Tror inte att jag har sett det förklarat i någon text tidigare, men byggnationsplanerna på Bromma är tydligen reviderade. Ingen ny terminal utan den gamla ska vara kvar och få ett pirsystem som sträcker sig mot nordväst. Åtminstone enligt
den information som SFF:s ordförande kom med för någon vecka sedan. Som komplement kan det var intressant att jämföra med
denna detaljplan från september 2012 där Swedavia redovisar de olika planerade ombyggnadsskedena fram till 2020. Gällande eller ej, det är frågan?
För närvarande är Swedavia fokuserat på att tillskansa sig "rådighet" över flygplatsområdet och vem ska få vara kvar/nyetablera sig på Bromma är en delikat fråga. Så här skrev Swedavia Bromma i ett informationsblad till uppsagda arrendatorer på Bromma flygplats i mars 2012 - jag ber er notera de två sista (fetstilade-)meningarna i citatet:
Det finns i dagsläget inget alternativt arrendeområde att erbjuda. Swedavia har avsikten att, efter genomförd omstrukturering och omdisponering av Flygplatsen, erbjuda ett antal aktörer möjlighet att bedriva Affärsflyg för Stockholm på Flygplatsen. Plats måste också beredas för nödvändiga nyttigheter för flygtrafiken.Flygplatsen utgörs av en begränsad yta och antalet platser som kan upplåtas med arrende kommer vid omstruktureringen att minska. Detta innebär att en prioritering måste ske av vilka aktörer som kan erbjudas plats på Flygplatsen. Viktiga faktorer vid prioriteringen är storlek på verksamhet, inverkan på näringslivets utveckling och betalningsförmåga. Renommé och efterfrågan på aktörernas tjänster hör också betydelse.Det är häpnadsväckande att ett statligt bolag kan uttrycka sig på detta vis och bete sig därefter. Ordet renommé verkar man till exempel inte ens ha förstått. Vilken status skulle exempelvis
Stockholms flygklubb inte ha när man betänker att den bildades 1930 och etablerades på Bromma 1936? Swedavia borde tänka på sin egen...renommé. Eller är det så att när har den ställning man har, såsom statligt bolag, så behöver man inte det? Rena rama natta...
I sitt svar till Konkurrensverket den 4 okotober 2013 (ärende 565/2013) skriver Swedavia följande under rubriken "Närmare om urvalet av aktörer m.m.":
För att möta Stockholms stads krav på kapacitet för Affärsflyg för Stockholm samtidigt som övriga krav på kapacitet och krav från myndigheter skall kunna uppfyllas på den disponibla flygplatsytan, har en särskild plats valts ut och iordningställts för affärsflygets förfogande. Området, kallat för Östra Rampen, har beretts genom byggnation av markanläggningar för flygfordon. Där tillhandahålls byggbara ytor för aktörer att bygga hangarer och övriga faciliteter för affärsflygsändamål.Genom att tillämpa objektiva urvalskriterier, som Swedavia redogjort för i skrivielsen av den 1 oktober 2013, har intressenter bland befintliga arrendatorer kunnat väljas ut och erbjudas möjlighet till intresseanmälan. Därefter har en rangordning av intressenterna gjorts med utgångspunkt från samma kriterier och med tillägg för den trafikstatistik som arrendatorn haft under perioden 2008-2010. Den tillgängliga ytan har därefter erbjudits, enligt nämnda rangordning, de intressenter som accepterat Swedavias villkor. Som stöd för urvalet och rangordningen har också definitioner av flyg sökts. De definitioner som varit vägledande för rangordningen/urvalet enligt ovan är de som följer av Trafikanalys Luftfart 2011:6, se Bilaga 2. Med ledning av definitionerna och tillgänglig trafikstatistik enligt de färdplaner som SFK anmält och som registrerats av flygtrafikledningen av BMA, har sedan urval och rangordning av intressenter genomförts. Rangordningen på basis av intressenternas verksamheter har baserats på den beskrivning Swedavias erhållit från respektive part och Swedavias egen samlade bedömning av parternas verksamhet i historiskt perspektiv.Det är rätt uppenbart att det inte är en "flyg-minded" person som skrivit detta. Hur stor del av en normal svensk flygklubbbs flygningar är fajlade med färdplan? Jag bara undrar...
Så här såg det ut på Brommas nordöstra parkering för 20 år sedan - jämför med nytagna bilder.
Swedavias bedöming - allra helst i historiskt perspektiv - ger jag inte mycket för. Det statliga bolagets företrädare kan snacka om att de har kollat upp olika arrendetagare/intressenter och deras verksamhet i backspegeln - men oj, vad fel och snarare perspektivlös deras analys är. När Swedavia nu gör som man gjort, mot till exempel Stockholms flygklubb, är det uppenbart att man
INTE har brytt sig om att se över allmänflyget i historiskt perspektiv i överhuvudtaget. Faktum är att det är
tack vare allmänflyget som Bromma idag i överhuvudtaget finns kvar som flygplats. Swedavia ska alltså inte bara bygga om Bromma flygplats, man ska även skriva om dess historia. Swedavia - ett stycke Nordkorea i Sverige?
Tack vare - eller hur man ska uttrycka sig? - våra myndigheters hanterande av allmänflyget har detta minskat i omfattning, främst under det sista deceniet.
Det som hänt i Stockholm lägger även en hel del sordin över verksamheten i hela vårt avlånga land. Med det vill jag säga att det knappast kommer vara ett enormt antal "allmänflygplanrörelser" att hantera på Bromma - så utrymme finns! Återstår att ombesörja att den sista spillran av Stockholms allmänflyg får sin rättmätiga plats på Bromma flygplats. Det finns yta till det också...eller handlar det om prestige numera?
Slutligen, en sak som är säker; den där objektiviteten som Swedavia hävdar att man har visat i omdaningen av Bromma haltar mycket betänkligt. Vad är det som gör att
Bertil Hult får vara kvar och inte Stockholms flygklubb? Vad bidrar han med som är så mycket mera värt än ett par hundra medlemmar i klubben? Skatteintäkter i Sverige? Nej, jag tror inte det. Det här sköts inte på ett sätt som man kan förvänta sig av ett statligt ägt bolag. Så man undrar ju hur dessa omtalade urvalskriterier egentligen ser ut? Avser återkomma till detta.
Uppdaterat 131009
Rörande de urvalskriterier som är baserade på objektiva grunder: Följande är avskrivet från ett Swedavia-dokument, ”Kriterier för urval av aktörer som skall erbjudas arrende på Bromma Stockholm Airport”, vilket är daterat den 14 mars 2012.
Swedavias prioritering (kvalificering) och utvärderingskriterier
De nyttjanderätter som kan upplåtas skall erbjudas sådana aktörer, utan inbördes rangordning, som (i) bedriver Affärsflyg för Stockholm och (ii) tillhandahåller för flygplatsen och flygtrafiken nödvändig nyttighet (ex. tankning, teknisk service eller dylikt). Med Affärsflyg för Stockholm avses verksamhet som bistår företag och organisationer vilka har stor betydelse för Stockholmsregionens och Sveriges näringsliv. Affärsflyget för Stockholm är prioriterat, även om vissa platser måste säkerställas för nödvändiga nyttigheter. Att i första hand erbjuda nyttjanderätt till Affärsflyget för Stockholm är en direkt följd av Swedavias affärsmässiga överväganden. Swedavia ska, inom ramen för affärsmässighet, aktivt medverka i utvecklingen i transportsektorn och bidra till att de av riksdagen beslutade transportpolitiska målen uppnås. Swedavia arrenderar av Stockholms Stad den mark på vilken flygplatsen är belägen. Av arrendeavtalet med staden följer att verksamheten vid flygplatsen i huvudsak skall inriktas mot att stödja näringslivets utveckling i Stockholm genom att Bromma flygplats dels ska vara en flygplats för reguljär flygtrafik till och från Stockholm, dels en flygplats för affärsflyget. Omstruktureringen av flygplatsen sker huvudsakligen som en följd av den positiva utvecklingen av den reguljära flygtrafiken. Upplåtna ytor måste minska för att tillhandahålla utrymme för den reguljära flygtrafikens behov. För att Swedavia skall kunna erbjuda nyttjanderätter för Affärsflyget för Stockholm och fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet med staden måste således Affärsflyget för Stockholm prioriteras.
Målsättningen vid den aktuella (nya) upplåtelsen av ett begränsat antal nyttjanderätter är att maximera möjligheten för näringslivet i Stockholm att ha tillgång till affärsflyg och samtidigt bibehålla en konkurrens inom affärsflyget på flygplatsen.
Erbjudande om att teckna nyttjanderättsavtal för den ytan kommer i första hand lämnas till intressenter som redan är etablerade på flygplatsen och möter de kriterier Swedavia har redogjort för ovan. Valet att först lämna erbjudande till de som är etablerade på flygplatsen är affärsmässigt motiverat utifrån en kontinuitetsaspekt (särskilt till att undvikande av nyttjanderättshavarnas verksamhetsavbrott) och det faktum att det minskar Swedavias risker för tidsutdräkt och kostnader i samband med avflyttning från befintliga arrenden.
Vid bedömningen av om nyttjanderätter skall erbjudas kommer de intressenter som uppfyller kriterierna ovan (d.v.s. de som kvalificerat sig för utvärdering) att utvärderas med utgångspunkten i verksamhet, ekonomisk ställning och renommé (hög efterfrågan).
Med avseende på verksamheten kommer först och främst större verksamheter, som har många starter och landningar, i kommersiellt syfte att väljas före sådana intressenter med färre starter och landningar. Intressenter med kunder som gynnar näringslivets utveckling i Stockholm och Sverige värderas högre.
Vid värdering av intressenternas ekonomiska ställning görs en allmän bedömning av betalningsförmågan. Intressenterna skall vara klassade UC Riskklass 3 eller bättre eller på annat sätt kunna bedömas ha en på god betalningsförmåga. Intressenterna skall kunna antas bibehålla en god betalningsförmåga under den tänkta nyttjanderättsperioden. Swedavia kommer även att beakta huruvida intressenterna fullgjort sina betalningsskyldigheter i förhållande till Swedavia tidigare.
I händelse av urval bland intressenter med likartad verksamhet och ekonomisk ställning kommer företag med gott renommé och med hög efterfrågan i första hand att väljas.
Efter att tagit del av Swedavias utvärderingskriterier slås man återigen av avvägningen mellan "Bromma-intressenterna" Bertil Hult och Stockholms flygklubb - den kan knappast klassas såsom etiskt korrekt eller objektiv. Den förstnämnde får vara kvar och bygga nytt, medan den sistnämnde ska bort. I olika handlingar försöker statliga Swedavia AB mörka detta så gott det går genom att hävda "sekretess då de innehåller affärshemligheter". Hur mycket från
Hults EF-koncern kommer den svenska statskassan tillgodo?
Hans bizjets av typerna Falcon 2000LX och
Falcon 7X är dessutom registrerade på Bermuda och inte i Sverige. Stockholms flygklubbs flygplan är svenskregistrerade och sammanslutningens medlemmar består av vanliga svenska skattebetalare. Man undrar vad har egentligen Swedavia för värdegrund? Lägg sedan till det faktum att Swedavia nu tydligen erbjuder "
tidigare-icke-på-Bromma-verksamma-aktörer" plats... För övrigt kan man fundera om inte Swedavia har undervärderat flygklubben något vad det gäller ”betydelse för Stockholmsregionens och Sveriges näringsliv” - allt kan inte mätas i kassaflöden och vinster. Dessutom så diskuteras i utläggningen ovan inget om icke-mätbara värden i hänseende kluster och kultur etc. Stockholms flygklubb är ett klart sådant värde för Bromma - nej, förlåt Stockholm Stad - för inte tala om
Flygande Veteraner. Och det finns fler exempel...
Nedan ser vi en bild på Stockholms flygklubb som togs i samband med ett besök förra veckan - kolla inlägget
ESSB 131004 så får du veta varför det ser så öde ut. Om du kommer med en kolvmotorkärra till Bromma och behöver motorolja är det för närvarande svårt, för att inte säga omöjligt (tack vare Swedavia), att få tillgång till sådan -
läs mer här.