Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

TSL FK

Publicerad 2013-02-21 12:04:00 i Allmänt, Propulärkultur,

 
Under ett morgonsurr på telefon - där åter problematiken runt transportstyrelsen, EASA, Anex II och allmänt nya regler och avgifter etc var på tapeten - föddes en idé: TSL FK! 

Denna idé går ut på att någon donerar en cirka 40 år gammal Piper PA-28 till Transportstyrelsen/Luftfart flygklubb (TSL FK) och sedan ska denna hållas luftvärdig av TSL. Om flygplanet för närvarande står utan giltig ARC möter inget hinder...
  
Hur ska de lösa finasieringen för driften av PA-28:an? Bra fråga, men varför inte via en "löntagarfond"? Alla ska vara engagerade. Vid tillfälle ska kontakt även tas med KSAK för att ansluta TSL FK dit.

 
Ett dylikt tilltag borde ge en insikt och kanske en förståelse av hur miljön för allmänflyget i Sverige numera ser ut, att helt sonika ge dem ett "kundperspektiv" samt möjligheten att få se branschen nerifrån och upp. För det har sagts förr och tål att sägas igen: Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.

Faktum är att jag inte tror att den där PA-28:an skulle vara svår att hitta. Det finns nog i dagsläget flera kandidater aktuella för donering...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Matsen

Publicerad 2013-02-21 12:43:14

Det står en i Norrköping och en i Västervik... den ena gammal och den andra ännu äldre...;o)

Postat av: F

Publicerad 2013-02-21 13:01:54

Hmm, dessa flygplan är väl i det närmaste "döda", Matsen?

Riktigt så pass svårt utgångsläge tänkte vi oss inte. Nej, ett grundutrustat och friskt flygplan som ska fortsatt hållas flygande. Det behöver inte vara en PA-28 heller. Men om man skulle plocka den vanligaste flygplantypen i landet, och med en genomsnittlig ålder överensstämmande för GA-flottan i Sverige, så bör det nog valet hamna på en sådan.

Postat av: Erik

Publicerad 2013-02-21 14:14:57

En mycket god idé! Skulle antagligen föra in begreppet "konsekvensanalys" i arbetet på ett påtagligt sätt....och välbehövligt dito.

Postat av: Mattias

Publicerad 2013-02-21 22:33:36

Lysande idé! Vi donerar en PA-28 i normalt småklubbsskick så får de se vad ARC och CAMO och 243 MHz och dörrlister faktiskt innebär...

Postat av: F

Publicerad 2013-02-21 23:48:41

Erik och Mattias har fattat Det :) Finns det fler?

Postat av: Niklas

Publicerad 2013-02-22 06:30:53

Jag gillar idén!
Kan man inte starta en egen myndighet? :)

Postat av: Danne

Publicerad 2013-02-22 07:34:25

Jag är med. En briljant idé.
Ta gärna en PA-28 så får de smörja dörrlisten och byta muffler tills de är gröna i ansiktet.
Jag vet en sådan som har en underhållsplan gjord efter alla TSL:s alla konstiga regler.
I mitt arbete kommer jag ofta i kontakt med underhållsprogrammet (MPD)för MD-80. Skillnaden är hårfin, och inte säkert till PA-28:ans fördel.

Postat av: F

Publicerad 2013-02-22 09:47:10

Hur många jobbar på TSL? 220 personer? Fler? Frågan är hur många av dessa har eller har haft cert? Borde göras en granskning av detta. Tror att resultatet är rätt magert och kan - på sätt och vis - ge ett uttryck om man själva tror på vad man håller på med...eller inte.

I vilket fall, den donerade PA-28 skulle ge ytterligare en möjlighet att hålla certet levande. Väl..? En sporre från gräsrötterna i flyg-Sverige :)

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-02-22 17:52:57

Jag tycker Niklas idé om en egen myndighet verkar bra.
Isåfal vill jag vara Byråchef för Pa-28-avdelningen.
Dessutom behövs konsulttjänster och kompetens inom dörrlistunderhållet inköpas externt.

Postat av: flygarolle

Publicerad 2013-02-23 12:10:13

Det fanns en tid då många på luftfartsinspektionen flög såväl stora som små kärror. Namn som Ljungberg, Franzén, Dahlqvist, Lippman....
Man var inblandad i och hade förståelse för amatörbyggen och småskalig gräsrotsflygning.
Tragiskt när det nu sker så stora tekniska genombrott på teknik-, material-, motor- och avionicsområdet - ja då finns inte allmänflyget längre

Postat av: F

Publicerad 2013-02-24 00:34:31

Flygarolle har i mitt tycke helt rätt i sitt påpekande.

Visst fanns det problem med byråkratin då också, men denna var av en annan dignitet. På den tiden förstod byråkratin vad flyg-Sverige var för något och var en del av densamma.

Idag är byråkratin snarare till för sig själv, den har upphört att inse att det finns en verklighet. F n är TSF 2012 - 633, "Remiss av Transportstyrels
ens föreskrifter om personliga certifikat och utbildning på luftfartsområdet" som är på tapeten. AOPA Sweden har avgett sitt remissvar och jag har sett ett utkast från EAA Sverige. Den förstnämnda hittas här:

http://www.aopa.se/res/dok/AOPA_svar_certifikatremiss_TSF_2012-633.pdf

Chefsingenjören hade ett bra inlägg häromdagen som tog upp fördyringen och byråkratiseringen under rubriken "Rör inte mitt SE-": http://chefsingenjoren.blogspot.se/2013/02/ror-inte-mitt-se.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela