Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Beating up Gustaf III:s flygplats

Publicerad 2012-03-08 12:32:00 i Propulärkultur,



Ja, jag vet - jag delade denna på facebook för någon dag sedan eller två, men det är ett tillräckligt trevligt klipp  för att även få komma med här på bloggen. Man frågar sig dock varför lägger de på franskspråkig musik när de kan köra lite Snoddas med reggaekomp? Eller ännu bättre; Bellman!? Och varför tycker jag nu det? Jo, namnet på flygplatsen är Aéroport Gustave III (koder SBH/TFFJ, banans längd 685 meter) och den servar staden Gustavia, St Barth. Eller med ett annat namn  - som vi kanske här på "hemmaplan" lättare relaterar till - Saint-Barthélemy. En ö i västindien som var svensk koloni 1785-1878.
I klippet hänger vi med "Texas Flying Legends Museum as they do low passes over the St Barths airport and SY Marie at the 2011 St Barths Bucket Regetta. Pilots are: Warren Pietsch - P-40K, Robert Odegaard - FG-1D and Casey Odegaard - P-51D."

Kolla gärna in de tidigare inläggen Gustaf III:s flygplats och The GustAvia Challenge. Den senare handlar om en idé om ett flygrally till St Bart...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2012-03-08 23:22:59

Musik av vad slag det vara må borde FÖRBJUDAS i flygsammanhang! Ljudet från en Merlin eller stjärna är sig själv nog! Eller vilken flygmotor som helst, för den delen. Minns med fasa när Charlotte Perelli överröstade en del läckra aerobaticsuppvisningar. Eller man envisades att vråla ut Glenn Miller i högtalarna under en Spitfire och Mustangshow. Hujedamej!

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2012-03-09 01:20:23

Jag har länge haft planer på att flyga med Commandern dit via Florida. Hon skulle vara perfekt för den där korta banan. Tyvärr, så kräver dom nitiska franska flygmyndighterena att man flyger in sig på TFFJ eftersom den är så kort. Det krävs minst 10 landningar med en instruktör som måste plockas upp i St Maarten. Fint, kunde man väl stå ut med som en engångsgrej - om det inte vore så att den måste förnyas vartenda år efter det för att gälla... Suck.

Postat av: F

Publicerad 2012-03-09 05:47:42

Så hur gör du, Adam? To go or not to go...?



Undrar förresten om St Bart hamnat i samma "franska flygplatskategori" som Courchevel? Om det krävs tio landningar med instruktör även där?



http://youtu.be/UCsQuVrmj1g

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela