Under ett morgonsurr på telefon - där åter problematiken runt transportstyrelsen, EASA, Anex II och allmänt nya regler och avgifter etc var på tapeten - föddes en idé: TSL FK!
Denna idé går ut på att någon donerar en cirka 40 år gammal Piper PA-28 till Transportstyrelsen/Luftfart flygklubb (TSL FK) och sedan ska denna hållas luftvärdig av TSL. Om flygplanet för närvarande står utan giltig ARC möter inget hinder...
Hur ska de lösa finasieringen för driften av PA-28:an? Bra fråga, men varför inte via en "löntagarfond"? Alla ska vara engagerade. Vid tillfälle ska kontakt även tas med KSAK för att ansluta TSL FK dit.
Ett dylikt tilltag borde ge en insikt och kanske en förståelse av hur miljön för allmänflyget i Sverige numera ser ut, att helt sonika ge dem ett "kundperspektiv" samt möjligheten att få se branschen nerifrån och upp. För det har sagts förr och tål att sägas igen: Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.
Faktum är att jag inte tror att den där PA-28:an skulle vara svår att hitta. Det finns nog i dagsläget flera kandidater aktuella för donering...