Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

TSL FK - 2

Publicerad 2013-06-08 10:43:00 i Allmänt, Propulärkultur,

 
För några månader sedan publicerades - halvt på skoj, halvt på allvar - inlägget TSL FK. Tanken var att donera en cirka 40 år gammal Piper PA-28 till Transportstyrelsen/Luftfart flygklubb (TSL FK) och sedan skulle denna hållas luftvärdig av TSL själva. Undra hur det skulle gå? Undra vad de skulle säga? Nåväl, tillbaka till verkligheten. Efter ett möte med TSL i slutet på förra månaden har AOPA Sverige författat ett brev till myndigheten. Ett citat:

De nu uppkomna parodiska exemplen (ex. gummilister) skadar myndighetens anseende långt mer än vad kanske TSL insett. Hänvisning till EASA har samma negativa effekt. Att dessutom resursstarka TSL underlåter att agera och motivera synnerligen kostnadsdrivande reglering i enlighet med myndighet ens egna krav på flygplansägarna genererar en badwill som motverkar myndighetens grundläggande roll i samhället.

Uttryckt på ett annat vis: På grund av införandet av idiotiska regler så har TSL tappat i anseende och respekt, vilket medför att även sansade människor till slut kommer att strunta i dessa och...tja, hej svartflyg!

AOPA Sveriges brev är fenomenalt bra skrivet av Torgny Bramberg - läs hela brevet här.
 
Förresten, häromdagen aviserades mycket stora lättnader för allmänflyget i Danmark...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gummilister?

Publicerad 2013-06-08 13:32:25

Vad är gummilistexemplet som de tar hela tiden?

Postat av: Danne

Publicerad 2013-06-08 18:00:50

Piper rekommenderar att dörrlisterna på PA28 smörjs var 30-dag. Enligt TSL ska alla återkommande underhållsåtgärder, även rekommendationer, in i underhållsprogrammet och om inte ägaren satt upp dörrlistsmörjningen som Pilot/Owner Maintenance så krävs att en tekniker smörjer listen. Var 30-dag. Annars är lilla Cherokeen inte luftvärdig.
Jag behöver inte kommentera detta, känner jag.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-06-08 20:13:29

Var står det i manualen att man skall smörja dörrlisten vare 30-dag? Jag undrar eftersom jag jobbar som flygtekniker på GA, och jag kan inte minnas att jag sätt det någonstans.
Om man skall följa Service Manualen till punkt och pricka så skall väl batteriet och brandsläckaren också tittas på vare 30-dag.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-06-08 22:25:29

Jag är osäker på vad som är korrekt angående gummilisterna,

Men jag vet att Piper har fått en ny ägare sedan ungefär ett år tillbaks.

Man borde kunna fråga honom, väl.

PS. Grattis Piper !

Postat av: Danne

Publicerad 2013-06-09 21:51:51

Anonym:
Dörrlistrekommendationen står som en not i kapitlet Lubrication.
Du har helt rätt om batteriet och släckaren, de ska också kollas lika ofta. Därtill gäller Lycomings rekommendation att byta olja var 4:e månad oavsett flygtid. Kan bli byte av oanvänd olja på vintern om man har otur med vädret.
Ska man lyda alla rekommendationer blir det rätt många. Dessutom får TS en möjlighet att grounda om de har hittat någon rekommendation man själv missat.
EASA är helt entydiga, rekommendationer är inte obligatoriska. Tyvärr har TSL har satt sin prestige i pant på en felaktig tolkning av del-M.

Postat av: Erik

Publicerad 2013-06-10 17:12:37

Frågan är om det var en "flygkunnig" person som granskade Piper-texten hos TSL? Jag betvivlar....

Postat av: Danne

Publicerad 2013-06-10 18:14:18

Ibland verkar det som om det bara är ord för dem, ord utan egentlig koppling till en verklighet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela