Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gustaf III:s flygplats

Publicerad 2009-09-25 21:59:14 i Propulärkultur,



Hur var det nu? Hur gick det med förslaget att döpa om Arlanda till Alfred Nobel International? Man kan ju då i sammanhanget undra över hur många svenskar som fått en flygplats uppkallad efter sig? I Landskrona har vi en...men sen då?

Jo förresten, jag vet om en till - Aéroport Gustave III. Rätt spektakulära finaler RWY 10......



Kod: SBH/TFFJ. Banans längd: 685 meter. Placering: Gustavia, St Barth. Eller med ett annat namn  - som vi kanske här på "hemmaplan" lättare relaterar till - Saint-Barthélemy. En ö i västindien som var svensk koloni 1785-1878.

Det finns många klipp från flygplatsen på youtuben, sök till exempel på TFFJ.

Tack till Ernest Laverdure för inspiration. Mer rekomenderad läsning: Västindiens mysigaste flygplats - igår och idag!




Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-09-25 22:09:20

men St marten är väl snäppet häftigare, sola på beacehn när Air France jumbo dånar in å stryker parasollet med landningshjulen :)

Postat av: F

Publicerad 2009-09-25 22:15:04

Less is more för mig. Och försök beställa pyttipanna - med rödbetor - på St Martens ;P

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-09-25 22:19:23

Det är klart manligare att landa på TFFJ, dessutom till hör ju halva S:t Martin Holland, de har inte haft vett på att släppa sin halva av ön till Frankrike trots att du Gaulle befriade Holland från tyskarn. :-)

Postat av: Per

Publicerad 2009-09-25 22:22:04

Jag har gett mig fan på att min bröllopsresa ska gå dit (har hittills fallit så att säga praktiska grunder...ingen som velat åka med). Om möjligt ännu spektakulärare är grannön Saba. Ett mecka för Twin-Otter fetischister (sök på Youtube). DeHavillandCanadaDHC-6TwinOtter-AirlineWinairAviation_Video-3324.html" rel="nofollow">http://www.flightlevel350.com/AircraftDeHavillandCanadaDHC-6TwinOtter-AirlineWinairAviation_Video-3324.html



Det ringer en klocka någonstans i källarvalven att vi faktiskt har några flygfält (kanske rentav flygplatser) uppkallade efter svenskar, förutom Thulin. Dock kommer jag inte på ngon på rak arm, men finns det inte ett par i Värmland och någonstans i Norrland?

Postat av: F

Publicerad 2009-09-25 22:34:33

Vi borde ordna ett svenskt flygrally till St Barth någongång...med en avslutande landningstävling som heter Pytt i pannan...typ. En landning RWY 10 räcker ;)



Spontant så kan jag tänka mig att Torsby kallas Selma Lagerlöf och Karlskoga för Nobel. Skulle inte bli förvånad om man döpte om gamla F 15 till Snoddas International ;)



Vidare forskning uppskattas :)

Postat av: Per

Publicerad 2009-09-25 22:34:46

Hmmm.... Precis i början av den där filmen ser man en C210 som inte precis är känd för sina STOL-egenskaper. Han lyckas väl ta sista tredjedelen av banan men man undrar var bromsspåren var längst? Asfalten eller kallingarna...

Postat av: Per

Publicerad 2009-09-25 22:43:19

När jag tänker efter var det nära att Hultsfreds flygplats fick heta Astrid Lindgren Airport när Vimmerby Kommun gick in som delägare. Det blev såklart inget av (tiden var nog inte mogen) så istället smällde de upp den där anskrämliga skylten på tornet: "Welcome to Hultsfred-Vimmerby Airport and Astrid Lindgrns Värld" :P

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-09-25 23:01:09

Med litet god vilja så kan väl Brattforsheden ha en koppling till Sonja Hedenbratt........

Skämt åsido men jag tror att Karlskoga var på väg att kallas Alfred Nobel Airport ett tag men säker är jag inte. Däremot är jag säker på att att Tullinge kallas så eftersom General Söderberg brukade tulla litet ur mässens förråd då han var på besök där ;-)

Postat av: Per

Publicerad 2009-09-25 23:16:30

Och Bulltofta fick sitt namn av att Carl Flormans syster sålde kanelsnäckor i ankomsthallen? BULL-tofta....nä förresten, den höll inte riktigt. Tillbaka till fredagsölen :P

Postat av: F

Publicerad 2009-09-25 23:40:58

Torslanda och kopplingen till Tord Westergren, right ;)



Detta med Hultan International och/eller Astrid Lindgren airport borde jag haft koll på. Suck, skyller på fredagsölen :P

Postat av: Per

Publicerad 2009-09-26 00:02:37

När ölen gjort sitt:

Ett flygrally till Västindien skulle sitta på sin plats, givetvis med MFI-9 som borde passa pefekt för både St. Bart och Saba.



Förresten, har vi inte ett plats uppkallad efter SÄVE Ungermark?!

Postat av: F

Publicerad 2009-09-26 00:22:05

När ölen gjort sitt....ja, då börjar man snacka västindien and a joint adventure ;)



I vilket fall, jag bjussar på öl till den som flyger med i en MFI-9 i detta rallyt...flera stycken t o m. Det är det minsta, s a s....



Apropå Cessna-tvåtian (hade neutronbombsväderradar på högervingen också) du nämnde innan så tycker jag nog ändå att han klarar sig rätt skapligt. (Boots o blöja?).

Hemligheten i banan är att den har en uppförslöpa den sista biten. Fångar upp...och skickar upp....



http://www.youtube.com/watch?v=Pr4XXDYsOe0

Postat av: Magnus

Publicerad 2009-09-26 09:39:42

Ni har väl sett denna, där det inte går fullt så bra? Snygga bromsspår...

http://www.youtube.com/watch?v=w8yx5T2Oejc&feature=related



MVH M

Postat av: F

Publicerad 2009-09-26 09:47:03

Jäpp, det var en variant på just detta klippet det hela började med. Inspirationen kom igår från Ernest Laverdure och hans bloggning om kortfältslandningar.



Kul att se "orginalklippet" :)



Så när börjar vi planera flygrallyt "En pyttipanna i Gustavia - att avia till Gustavia"?

Postat av: Magnus

Publicerad 2009-09-26 12:51:50

Hoppsan ja, skulle naturligtvis ha kollat länkarna först... :-)



Låter spännande att flyga dit. Hur lång räckvidd behöver man ha för att slippa flyga österut över Berings sund? Längsta leggen till Färöarna, Island osv?

Postat av: F

Publicerad 2009-09-27 12:24:43

Jag frågade Sven-Erik Jönsson som ferryflugit att antal kärror över Atlanten de senaste 25 åren. Han skrev:



"Kortaste distanserna blir det via Bergen-Shettlandsöarna-Färöarna-Reykjavik-Kulusuk-Söndre Strömfjord – Iqaluit men det är hög terräng att passera över Grönland. Behöver upp på 14000 ft för att ha säker höjd. Sedan är det också ur vädersynpunkt inte så roligt att planera tvärs över Grönland, är det vackert väder, så är det en upplevelse, är det dåligt väder, så kan det säkert också vara en upplevelse, men det har jag lyckats undvika.



BGBW är också väderkänslig med höga minima, lika så EKVG Vagar."



Se även http://lae.blogg.se/2008/august/n925wb-bound-for-rek.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela