Gemini SE-CMX - 1
Miles Gemini SE-CMX Höganäs tidigt 60-tal. Bild: LEL
Jag skrev i inlägget Steners Proctor - var tog den vägen? - 2 följande:
Jerry Pahlm sålde SE-CDK i början av 1962 till Karl-Erik Lundgren i Vällingby, priset var denna gång 3 500 kr. Pahlm kom några år senare förvärva en Miles Gemini, SE-CMX, kanske återkommer jag till det vid något tillfälle?
SE-CMX på Höganäsfältet, nu efter ommålning. Bild: LEL
Så var det alltså dags! Det handlar mest om att "sy ihop" tidigare inlägg. För det är faktiskt inte första gången som Miles Gemini SE-CMX har varit på bloggtapeten. Från Tvilling - 3 i maj 2008:
Därför kan det kanske var på sin plats att lägga ut en annons på en annan av samma typ. Fast det är ingen idé att svara, annonsen är 45 år gammal och denna Gemini blev aldrig reparerad efter ett haveri några år senare.
Innan den i annonsen omnämnda Gemini'n blev svensk flög den i UK som G-AMKZ.
Jo, det var den kärra som åren 1962 till -70 var inregistrerad som SE-CMX - en av de sist tillverkade av sin typ, färdigställd i sin (första) knallröda livery av Wolverhampton Aviation Ltd, Pendeford Airport, 1951. Som tidigare nämnts inträffade det ett haveri som ändade dess dagar i luften. Platsen var Nyköping/Brandholmen (Nyge-fältet) och tidpunkt den 26 april 1967. SE-CMX gick av bana vid landningen och slog runt runt. Något år senare blev CMX föremål för en majbrasa (är man kvaddad på Brandholmen så ligger det väl nära till hands att bli ett häxbål).
G-AMKZ/SE-CMX var den näst sist tillverkade Gemini.
Denna Gemini hade hösten 1966 bytt ägare, Pahlm hade sålt planet till K A E Junström i Visby. På bilden nedan, tagen av LEL, ser vi SE-CMX på Brandholmen efter missödet våren 1967.