Liknande inlägg
Kommentarer
Postat av: Martin
Tjooohooooo !!
MFI, i love it... !
(nörd ?? - javisst !)
/M
Postat av: Jan Sundin
Vad trevligt, men här brochyren har jag inte sett. Eftersom jag har en av de sista MFI15-200A (alltså MFI17) tillverkade av SAAB MFI så kan jag jämföra prestanda. Max flygvikt ändrades sedan till 1.200 kg. Jag kan intyga att den inte är speciellt trevlig att flyga fullastad. I brochyren står också att grundtomvikten är 600 kg. Då måste planet vara ganska "urplockat" mitt är på över 700 kg. Brochyrens MFI17 verkar gå ganska fort också. Det var kanske en lätt maskin med en lätt pilot som flög den dagen då man gjorde brochyren.
Postat av: Håkan Buffal-O.
Hej Jan, hoppas du har det bra i värmen, vi sågs ju i Linköping i juni.
Flygplanbroschyrer och bilbroschyrer är ganska lika, man får dra bort minst tio procent på prestanda och lägga på minsta tio procent på tomvikten, sedan börjar man komma i närheten av verkligheten.
SE-XCF, som syns på bilderna hade en grundtomvikt på 697 kg några år efter att bilden togs.
Jag kan nog inte riktigt hålla med om att din maskin är en av de sista tillverkade eftersom det byggdes drygt nittio maskiner efter din. Serienumren kan vara litet missvisande eftersom man plockade ut olika nummerserier för vissa kunder. Din maskin har ju ett nummer i 900-serien och det var en serie som var vikt för Etiopien. Faktum är att de flesta maskiner i 200-serien byggdes efter 900-serien och därpå kom 800-serien. Annars tror man ju gärna att serienummer 15.900 skall vara byggd långt efter t.ex 15.220 men så är inte fallet.
Om det är en MFI-17 eller inte som du äger kan man tvista om. Alla maskiner är ju certifierade civilt som MFI-15. Skillnaden består i att MFI-15 kan bära och släppa yttre last men för att vara en MFI-17 så måste man kunna avfyra vapen också. Det lär ha varit samma kablage i vingarna på alla maskiner men endast ett fåtal fick kablarna för att kunna avfyra vapen anslutna.
Postat av: Jan sundin
Tackar... Där ser man ... Man lär sig så länge man lever. Beträffande kablaget så är det bortplåclat för den delen som är i kapinen men i vingarna så är det kvar. Så det är väll en 15 då men inte så tokigt det heller. Om du kommer ihåg så hade jag märkt fenan med MFI 15. Det gjorde jag imför första besiktningen. Den gjordes i Trollhättan och det var LFV's kontor i Göteborg som gjorde detta. Man var lite petig sades det och jag ville i te att diskussionen om krigsmaterial skulle komma upp och det var normalklassat på den tiden.
Annars är MFI 15 ett mycket trevligt flygplan har haft en 9'a tidikare men det är något helt anmat.
Postat av: F
När man tänker på det är det rätt snillrikt. Det enda som i princip skiljer mellan en MFI-15 och en MFI-17 är om man kopplat ihop ett kablage för avskjutning (av raketer). Kablaget för fällning (av t ex matbomber) ingår i MFI-15. En enkel sak att ordna, när man så vill alltså.
Med tanke på svensk vapenexportlagstiftning ger detta ett extra manöverutrymme, ett mervärde vid en affär, vilket skulle göra länder i "gråzonen" för att bli klara för export just till godkända kunder. Med referens på vad som hände 1969 så tog man vid MFI alltså lärdom, tänkte till och anpassade MFI-15/-17 för eventualiteter rörande export...
Postat av: Jan Sundin
Elsystemet är verkligen gnialt konstruerat på 15/17 ock inte bara vad gäller raketer och matbomber. Trots detta så blev 15/17 ingen stor framgång. Dock tillverkas planet fortfarande med delar som kommer från Sverige. Att planet aldrig blev vad 9'an blev beror säker på priset. Jag kommer ihåg att när det begav sig så var priset på MFI15 ca 3 ggr priset på en Piper Arrow från Nyge. Hur skulle det se ut i dag? Osäljbart!
Postat av: Håkan Buffal-O.
Jan, jag kan hålla med om att elsystem och hela flygplanet i övrigt är förbaskat genomtänkt men tyvärr var ju prislapen som den var. De sista nitton(?) maskinerna skulle ju släppas på den svensak marknaden till ett kraftigt reducerat pris men så snart de annonserats ut så köpte norska flygvapnet hela klabbet.
F: På NOA:s bild så är det kulsprutekapslar, 7,62 mm. Jämför med bild i SFT 4/01
Postat av: F
Tillkomsten och vad det blev av 800-serien är ett mycket intressant kapitel. Hoppas att vid tillfälle kunna återkomma till det. Det var ju i 800-serien som de 19 överlevande planen från Bulltoftabranden 1979, som tre år senare hamnade i Norge, låg.
Uppdaterat med info att det är frågan om ksp-kapslar. Se även MFI-boken s. 148.
Postat av: Kalle
Synd att de inte fick stanna i Sverige. Hittade en bild jag tog förra året upp i Bardufoss på åtta av ovan nämnda individer (förmodligen).
http://becomingapilot.files.wordpress.com/2011/03/img_2995_low.jpg
Postat av: F
Stämmer Kalle. I princip kan man säga att alla av norska flygvapnets MFI-15 som bär nummer upp till nr 840 är från början tillverkade 1977-78 och "survivors" från branden på Bulltofta hösten 1979.
Nr 843 t o m 846 sattes ihop av Saab så sent som 1987 och levererades samma år.
Fin bild förresten :D
Postat av: dykarn
Suverän bloggserie om MFI, gott o se kära gamla XCF.
Så enkel,robust,lättflugen,gott om plats o fantastisk sikt från förarplats som MFI 15/17 är nog svårslagen,