Tvilling - 3
På torsdag, den 8 maj, startar ferryflygningen av Miles Gemini G-AISD till sitt nya svenska hem. I varje fall är så det är planerat nu (peppar peppar..).
Därför kan det kanske var på sin plats att lägga ut en annons på en annan av samma typ. Fast det är ingen idé att svara, annonsen är 45 år gammal och denna Gemini blev aldrig reparerad efter ett haveri några år senare.
Klemm 35an, Super Cuben och Weihe'n är kul de också, så de fick också hänga med i detta inlägg. Men åter till Miles Gemini - vilken var det frågan om?
Innan den i annonsen omnämnda Gemini'n blev svensk flög den i UK som G-AMKZ.
Jo, det var den kärra som åren 1962 till -70 var inregistrerad som SE-CMX - en av de sist tillverkade av sin typ, färdigställd i sin (första) knallröda livery av Wolverhampton Aviation Ltd, Pendeford Airport, 1951. Som tidigare nämnts inträffade det ett haveri som ändade dess dagar i luften. Platsen var Nyköping/Brandholmen (Nyge-fältet) och tidpunkt den 26 april 1967. SE-CMX gick av bana vid landningen och slog runt runt. Något år senare blev CMX föremål för en majbrasa (är man kvaddad på Brandholmen så ligger det väl nära till hands att bli ett häxbål). Läs mer om SE-CMX i detta inlägget.
G-AMKZ/SE-CMX var den näst sist tillverkade Gemini. G-AISD (som snart torde bli SE-BMG) är den sjunde tillverkade och den äldsta kvarvarande av sin typ. De två först färdigställda Gemini hamnade för övrigt i också Sverige. Nedan syns en av dessa på en PR-bild, G-AIDO, som var "Miles Company Demonstrator" färdigställd i början av 1946. Den blev sedermera SE-BUG. Läs mer om Miles Gemini i Sverige i inlägget Tvilling - 2.
Därför kan det kanske var på sin plats att lägga ut en annons på en annan av samma typ. Fast det är ingen idé att svara, annonsen är 45 år gammal och denna Gemini blev aldrig reparerad efter ett haveri några år senare.
Klemm 35an, Super Cuben och Weihe'n är kul de också, så de fick också hänga med i detta inlägg. Men åter till Miles Gemini - vilken var det frågan om?
Innan den i annonsen omnämnda Gemini'n blev svensk flög den i UK som G-AMKZ.
Jo, det var den kärra som åren 1962 till -70 var inregistrerad som SE-CMX - en av de sist tillverkade av sin typ, färdigställd i sin (första) knallröda livery av Wolverhampton Aviation Ltd, Pendeford Airport, 1951. Som tidigare nämnts inträffade det ett haveri som ändade dess dagar i luften. Platsen var Nyköping/Brandholmen (Nyge-fältet) och tidpunkt den 26 april 1967. SE-CMX gick av bana vid landningen och slog runt runt. Något år senare blev CMX föremål för en majbrasa (är man kvaddad på Brandholmen så ligger det väl nära till hands att bli ett häxbål). Läs mer om SE-CMX i detta inlägget.
G-AMKZ/SE-CMX var den näst sist tillverkade Gemini. G-AISD (som snart torde bli SE-BMG) är den sjunde tillverkade och den äldsta kvarvarande av sin typ. De två först färdigställda Gemini hamnade för övrigt i också Sverige. Nedan syns en av dessa på en PR-bild, G-AIDO, som var "Miles Company Demonstrator" färdigställd i början av 1946. Den blev sedermera SE-BUG. Läs mer om Miles Gemini i Sverige i inlägget Tvilling - 2.