tanken på den nationella hubben som kombinerat betjänar inrikes- och utrikestrafiken - "samhället i stort" tjänar inte på det! Den eventuella kundfokus som Swedavia tycks ha är snarare är inriktad mot Braathens Aviation. Och med tanke på att Anders Ehrling, som sitter (alt. nyligen suttit - plockades bort från hemsidan idag eller igår) i Swedavias styrelse, även är tillträdande koncernchef för Braathens Aviation, är det hela mycket märkligt...ja, till och med rentav osunt.

Summa summarum: Föreligger verkligen ett sunt leverantör/kund-förhållande mellan Swedavia och Braathen-sfären i fallet Bromma? Ja, vad tycker du? Min uppfattning är glasklar - svaret är nej.
 
Swedavias är genomgående ovilligt att ge offentlighet till olika grundläggande dokument. När man till exempel begär ut handlingarna rörande uppklassningen av Bromma flygplats till banklass 3C hos Transportstyrelsen, får man inte ut dessa beroende på att Swedavia har hävdat "affärssekretess". Det statliga bolaget kör i Brommafrågan ett anmärkningsvärt fult spel vilket jag som medborgare - tillika så att säga delägare i firman - inte kan ställa upp på. Här nedan kan du läsa svaret från myndigheten.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gert

Publicerad 2013-10-25 02:40:46

Det är ett evigt smusslande mellan parterna, ge inte upp inläggen här för dessa aktörer ska få ögonen på sig. Bara en sån sak som att man ändrar en hemsidas innehåll väcker ju minst sagt undran, vad är det nu som ska smusslas under mattan? Har Anders Ehrling lämnat Swedavias styrelse för att marken blev för het för fötterna? Historien kommer att visa sanningen, för förr eller senare kommer nån att gräva fram detaljerna, var så säker! The Devil is in the details!

Postat av: F

Publicerad 2013-10-25 09:39:08

Tack Gert! Jag kämpar på...och jag är inte ensam. Det kommer mera. För ju mer man tittar på detta case, desto värre blir det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela