Målgång - 4
Börjar med en kort sekvens på Skyraider i Luleå med Olle Malmsten som pilot och Insulander som mek. Sen äntrar jag Meteoren och Rolf "Pälsen" Björklund pilot. T/O från Bulltofta och lite roteflygning med Meteor nr. 2. Landning i Visby där även mek Olle Björling medverkar i en Jeep bl.a.
Lite B 17 som jag inte har med att göra, satte mig dock i den för att "minnas".
Sen drar vi ut Meteoren ur hangaren i Luleå, civila sidan av F21, och jag kliver i min baksits och Ebbe" Kråk" Larsson är pilot. Kolla in pilmålet under kärran. Landning på Bromma. Sist en snutt på en av dom "danska Meteorerna" vi opererade några år. Sekvensen från Bulltofta och Roland Nilson pilot och Nils Olsson i baksits. Meken som stänger huven är Åke "Tappen" Sundqvist.
För vara lite mer exakt så var Svensk Flygtjänsts plan av versionen Meteor Trainer Mk.7. SE-CAS och -CAT levererades i juli respektive september 1955 med DK-utrustningen avlägsnad och kom att byggas om till målbogserare hos Svenska Flygverkstäderna på Bulltofta (på den bakre sittplatsen skulle målspelsoperatören sitta). Dessa två flygplan var de första jetdrivna som kom att civilregistreras i Sverige, vilket medförde en hel del byråkrati innan allt var klart.
Behovet av ett snabbare, jetdrivna, målflygplan stod klart när flygvapnet tillfördes J 29 Flygande Tunnan. Det rörde sig om helt andra hastigheter än tidigare och det gällde att skjutövningarna skulle vara realistiska. Kungliga Flygförvaltningen (KFF) köpte planen och Svensk Flygtjänst opererade dem och de kom att börjas användas under våren-sommaren 1956. Från Åke Halls bok Målflyg citerar jag följande:
Högre målhastigheter, som nu blev aktuella, krävde även större skjutområden och avlysta sektorer. Flygvapnets förband förlade nu sina skjutövningar mot bogserat luftmål i huvudsak över mellersta Östersjön eller över Bottenviken. Därför förlades en speciellt framskjuten målflygstation på Visby flygplats. Bromma och senare även Bulltofta utgjorde bas för operationer med Gloster Meteor.
Gösta nämnde "de danska Meteorerna" som syns i slutet av filmen. Det var frågan om fyra Meteor Target Tug Mk.20 som tidigare gjort tjänst i danska flygvapnet. Dessa opererades under 60-talet av Svensk Flygtjänst och användes för målflyg i Danmark samt var (fortfarande) ägda av danska staten. Flygtjänsts ops av dessa danska Meteorer berättas det om i Målgång - 5.