Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 9

Publicerad 2013-11-25 11:59:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


 
Swedavia har ett ansvar att ta hand om de byggnader som är förklarade såsom statliga byggnadsminnen (ibland i dagligt tal uttryckt såsom "K-märkt") för 13 år sedan. Från NE:
 
Regeringen beslutade hösten 2000 att byggnadsminnesförklara följande byggnader på Bromma flygplats: kontorsbyggnaden med flygledartorn, före detta stationsbyggnaden och terminalbyggnaden samt före detta hangar A.
  

Kontorsbyggnaden med flygledartorn och terminalbyggnaden är ritade av arkitekt Paul Hedqvist och stod klara 1935 respektive 1936. Hangar A, som stod färdig 1953, ritades av arkitekt John Ivar John.


Hangar A blev klar i april 1936, annars var det rätt. här såg det ut på Bromma när flygplatsen var ny 1936. Nedanstående dörr är dock fotograferad för några veckor sedan...
 

 
2010, vid bildandet av Swedavia, omklassades byggnaderna till enskilda byggnadsminnen. Med tanke på att Swedavia är statligt ägt kan man undra varför? I sak ska det i varje fall ändå inte göra någon skillnad.

När det sägs att man inte tänker riva den K-märkta gamla stationsbyggnaden så tror jag att Swedavia pratar om den närmaste tiden, två- kanske tre år. Det snackas om en dispens som undanröjer hinderproblemet som byggnaderna utgör. Frågan är om denna dispens är att ses som permanent, och vidare; kommer EASA att godkänna detta?
  
Med tanke på att det finns ett Vårdprogram upprättat 2002 är det anmärkningsvärt lite arbete som gjorts - möjligen har det skett lite lättare ytrenovering på insidan. Med andra ord, Swedavia negligerar i princip byggnadernas existens och förfallet eskalerar. Man är faktiskt ålagd enligt lag att förvalta på bästa sätt och man undrar till vilken instans man ska gör en anmälan? Kanske är det på det viset uttänkt att förfallet ska vara så pass långt gånget att en rivning är det enda alternativet (?). Jag har tidigare talat om flyg-Sveriges alldeles egna ”Slussendebatt”.

Det kan då i sammanhanget vara intressant att se vad som står i detta Vårdprogram. Här nedan kan man klicka och läsa de sidor som inte handlar om gamla Hangar A (som numera av Malmö Aviation kallas för Stockholm Terminal 1, det vill säga är i full användning).



Man kan ju fråga sig om Swedavia fullgör sina plikter i detta fallet? Som jag ser det är svaret ett klart "Nej".

 
Hade det varit frågan om en annan aktör - som inte varit statligt ägd - skulle en sådan kunna bete sig på ett liknande sätt utan åtgärd? Vad säger länsantikvarien? Vad säger du?
 

Uppdaterat 131126

Från en artikel i dagens DN:

Uppgraderingen av Bromma till en flygplats som inte längre kan undvika tekniska krav och säkerhetskrav med hänvisning till att den är ett provisorium fortsätter även på andra sätt. Bromma har nu övergivit planerna på att bygga en helt ny terminalbyggnad och räknar med att i stället bygga ut dagens terminal rejält.

Första gången från officellt håll. Men vad betyder det för den K-märkta längan? Den nya planlösningen är väl något som anses som "affärssekretess", för den har i varjefall inte jag sett...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-11-25 22:48:44

Mycket sorgligt.
Tack för att du fortsätter informera.
Även om det ser ganska kört ut.

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-11-26 07:42:13

Oavsett om det är med mening eller ej så är ju risken att det blir som i fallet med Viggenprototypen. Förfallet har då gått så långt att man menar att det inte finns något att göra, ej ekonomiskt försvarbart. Dessutom lär man väl använda uttryck om att allmänheten har inte uppvisat intresse om detta tidigare. Eller att man inte hade ansvaret tidigare/inte jag/någon annan. Men vem? Bromma skulle kanske kunna ha utvecklats till ett spännande flygtekniskt område med sin vindtunnel, historia och byggnader om man tog ett helhetsgrepp? Handlar alla visioner enbart om snar ekonomisk vinning? Idel frågor...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela