Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

37-1 skrotad - 5

Publicerad 2012-10-17 06:06:00 i Allmänt, Kalla kriget,

 
Året var 1983. Det var året innan Flygvapenmuseum öppnade.

Förutom i Östgöta Correspondenten, har skrotningen av den första Viggenprototypen 37-1 blivit uppmärksammad något mer i svensk media? Och följdriktligen frågar man sig även om denna händelse blivit rapporterad i fackpressen i landet?
 
Man tycker ju att på något sätt borde det förmedlats i det senaste numret i Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) tidning, SFT. Men däri hittade jag inget. Skrotningen av 37-1 är en flyghistorisk nyhet i sig och borde åtminstone renderat i en notis. Att man kanske inte kan ta en eventuell debatt då och där kan jag förstå, men ändå - en flyghistorisk "bomb" är det vare sig man vill eller inte. Se tidigare bloggposter.
 
Men i utländsk press då? Jo, det fanns notiser i oktobernumren av Aeroplane Monthly och i FlyPast.
 
Det känns rätt märkligt att bägge de engelska "drakarna" inom flyghistoria kan publicera nyheten först. Men det kanske säger något om oss? Och säger något om SFF? Själva skrotningen av 37-1 skedde redan i våras.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-10-17 12:32:29

Det har heller inte synts något i dagstidningarna? Har Corren någon bevakning av vad som händer i Flyghuvudstaden?

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-10-17 13:12:40

Det är ju synd att den 1991 avsomnade svenska flyghistoriska tidskriften Kontakt inte finns kvar annars hade väl där historien om skrotningen av 37-1 nagelfarits och blivit följetong som här på LAE.

För övrigt synes det för mig (enligt bilden) märkligt att en anodoxiderad eller eloxerad yta konserveras med Dinitrol. Som jag ser det hade det varit bättre att konservera med PARRafin!!!

Postat av: LIA

Publicerad 2012-10-17 19:49:37

Har det gjorts någon anmälan till JO ännu? Eller är det fortfarande i förberedelsefasen?

Postat av: F

Publicerad 2012-10-18 10:16:13

Om vi säger så här LIA: Det finns en anledning till att JO-anmälan inte tas upp i detta inlägg. Ber att få återkomma om just den saken.

Postat av: Roger

Publicerad 2012-10-19 21:05:29

Trist men kärran är historia och jag tror inte att fler inlägg om 37-1 får den tillbaka!

Postat av: F

Publicerad 2012-10-20 00:15:51

Nej, och det tror inte jag heller, Roger. Men det är inte det som dessa inlägg - och kommande - handlar om. Hur kan du tro det?

Det handlar snarare om mycket enögt styre på flygvapenmuseum, som trots flera uppenbart tvivelaktiga deponeringar nu lyckats med att destruera ett viktigt föremål i vår nationella industrihistoria. Och det under häpnadsväckande tystnad.

Det handlar om att byta ut ledningen på flygvapenmuseum till en som förstår att utnyttja kompetens "utanför huset" när det behövs.

Slutligen, det handlar om att något liknande inte ska ske igen. Skrotningen av 37-1 var droppen som definitivt fick bägaren att rinna över. Då ska det banne mig inte vara tyst, det ska vara ett jävla liv...

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-20 13:25:50

Flygvapenmuseet lär ha gjort en mycket omfattande dokumentering av Viggen 37-1 inför skrotningen. Kan vara bra att ha om de i domstol blir ålagda att återskapa 37-1...

Postat av: Roger

Publicerad 2012-10-20 16:39:28

F, Jag håller med dig i stort vad gäller hanteringen av 37-1 men ville bara belysa att allmänintresset gällande skrotningen av 37-1 kanske inte är lika stort som hos vissa av oss "inbitna" hursomhelst kör på! och tack för din blogg!

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-10-20 17:03:00

@Anonym - Oavsett hur omfattande dokumentation, inte minst fotografiskt, FVM gjort av 37-1 förstår jag inte hur man med hjälp av denna skulle kunna återskapa ett flygplan som gått i tuggen... Dock förstår jag att du vill vara anonym!

Postat av: F

Publicerad 2012-10-20 22:42:48

@Roger - det är lugnt. Och tack för de värmande orden :)

@Weiron & Anonym - nej, det är en omöjlig uppgift att i detalj återskapa 37-1. Men när man reflekterar över det; är det möjligt att en sådan dom skulle bli en realitet? Det skulle gå åt väldiga summor....

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-10-21 15:55:12

@F - Håller med, kanske dags att reflektera som sagt. Roger har otvivelaktigt en poäng när han säger; "allmänintresset gällande skrotningen av 37-1 kanske inte är lika stort som hos oss inbitna".
Ser vi till SFF är de flesta medlemmarna knappast inbitna utan snarare tidningsprenumeranter som varken bryr sig eller engagerar sig i sådana trivialiteter som skrotningen av 37-1 - ett både flyghistoriskt och industriellt minnesmärke. Snarare applåderar man SFF-ordförandens agerande i frågan. Det är makalöst!
Håller även med Roger som säger; Kör på - och Tack för din blogg och en oförtröttliga orken!
mvh vännen Weiron

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela