Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

MAAG Stockholm: Douglas C-47

Publicerad 2012-02-21 07:53:00 i DC-3,


Det är hög tid att ta upp en bloggidé som legat i träda i några år. Men först ska vi återknyta till det första inlägget i den tänkta miniserien om amerikanska ambassadens flygplan på Bromma. I MAAG Stockholm: Grumman JRF-5 Goose inledde jag med följande:

 

Att den amerikanska ambassaden under många år hade "egna" flygplan baserade på Bromma är ganska känt. Genom åren så passerade faktiskt ett antal rätt intressanta fåglar innan den sista kärran "togs hem" cirka 1969/70. Jag tänkte vart efter lägga ut lite info om dessa på "typbasis" här på bloggen.

Flygplanen var militära och formellt tillhörde de en enhet som kallades MAAG Stockholm, åtminstone när vi kommit en bit in på 50-talet. MAAG stod för Military Advisory & Assistance Group. Man fanns representerade i princip överallt i världen där jänkarna hade en skapligt stor beskickning, eller någon annan form av intresse. Första gången man hörde talas om MAAG var när president Truman 1950 skickade iväg MAAG Vietnam. Men för den skull behövde inte man sätta samma "tryck" överallt med sin närvaro. Att MAAG Stockholms egna flygverksamhet upphörde när den gjorde har en ganska uppenbar förklaring om man kan sin historia...

MAAG:s flygplansflotta i lugnare delar i världen kallades mer enkelt "rätt och slätt" för "ambassadflygplan", något man ofta också såg till att påpeka genom att märka dem med Emabassy och baseringsort etc.


Gissningsvis USAAF #136, en av de C-47 som amerikanarna opererade i Sverige. Bilden är tagen på Bromma 1947 och kommer via LEL. Idag ska jag försöka avhandla de kända DC-3/C-47 som använts av beskickningen i Sverige. Vad det lider kommer det även inlägg om Convair C-131 och Beech C-45.

 

Under det sena 40-talet hade amerikanarna, via sin ambassad, tillstånd att operera flera C-47 med utgångsbasering Bromma. Kända från 1947 är två stycken som angetts i officella handlingar som nummer 039 och 136. Det är frågan om de tre sista siffrorna i det amerikanska id-numret som fanns påmålat på fenan - så kan man identifiera dem? I det första fallet är en stark kandidat 43-16039 (c/n 20505), i det andra skulle jag gissa att det kan röra sig om 43-15136 (c/n 19602). (Tack till Lennart Andersson för info.)

 

Dessa ersattes efter något år med två andra av samma typ; den ena var 43-49560, en C-47D med c/n 15376/26821. Under 1949 försvann detta flygplan från Sverige för andra "assignments". Kvar var då 44-77204 som med åren kom att bli något av en kändis...

 


C-47 44-77204 fångad vid ett besök antagligen på Kallax. Den inledande bilden högst upp är tagen vid samma tillfälle. Notera "noseart", på högersidan står det "U.S. Air Attache To Sweden" och vänster dito är ser man två flaggor i kors, en amerikansk och en svensk. Bilderna kommer via LEL.



Tack vare Rolf Larsson har jag följande story:

VC-47D-40-DK, c/n 33536, 44-77204. Levererad i juli 1945 och använd med bas Bromma 1948-1958. Här en bild tagen på Schiphol 1958. Till MAAG Portugal 1962 och vidare till Athen augusti 1970 till mars 1972. I juni 1972  CSG, avställd på Davis Mothan AFB 730623 till 740530. Reserverad som N49249 hos US Dept of Agriculture, Mission, TX, 1973 men ej fullfört. Levererad till FA Salvadorena sommaren 1974 som en av åtta C-47, serial FAS 107 till -114. Tie up?


44-77204 besöker Norrköping/Kungsängen och Kalle Flaps passade på att ta en bild.

Enligt denna sajten blev 44-77204 nummer 107 i El Salvadors flygvapen. Just det flygplanet lär ha blivit "destroyed in guerrilla raid at BA  Ilopango on 27.1.1982".

När man tittar på bilder tagna på Bromma under 50- och 60-talet så är det ofta man kan notera det amerikanska ambassadflygplanet stående på norra parkeringen, det är nästan snarare regel än undantag att C-47:an står där. Här en bild tagen i slutet av oktober 1962...


Ersättare till 44-77204 i slutet av 50-talet blev 45-1116, även detta flygplan kom att vara baserat på Bromma under flera år. Att det står O- framför serienumret (O-51116) på planet beror på att det är mer än 10 år gammalt, ofta översatt som "Obsolete".

 

 

Färgbilden är tagen av Ulf Nylöf. Det fanns en del att gräva fram om just detta flygplanet. Här är dess story:


VC-47D-50-DK, c/n 34386, 45-1116. Levererad ny den 1 november 1945. Beteckning ändrad i spetember 1954 till VC-54D. Till MAAG Sthlm 1958, sedan vidare till MAAG Bryssel 1965 och kvar där till augusti 1968. Vidare till HQ 17th AF, Ramstein, i november 1969, kvar till januari 1971 (bild från Tempelhof sommaren 1970). Noterad Miami i november 1972, konverterad till AC-47D och skickad till sydostasien. Hamnade hos Khmer AF:

 

AC-47 “0-51116” 17119/34386 13 March 1973 USAF


Service history: WRAAR (Warner Robins Air Material Area), Robins, to TL MAP on
13 March 73 (73072); officially serialled as “45-1116”; had a landing accident at
Pochentong in early 73 and needed an engine change in May 73 (Air America’s
Phnom Penh Station monthly report for April 73, in: UTD/CIA/B39F1); prepared for a
flight to Thai-Am at Bangkok for repairs in May 73 (Air America’s Phnom Penh
Station monthly report for May 73, in: UTD/CIA/B39F1); ferried to Thai-Am,
Bangkok, in June 73; repairs were still not finished in June 73 (Air America’s Phnom
Penh Station monthly report for June 73, in: UTD/CIA/B39F1); nearly ready for ferry
flight to Thai-Am in July 73, repairs completed on 23 July 73 (Air America’s Phnom
Penh Station monthly report for July 73, in: UTD/CIA/B39F1); repairs were
completed in August 73 (Air America’s Phnom Penh Station monthly report for
August 73, in: UTD/CIA/B39F1); ferried to Thai-Am at Bangkok for permanent repair
in September 73 (Air America’s Phnom Penh Station monthly report for September
73, in: UTD/CIA/B39F1); in February 74 it was noted that “116” was at Thai-Am for
approximately 8 months (Air America’s Phnom Penh Station monthly report for
February 74, in: UTD/CIA/B38F8); returned to Pochentong from Thai-Am on 22
March 74; released to operations on 23 March 74 (Air America’s Phnom Penh Station
monthly report for March 74, in: UTD/CIA/B38F8); the left engine was changed in
April 74 (Air America’s Phnom Penh Station monthly report for April 74, in:
UTD/CIA/B38F8); a photo of “0-51116” (?) in Khmer Air Force colors:

 


Fate: escaped to Thailand in 1975 as “51116”; transferred to the Royal Thai Air Force
as “116” and L2-45/18 on 12 September 75; allocated to “Tango”; stored at Lopburi at
least January 1999 thru August 2002; to Oshkosh, Wi. for conversion to Basler
possibly in March 2004 and noted there in July 2004; believed to be BT-67 #9, which
entered service with the RThAF in November 2004 as L2K-09/47, coded ‘46159’.


 

Uppdaterat 120221 kl 23.50

 

Det har under dagen inkommit några mail med feedback och bilder. Jättekul!

 

 

Tommy Clementzlor skickade denna bild på 45-1116 taxande på Bromma. Han säger att han troligen knäppte den 1961.

 

Matsen skickade några bilder som är tagna av Kalle Flaps.

 

 

USAF C-47 nummer 44-77204, som alltså häckade på Bromma 1948-58, i väldigt anonym märkning (jämför med bilderna ovan). Platsen är troligen Norrköping/Kungsängen.

 

 

Samma C-47 som föregående bild, 44-77204. Denna gång är fotografen Walther Vetterlein och platsen går inte att ta fel på; Bromma. Notera det stora stjärnbanéret påmålat i nosen.

 

De avslutande bilderna visar ett par C-47 som jag inte har hittat några uppgifter om något eventuellt samröre med amerikanska ambassaden.

 

 

Även denna bild är tagen (på Bulltofta?) av Kalle Flaps. Flygplanet är C-47 med serial no. 42-100804 (c/n 19267). Enligt Air Britains The Douglas DC-3 and its predecessors så tillhörde flygplanet under 50-talet 36th ABG, Bitburg, Västtskland. Fenans målning med "Korean Theater-styled yellow and black-bordered bands" knyter också planet till Bitburg cirka 1953. 42-100804 såldes som skrot i mars 1965 efter varit förrådsställd ett tag på Davis-Monthan AFB.

 

Den sista bilden kommer från Walther Vetterlein. Även denna gång är platsen Bromma. Detta är C-47B/VC-47D serial no. 44-76292 (c/n 15876/32624). Exakt när bilden är tagen vet jag inte men gissningsvis cirka 1950. I slutet av 50-talet användes planet av amerikanska ambassaden i Teheran. I mars 1964 civilregistrerades det som N304S. När man kollar upp reggen i FAA:s databas upptäcker man att planet så sent som den 14 februari i år avfördes efter försäljning till Panama.

 

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-02-21 09:07:26

Hehe, som man säger: det enda man kan ersätta en DC-3:a med är en annan DC-3:a. Bra rotat!

Postat av: LIA

Publicerad 2012-02-21 11:36:52

Två höjdarinlägg på raken! Yes!

Postat av: Martin

Publicerad 2012-02-21 13:47:46

Gotteblogg !!



Bättre än fredagsmys !



/M

Postat av: Günther

Publicerad 2012-02-21 19:41:50

C-47:or!

Högintressant inlägg - Tack LAE!

Postat av: Niklas

Publicerad 2012-02-22 10:06:55

Ännu ett utomordentligt bra inlägg ...Tack för intressant läsning! :-)

Postat av: F

Publicerad 2012-02-23 08:51:58

Tack för de glada tillropen! Ambassadserien fortsätter snart.



Förresten, någon som har bild på den franske flygattachéns Fouga Magister på Bromma på 60-talet? Och den kanadensiske ditos Piper Cub?

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2012-02-23 19:40:27

Under och några år efter andra världskriget var nog en spännande tid på Bromma när utländska beskickningars flyg frekventerade.

-Man känner magin av en del passagerares ärenden.-Tänk om väggarna på gamla Grand Hotell kunde tala…det hade möjligen varit än mer fängslande.

Postat av: F

Publicerad 2012-02-24 05:48:30

Håller med dig, Leif. Har du förresten sett denna blogg? http://libertyladybook.com/2011/10/23/regnbagen/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela