The Battle Of Bromma - 6
Swedavia går från klarhet till klarhet och här kommer ytterligare ett dråpslag: Från och med idag kan man inte tanka Avgas 100LL på Bromma. Detta meddelande har även gått ut som NOTAM:
ESSB/STOCKHOLM/BROMMA
+ FUEL SHELL AND BP 100LL NOT AVBL UFN FROM: 07 NOV 2013 10:58 TO: 07 FEB 2014 11:00 EST ES/B3182/13
Finns det inte Avgas 100LL att tillgå...ja, då har vi ett stort infrastrukturellt problem under uppseglande som berör hela landet, för det finns åtskilliga kolvmotorflygplan som inte kan använda annat bränsle.
Detta med att Swedavia i Brommafallet vurmar för Affärsflyget med stort A är inte med sanningen överensstämmande - det är rentav skitsnack. Man drar sig till minnes den dåvarande flygplatschefens uttalande i Dagens Nyheter i oktober 2011:
– Men alla som vill starta och landa på Bromma är välkomna även i framtiden. Det vi har ont om är mark, betonar Kjell-Åke Westin.
Det visade sig idag vara ännu en lögn.
Och även "internationellt sett" är detta tilltag fullständigt idiotiskt: Det är bara vänta på nästa tyska Piper Malibu med folk som (hade) tänkt besöka Stockholm i affärsärenden. Grattis Stockholms stad! Swedavia Bromma gör ett medvetet val som i sin tur gör att ni högst sannolikt nu går miste om kommers. Ännu mer kommers...
För övrigt; enligt information kan inte Bromma längre klassas som internationell flygplats enligt ICAO-standard, detta på grund av avsaknanden av just Avgas 100LL.
Stockholm och Tirana är de av Europas huvudstäder som tidgare utsetts till de minst allmänflygvänliga. Dagens nyhet gör knappast att Sveriges huvudstad klättrar på den rankingen...