Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 1

Publicerad 2013-10-08 21:23:00 i Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Tror inte att jag har sett det förklarat i någon text tidigare, men byggnationsplanerna på Bromma är tydligen reviderade. Ingen ny terminal utan den gamla ska vara kvar och få ett pirsystem som sträcker sig mot nordväst. Åtminstone enligt den information som SFF:s ordförande kom med för någon vecka sedan. Som komplement kan det var intressant att jämföra med denna detaljplan från september 2012 där Swedavia redovisar de olika planerade ombyggnadsskedena fram till 2020. Gällande eller ej, det är frågan?

För närvarande är Swedavia fokuserat på att tillskansa sig "rådighet" över flygplatsområdet och vem ska få vara kvar/nyetablera sig på Bromma är en delikat fråga. Så här skrev Swedavia Bromma i ett informationsblad till uppsagda arrendatorer på Bromma flygplats i mars 2012 - jag ber er notera de två sista (fetstilade-)meningarna i citatet:

Det finns i dagsläget inget alternativt arrendeområde att erbjuda. Swedavia har avsikten att, efter genomförd omstrukturering och omdisponering av Flygplatsen, erbjuda ett antal aktörer möjlighet att bedriva Affärsflyg för Stockholm på Flygplatsen. Plats måste också beredas för nödvändiga nyttigheter för flygtrafiken.

Flygplatsen utgörs av en begränsad yta och antalet platser som kan upplåtas med arrende kommer vid omstruktureringen att minska. Detta innebär att en prioritering måste ske av vilka aktörer som kan erbjudas plats på Flygplatsen. Viktiga faktorer vid prioriteringen är storlek på verksamhet, inverkan på näringslivets utveckling och betalningsförmåga. Renommé och efterfrågan på aktörernas tjänster hör också betydelse.

Det är häpnadsväckande att ett statligt bolag kan uttrycka sig på detta vis och bete sig därefter. Ordet renommé verkar man till exempel inte ens ha förstått. Vilken status skulle exempelvis Stockholms flygklubb inte ha när man betänker att den bildades 1930 och etablerades på Bromma 1936? Swedavia borde tänka på sin egen...renommé. Eller är det så att när har den ställning man har, såsom statligt bolag, så behöver man inte det? Rena rama natta...

 
I sitt svar till Konkurrensverket den 4 okotober 2013 (ärende 565/2013) skriver Swedavia följande under rubriken "Närmare om urvalet av aktörer m.m.":

För att möta Stockholms stads krav på kapacitet för Affärsflyg för Stockholm samtidigt som övriga krav på kapacitet och krav från myndigheter skall kunna uppfyllas på den disponibla flygplatsytan, har en särskild plats valts ut och iordningställts för affärsflygets förfogande. Området, kallat för Östra Rampen, har beretts genom byggnation av markanläggningar för flygfordon. Där tillhandahålls byggbara ytor för aktörer att bygga hangarer och övriga faciliteter för affärsflygsändamål.

Genom att tillämpa objektiva urvalskriterier, som Swedavia redogjort för i skrivielsen av den 1 oktober 2013, har intressenter bland befintliga arrendatorer kunnat väljas ut och erbjudas möjlighet till intresseanmälan. Därefter har en rangordning av intressenterna gjorts med utgångspunkt från samma kriterier och med tillägg för den trafikstatistik som arrendatorn haft under perioden 2008-2010. Den tillgängliga ytan har därefter erbjudits, enligt nämnda rangordning, de intressenter som accepterat Swedavias villkor. 

Som stöd för urvalet och rangordningen har också definitioner av flyg sökts. De definitioner som varit vägledande för rangordningen/urvalet enligt ovan är de som följer av Trafikanalys Luftfart 2011:6, se Bilaga 2. Med ledning av definitionerna och tillgänglig trafikstatistik enligt de färdplaner som SFK anmält och som registrerats av flygtrafikledningen av BMA, har sedan urval och rangordning av intressenter genomförts. Rangordningen på basis av intressenternas verksamheter har baserats på den beskrivning Swedavias erhållit från respektive part och Swedavias egen samlade bedömning av parternas verksamhet i historiskt perspektiv.

Det är rätt uppenbart att det inte är en "flyg-minded" person som skrivit detta. Hur stor del av en normal svensk flygklubbbs flygningar är fajlade med färdplan? Jag bara undrar...

Så här såg det ut på Brommas nordöstra parkering för 20 år sedan - jämför med nytagna bilder.
 
Swedavias bedöming - allra helst i historiskt perspektiv - ger jag inte mycket för. Det statliga bolagets företrädare kan snacka om att de har kollat upp olika arrendetagare/intressenter och deras verksamhet i backspegeln - men oj, vad fel och snarare perspektivlös deras analys är. När Swedavia nu gör som man gjort, mot till exempel Stockholms flygklubb, är det uppenbart att man INTE har brytt sig om att se över allmänflyget i historiskt perspektiv i överhuvudtaget. Faktum är att det är tack vare allmänflyget som Bromma idag i överhuvudtaget finns kvar som flygplats. Swedavia ska alltså inte bara bygga om Bromma flygplats, man ska även skriva om dess historia. Swedavia - ett stycke Nordkorea i Sverige? 

Tack vare - eller hur man ska uttrycka sig? - våra myndigheters hanterande av allmänflyget har detta minskat i omfattning, främst under det sista deceniet. Det som hänt i Stockholm lägger även en hel del sordin över verksamheten i hela vårt avlånga land. Med det vill jag säga att det knappast kommer vara ett enormt antal "allmänflygplanrörelser" att hantera på Bromma - så utrymme finns! Återstår att ombesörja att den sista spillran av Stockholms allmänflyg får sin rättmätiga plats på Bromma flygplats. Det finns yta till det också...eller handlar det om prestige numera?
 
Slutligen, en sak som är säker; den där objektiviteten som Swedavia hävdar att man har visat i omdaningen av Bromma haltar mycket betänkligt. Vad är det som gör att Bertil Hult får vara kvar och inte Stockholms flygklubb? Vad bidrar han med som är så mycket mera värt än ett par hundra medlemmar i klubben? Skatteintäkter i Sverige? Nej, jag tror inte det. Det här sköts inte på ett sätt som man kan förvänta sig av ett statligt ägt bolag. Så man undrar ju hur dessa omtalade urvalskriterier egentligen ser ut? Avser återkomma till detta.
 

Uppdaterat 131009
 
Rörande de urvalskriterier som är baserade på objektiva grunder: Följande är avskrivet från ett Swedavia-dokument, ”Kriterier för urval av aktörer som skall erbjudas arrende på Bromma Stockholm Airport”, vilket är daterat den 14 mars 2012.
 
Swedavias prioritering (kvalificering) och utvärderingskriterier
 
De nyttjanderätter som kan upplåtas skall erbjudas sådana aktörer, utan inbördes rangordning, som (i) bedriver Affärsflyg för Stockholm och (ii) tillhandahåller för flygplatsen och flygtrafiken nödvändig nyttighet (ex. tankning, teknisk service eller dylikt). Med Affärsflyg för Stockholm avses verksamhet som bistår företag och organisationer vilka har stor betydelse för Stockholmsregionens och Sveriges näringsliv. Affärsflyget för Stockholm är prioriterat, även om vissa platser måste säkerställas för nödvändiga nyttigheter. Att i första hand erbjuda nyttjanderätt till Affärsflyget för Stockholm är en direkt följd av Swedavias affärsmässiga överväganden. Swedavia ska, inom ramen för affärsmässighet, aktivt medverka i utvecklingen i transportsektorn och bidra till att de av riksdagen beslutade transportpolitiska målen uppnås. Swedavia arrenderar av Stockholms Stad den mark på vilken flygplatsen är belägen. Av arrendeavtalet med staden följer att verksamheten vid flygplatsen i huvudsak skall inriktas mot att stödja näringslivets utveckling i Stockholm genom att Bromma flygplats dels ska vara en flygplats för reguljär flygtrafik till och från Stockholm, dels en flygplats för affärsflyget. Omstruktureringen av flygplatsen sker huvudsakligen som en följd av den positiva utvecklingen av den reguljära flygtrafiken. Upplåtna ytor måste minska för att tillhandahålla utrymme för den reguljära flygtrafikens behov. För att Swedavia skall kunna erbjuda nyttjanderätter för Affärsflyget för Stockholm och fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet med staden måste således Affärsflyget för Stockholm prioriteras.
 
Målsättningen vid den aktuella (nya) upplåtelsen av ett begränsat antal nyttjanderätter är att maximera möjligheten för näringslivet i Stockholm att ha tillgång till affärsflyg och samtidigt bibehålla en konkurrens inom affärsflyget på flygplatsen.
  
Erbjudande om att teckna nyttjanderättsavtal för den ytan kommer i första hand lämnas till intressenter som redan är etablerade på flygplatsen och möter de kriterier Swedavia har redogjort för ovan. Valet att först lämna erbjudande till de som är etablerade på flygplatsen är affärsmässigt motiverat utifrån en kontinuitetsaspekt (särskilt till att undvikande av nyttjanderättshavarnas verksamhetsavbrott) och det faktum att det minskar Swedavias risker för tidsutdräkt och kostnader i samband med avflyttning från befintliga arrenden.
 
Vid bedömningen av om nyttjanderätter skall erbjudas kommer de intressenter som uppfyller kriterierna ovan (d.v.s. de som kvalificerat sig för utvärdering) att utvärderas med utgångspunkten i verksamhet, ekonomisk ställning och renommé (hög efterfrågan).
 
Med avseende på verksamheten kommer först och främst större verksamheter, som har många starter och landningar, i kommersiellt syfte att väljas före sådana intressenter med färre starter och landningar. Intressenter med kunder som gynnar näringslivets utveckling i Stockholm och Sverige värderas högre.
 
Vid värdering av intressenternas ekonomiska ställning görs en allmän bedömning av betalningsförmågan. Intressenterna skall vara klassade UC Riskklass 3 eller bättre eller på annat sätt kunna bedömas ha en på god betalningsförmåga. Intressenterna skall kunna antas bibehålla en god betalningsförmåga under den tänkta nyttjanderättsperioden. Swedavia kommer även att beakta huruvida intressenterna fullgjort sina betalningsskyldigheter i förhållande till Swedavia tidigare.
 
I händelse av urval bland intressenter med likartad verksamhet och ekonomisk ställning kommer företag med gott renommé och med hög efterfrågan i första hand att väljas.

Efter att tagit del av Swedavias utvärderingskriterier slås man återigen av avvägningen mellan "Bromma-intressenterna" Bertil Hult och Stockholms flygklubb - den kan knappast klassas såsom etiskt korrekt eller objektiv. Den förstnämnde får vara kvar och bygga nytt, medan den sistnämnde ska bort. I olika handlingar försöker statliga Swedavia AB mörka detta så gott det går genom att hävda "sekretess då de innehåller affärshemligheter". Hur mycket från Hults EF-koncern kommer den svenska statskassan tillgodo? Hans bizjets av typerna Falcon 2000LX och Falcon 7X är dessutom registrerade på Bermuda och inte i Sverige. Stockholms flygklubbs flygplan är svenskregistrerade och sammanslutningens medlemmar består av vanliga svenska skattebetalare. Man undrar vad har egentligen Swedavia för värdegrund? Lägg sedan till det faktum att Swedavia nu tydligen erbjuder "tidigare-icke-på-Bromma-verksamma-aktörer" plats...
 
För övrigt kan man fundera om inte Swedavia har undervärderat flygklubben något vad det gäller ”betydelse för Stockholmsregionens och Sveriges näringsliv” - allt kan inte mätas i kassaflöden och vinster. Dessutom så diskuteras i utläggningen ovan inget om icke-mätbara värden i hänseende kluster och kultur etc. Stockholms flygklubb är ett klart sådant värde för Bromma - nej, förlåt Stockholm Stad - för inte tala om Flygande Veteraner. Och det finns fler exempel...  

Nedan ser vi en bild på Stockholms flygklubb som togs i samband med ett besök förra veckan - kolla inlägget ESSB 131004 så får du veta varför det ser så öde ut. Om du kommer med en kolvmotorkärra till Bromma och behöver motorolja är det för närvarande svårt, för att inte säga omöjligt (tack vare Swedavia), att få tillgång till sådan - läs mer här.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Claes M Johansson

Publicerad 2013-10-08 23:05:16

Enbart den nyspråkliga konstruktionen "flygfordon" (Sic!) räcker ju för att förstå vilken ämnesinsikt de ansvariga handläggarna besitter. Luftfartyg hade varit högtravande men korrekt, flygplan fullt adekvat.

Postat av: dykarn

Publicerad 2013-10-09 02:46:52

Skrämmande attityd från swedavia, lite "flugornas herre "över det hela.

Postat av: Sven

Publicerad 2013-10-09 07:47:51

En detalj bara: SFK:s piloter lämnar en förenklad färdplan när de startar från Bromma - kanske har de fört statistik över dessa (även om min bild, kanske då helt felaktig, var att dessa färdplaner skrevs direkt på en strip som sedan kastades bort).

Postat av: LNK

Publicerad 2013-10-09 17:33:23

Kolla in på översta bilden. Bara Malmös kärror överallt. Konstigt!!!

Postat av: Janne Österwall

Publicerad 2013-10-09 22:49:51

Hejsan. De flesta minns mig nog som helikopterjanne. Jag frontade EastAir tom Mars 2011 då min fd bror Lars Österwall stal mina aktier i AB & dessförinnan haft en dold agenda med TPS om att låta anställa en ny teknisk chef. Det gör nu inte så mycket men resterna av EA verkar nu blivit nån sorts "Kalle-Anka" bolag & jag vill inte längre förknippas med bolaget efter en del haverier. Men det är inte därför jag nu tillskriver din blogg, jag behöver få tips om om det finns någon organiserad motståndsrörelse till Swedavia ? Det är hög tid att välta hela skiten & få fram allt skit de gjort i massmedia. ABC-nytt, Kalla Fakta, Uppdrag Granskning. Vilket som helst av dessa skulle bara svimma om de började kolla upp Swedavia & deras ofantliga klavertramp. Bromma flygplats kommer aldrig att kunna bli Klass-1 flygplats, det har jag hört från en inside på Swedavia. Alltså har de kastat ut alla oss helt i onödan. Om det inte finns något organ eller grupp för detta kommer jag själv att starta en inom kort. Jag själv inriktar mig på utlandet vad gäller båda business & familj så jag känner inget längre för bibehållandet för flygverksamhet utan kommer att inrikta mig på att avbryta verksamheten där så fort som möjligt. Det finns sådana enorma brister inom ledningsgruppen & Swedavia & kraven från EASA & ICAO efterföls inte. Vad värre är funkar inte Securityn som den är tänkt & miljön är oerhört eftersatt på både bränslehanteringen & avisningen. Jag har inside-bevis som om de blir debatterade & belyses i tex nåt av TV-programmen skulle göra att EASA stänger ned Bromma samma dag & inte öppnar den för trafik förrän allt är åtgärdat ( 2015 ) Det tycker jag är ett lämpligt straff för vad idioterna har åsamkat oss andra. Därefter kan vår advokat börja rita på en stämning för skadestånd. Under tiden för avstängning kan vi ju alltid flytta tillbaka.

Postat av: allemand

Publicerad 2013-10-10 11:02:04

Egentligen så är de högst ansvariga Sten Nordin och Ulla Hamilton samt Moderaternas partiapparat som godkänt att detta får det får hända.

Var tog den sosse vägen som så högaktningsfullt skulle ta tag i detta?

Glöm inte vilka politiker som ställt till med hela denna slakt. Utan deras godkännande hade det aldrig hänt. Kom ihåg det 2014.

Postat av: Erik

Publicerad 2013-10-10 11:49:12

Så Swedavia bjuder på parkeringsavgiften om man blir stående på Bromma med flygplan pga att man inte har tillgång till motorolja, om det nu skulle vara så? eller?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela