The Battle Of Bromma - 9
Swedavia har ett ansvar att ta hand om de byggnader som är förklarade såsom statliga byggnadsminnen (ibland i dagligt tal uttryckt såsom "K-märkt") för 13 år sedan. Från NE:
Regeringen beslutade hösten 2000 att byggnadsminnesförklara följande byggnader på Bromma flygplats: kontorsbyggnaden med flygledartorn, före detta stationsbyggnaden och terminalbyggnaden samt före detta hangar A.
Kontorsbyggnaden med flygledartorn och terminalbyggnaden är ritade av arkitekt Paul Hedqvist och stod klara 1935 respektive 1936. Hangar A, som stod färdig 1953, ritades av arkitekt John Ivar John.
Hangar A blev klar i april 1936, annars var det rätt. Så här såg det ut på Bromma när flygplatsen var ny 1936. Nedanstående dörr är dock fotograferad för några veckor sedan...
När det sägs att man inte tänker riva den K-märkta gamla stationsbyggnaden så tror jag att Swedavia pratar om den närmaste tiden, två- kanske tre år. Det snackas om en dispens som undanröjer hinderproblemet som byggnaderna utgör. Frågan är om denna dispens är att ses som permanent, och vidare; kommer EASA att godkänna detta?
Med tanke på att det finns ett Vårdprogram upprättat 2002 är det anmärkningsvärt lite arbete som gjorts - möjligen har det skett lite lättare ytrenovering på insidan. Med andra ord, Swedavia negligerar i princip byggnadernas existens och förfallet eskalerar. Man är faktiskt ålagd enligt lag att förvalta på bästa sätt och man undrar till vilken instans man ska gör en anmälan? Kanske är det på det viset uttänkt att förfallet ska vara så pass långt gånget att en rivning är det enda alternativet (?). Jag har tidigare talat om flyg-Sveriges alldeles egna ”Slussendebatt”.
Det kan då i sammanhanget vara intressant att se vad som står i detta Vårdprogram. Här nedan kan man klicka och läsa de sidor som inte handlar om gamla Hangar A (som numera av Malmö Aviation kallas för Stockholm Terminal 1, det vill säga är i full användning).
Man kan ju fråga sig om Swedavia fullgör sina plikter i detta fallet? Som jag ser det är svaret ett klart "Nej".
Uppdaterat 131126
Från en artikel i dagens DN:
Uppgraderingen av Bromma till en flygplats som inte längre kan undvika tekniska krav och säkerhetskrav med hänvisning till att den är ett provisorium fortsätter även på andra sätt. Bromma har nu övergivit planerna på att bygga en helt ny terminalbyggnad och räknar med att i stället bygga ut dagens terminal rejält.
Första gången från officellt håll. Men vad betyder det för den K-märkta längan? Den nya planlösningen är väl något som anses som "affärssekretess", för den har i varjefall inte jag sett...