Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Målgång - 4

Publicerad 2013-02-09 12:21:00 i Flygföretagande, Kalla kriget,

 
 
Här kommer den sista filmen från Gösta Frödebergs tid hos Svensk Flygtjänst, den inleds med bilder på Douglas Skyraider men denna gång handlar det mest om Gloster Meteor. Företaget opererade tre stycken av den senare typen - SE-CAS, SE-CAT och SE-DCC - mellan 1955-74, dock inte fler än två åt gången. Detta beroende på att SE-CAT havererade i januari 1959 i Visby och ersattes med ett annat exemplar, SE-DCC. Så här skriver Gösta själv om filmen:

Börjar med en kort sekvens på Skyraider i Luleå med Olle Malmsten som pilot och Insulander som mek. Sen äntrar jag Meteoren och Rolf "Pälsen" Björklund pilot. T/O från Bulltofta och lite roteflygning med Meteor nr. 2. Landning i Visby där även mek Olle Björling medverkar i en Jeep bl.a.

Lite B 17 som jag inte har med att göra, satte mig dock i den för att "minnas".

Sen drar vi ut Meteoren ur hangaren i Luleå, civila sidan av F21, och jag kliver i min baksits och Ebbe" Kråk" Larsson är pilot. Kolla in pilmålet under kärran. Landning på Bromma. Sist en snutt på en av dom "danska Meteorerna" vi opererade några år. Sekvensen från Bulltofta och Roland Nilson pilot och Nils Olsson i baksits. Meken som stänger huven är Åke "Tappen" Sundqvist
.


För vara lite mer exakt så var Svensk Flygtjänsts plan av versionen Meteor Trainer Mk.7. SE-CAS och -CAT levererades i juli respektive september 1955 med DK-utrustningen avlägsnad och kom att byggas om till målbogserare hos Svenska Flygverkstäderna på Bulltofta (på den bakre sittplatsen skulle målspelsoperatören sitta).  Dessa två flygplan var de första jetdrivna som kom att civilregistreras i Sverige, vilket medförde en hel del byråkrati innan allt var klart.

En bild på uttaxande Gloster Meteor SE-CAS som är tagen av Walther Vetterlein. Han bör ha tagit den 1955 när flygplanet var nylevererat, notera att det ännu inte har blivit gulmålat.

Behovet av ett snabbare, jetdrivna, målflygplan stod klart när flygvapnet tillfördes J 29 Flygande Tunnan. Det rörde sig om helt andra hastigheter än tidigare och det gällde att skjutövningarna skulle vara realistiska. Kungliga Flygförvaltningen (KFF) köpte planen och Svensk Flygtjänst opererade dem och de kom att börjas användas under våren-sommaren 1956. Från Åke Halls bok Målflyg citerar jag följande:
 
Inledningsvis bogserades oftast vingmål med Gloster Meteor. Ganska snart introducerades även den nya typen av högfartsmål i form av de s k pilmålen.

Högre målhastigheter, som nu blev aktuella, krävde även större skjutområden och avlysta sektorer. Flygvapnets förband förlade nu sina skjutövningar mot bogserat luftmål i huvudsak över mellersta Östersjön eller över Bottenviken. Därför förlades en speciellt framskjuten målflygstation på Visby flygplats. Bromma och senare även Bulltofta utgjorde bas för operationer med Gloster Meteor.
 
Temporärt baserades Meteor, i samband med speciella eller större övningar, på andra civila flygplatser, flottiljer eller krigsbaser. Med Gloster Meteor drog man även mål för marinens fartyg i samband med luftvärnsskjutningar liksom för arméns luftvärnsförband. Flygplanen användes även för ren målgång. 
 
Meteor SE-DCC på Bromma cirka 1960. Bild: Pej Kristoffersson via LIA.
 
Vart efter tog flygvapnet över bogserandet själva med för ändamålet modifierade J 29F och 1967 bildades Målflygdivisionen, med bas Linköping/Malmen. Meteorerna SE-CAS och SE-DCC användes fram till sommaren 1974 då de ersattes av ett par Learjet 24. De är bägge två bevarade för museiändamål, SE-CAS tillhör Flygvapenmuseum och SE-DCC finns på Svedinos i Ugglarp. Det kanske kan vara på sin plats att påpeka att strax före jul 1974 köptes Svensk Flygtjänst upp av statliga Crownair. Det förstnämnda bolaget hade alltså, som en del av fusionsplanen och moderniseringen, dessförinnan under året fasat ut sina Gloster Meteor...och Douglas Skyraider...

Gösta nämnde "de danska Meteorerna" som syns i slutet av filmen. Det var frågan om fyra Meteor Target Tug Mk.20 som tidigare gjort tjänst i danska flygvapnet. Dessa opererades under 60-talet av Svensk Flygtjänst och användes för målflyg i Danmark samt var (fortfarande) ägda av danska staten. Kanske vid något tillfälle värda att titta närmare på, ett par av dessa Meteorer har berörts i inlägget MFI och Biafra - 2.
 
Den fina i luften-bilden på SE-CAS nedan är även den ur The Åke File. Gösta Frödebergs tidigare filmer, som likt dagens är editerade av Jesper Rådegård, har publicerats i inläggen Firefly igen - 4 och Firefly igen - 5 samt Skyraider igen - 4.
 

Kommentarer

Postat av: Gösta Frödeberg

Publicerad 2013-02-09 12:47:41

Jättefin sida du gjort Fredric. Det ger filmen en fin inramning med lite historik runt omkring.Tack för den presentationen.

Postat av: F

Publicerad 2013-02-09 12:51:41

Det är jag som ska tacka, Gösta! Bara tacksamt när man får se dina filmer :)

Postat av: Peter Liander

Publicerad 2013-02-09 20:49:03

Fantastiskt! ;-)

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-02-11 15:24:25

:D

Postat av: Jeremias Aulin Rosenqvist

Publicerad 2014-10-19 17:33:17

Mkt intressant med dessa bilder på Gloster Meteor. Jag vann i januari 1955 en flygresa i Kvällspostens "Det vore kul"-tävling och då önskade jag att få flyga. Meningen var att jag skulle få åka med "en målbogserare" på Bulltofta, men åldersgränsen var 12 år, och eftersom jag endast var nio år gammal fick det bli en ToR med köpenhamnsplanet, en DC3a, även den ganska nyligen sat i rafik på Bulltofta som avlösare till en tremotorig Junkers. Har länge försökt hitta uppgifter om denna målbogserare och har förmodligen hittat den här. Tack för dessa blöder med text!
Vänligen Jeremias "Jerry" Rosenqvist

Postat av: Christer Karlsson

Publicerad 2015-03-24 15:18:26

Kul att se CAS igen.
Var med på en radar målgång med den.
Lite ovanlig att flyga med med tanke på den höga landnings farten. Man passerade över Rosengården och Sallerupsvägen på några sekunder, detta innebar att vi fick utnyttja nästan hela landningsbanan. Meteoren hade ett glidtal som ett strykjärn.

MVH
CK

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela