The Battle Of Bromma - 7
För att vända trenden krävs en uppslutning och kraftsamling bakom flyget. Därför har vi bildat Connect Sweden, som med Torborg Chetkovich, Ulla Hamilton, Maria Rankka, Olle Zetterberg, Göran Johnsson, Chris Heister, Henry Sténson och jag själv i styrgruppen, har en bredd som skapar förutsättningar för att attrahera de flygförbindelser Sverige behöver.
Se också två tidigare artiklar i Dagens industri; S vill stärka Arlanda och Ministern vill hjälpa Wallenberg. Denna minister är självklart infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärd - från den länkade artikeln:
Samtidigt som Catharina Elmsäter-Svärd nu backar upp Connect Sweden riktar hon hård kritik mot Socialdemokraterna, som tidigare ställt sig bakom initiativet och dessutom krävt statlig uppbackning för projektet.
”Just det parti som profilerar sig på att vara emot flyget har Stefan Löfven pekat ut som en naturlig samarbetspartner. Men man kan inte lyfta Arlanda om man vill sänka flyget”, säger hon och syftar på Miljöpartiets föreslagna flygskatt.
Catharina Elmsäter-Svärd påpekar att Socialdemokraterna i Stockholm tidigare ville stänga Bromma flygplats och att partiet även drivit på för att införa en flygskatt.
Hon tillägger att Miljöpartiet fortfarande vill lägga ned Bromma flygplats och att partiet säger nej till den nya förbifarten runt Stockholm.
Intressant att hon tar upp Bromma i denna artikel om Arlanda. Man snackar om Sverige och dess konkurrenskraft, men frågan är om man inte snarare syftar på Stockholm (den så kallade motorn i svensk ekonomi. Det bör också sägas att cirka 2,5 miljoner blekingar, hallänningar, skåningar och smålänningar har närmare till Kastrup.).
Nåväl, det kan då vara passande att påpeka att det vore bra om de som inte bor i Stockholm kunde börja sin resa med att få flyga till Arlanda direkt hemifrån, istället för att åka via omvägen "den nya ledande inrikeshubben" Bromma för att sedan ta en taxi ut till Arlanda. Just det här problemet håller på att öka i omfattning - det har redan tidigare påpekats att Swedavia medvetet försöker flytta över passagerare till Bromma på bekostnad av Arlanda. Detta faktum måste ju självklart underminera Arlanda (även) i rollen som internationell flygplats. Med andra ord, att Swedavias VD Torborg Chetkovich finns med i Connect Sweden känns som att vi fått ett luftfartspolitiskt Münchhausen by proxy-fall: Swedavia svälter av någon anledning Arlanda med flit...sedan är man med och tar initiativet till Connect Sweden. Logiken i detta?
I egenskap som vice ordförande i SAS styrelse borde Jacob Wallenberg ställa Chetkovich mot väggen, fråga henne varför Braathensfären och partners får fritt spelrum på Bromma med Swedavias sanktion? Detta är den första spontana tanken som kommer upp i skallen, men det här med Bromma verkar inte röra sig om ett - så att säga - normalfall. För ännu vet ju inte jag - eller svenska folket - vad som är på gång vid Bromma flygplats på grund av Swedavias ständiga sekretresstämplande och allmänt oseriösa agerande.
Frågan är även hur mycket rent mjöl i påsen som infrastrukturministern har i Bromma-frågan? Catharina Elmsäter-Svärd säger att "man kan inte lyfta Arlanda om man vill sänka flyget". Hmm, "sänka flyget"?! Snacka om att kasta sten i glashus! Att slänga ut allmänflyget från Bromma flygplats är ett bra exempel hur man sänker svenskt flyg. Och med det uttrycket "svenskt flyg" menas inte branschorganisationen med detta namn, för den är inte vad den heter (Svenskt trafikflyg hade till exempel varit mer passande).
Kära infrastrukturminister, det har sagts förr och tål att sägas igen: Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg, berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring. Det är en sanning i Stockholm riktnummer 08 och - i just det sammanhanget - inte bara söder om Södertälje, Catharina. Ja, detta gäller i hela landet och det stannar faktiskt inte vid det - man kan även se samma sak ur ett internationellt perspektiv. Inser man inte "rotflygets" betydelse förstår man inte hur flygsfären i sin helhet är uppbyggd, hur allt fungerar, hur det hänger ihop - hur svenskt flyg hänger ihop.
En bra början till vettig plan för Connect Sweden är lägga ner Disconnect General Aviation Sweden...somliga ledamöter sitter ju även med i den sistnämnda sammanslutningen. Till exempel behöver man inte bjuda på speciellt mycket för att låta allmänflyget (affärsflyget) fortsatt vara baserat på Bromma. Denna lilla satsning skulle ge "svensk ekonomis motor"; Stockholm, flerfaldigt mer tillbaka.
Klicka här för att läsa tidigare inlägg i Bromma-ärendet, bli inte förvånad om det kommer mera. Att inte media inte ännu gjort kopplingen mellan vad som hänt de senaste åren på Bromma visavi Arlandas kräftgång är förvånade.