MAAG Stockholm: Convair T-29B

I början av 1965 byttes den Douglas C-47, som amerikanska ambassaden haft till sitt förfogande stående på Bromma, ut mot ett annat flygplan. Benny Karlsson har tagit dessa bilder på Convair T-29B med USAF serial no. 51-5162. Den första är tagen i augusti 1968. Notera att några flottiljeemblem applicerade på bakkroppen.
Två av dessa kan vi identifiera på nästa bild från oktober 1967. De dokumenterar s a s besök vid svenska flygflottiljer. Ni känner igen vilka flottiljer som "tagat" 51-5162?

Som synes var Convairen, likt C-47:an den ersatte, märkt med ett "Obslute-nummer". 51-5162 blev enligt detta system O-15162. På nosen kunde man läsa:
AMERICAN EMBASSY
STOCKHOLM SWEDEN
Nedan bild togs den 14 april 1965. Från The LEL file...

I Air-Britains Convairbok finns uppgiften att O-15162 "tillhörde" MAAG Stockholm från den 10 mars 1965. Den var från början tillverkad 1952, beställd som T-29B, men levererad som passagerarplan för stabspersonal. MAAG står för Military Advisory & Assistance Group - läs mer om vad detta var för något i inägget MAAG Stockholm: Grumman JRF-5 Goose.
Nästa bild är i färg, tagen vid ett senare tillfälle från andra sidan, då planet står parkerat vid Svensk Flygtjänsts hangar. Från The Roffe file...

O-15162, c/n 293, fick en annan placering den 18 februari 1970. Det blev också det sista flygplan som amerikanska ambassaden kom att ha baserat på Bromma. Om det berodde på besparingskäl eller om det var politik (Palme hade blivit statsminster) bakom vet jag inte. Kanske var det bägge delarna?
Just den Convair T-29B som hade tillhört MAAG Stockholm havererade ganska snart efteråt, den 4 november 1970 närmare bestämt. Men var skedde detta och vad hände? Har inget hittat om detta missöde...

I Air-Britains Convairbok finns uppgiften att O-15162 "tillhörde" MAAG Stockholm från den 10 mars 1965. Den var från början tillverkad 1952, beställd som T-29B, men levererad som passagerarplan för stabspersonal. MAAG står för Military Advisory & Assistance Group - läs mer om vad detta var för något i inägget MAAG Stockholm: Grumman JRF-5 Goose.
Nästa bild är i färg, tagen vid ett senare tillfälle från andra sidan, då planet står parkerat vid Svensk Flygtjänsts hangar. Från The Roffe file...

O-15162, c/n 293, fick en annan placering den 18 februari 1970. Det blev också det sista flygplan som amerikanska ambassaden kom att ha baserat på Bromma. Om det berodde på besparingskäl eller om det var politik (Palme hade blivit statsminster) bakom vet jag inte. Kanske var det bägge delarna?
Just den Convair T-29B som hade tillhört MAAG Stockholm havererade ganska snart efteråt, den 4 november 1970 närmare bestämt. Men var skedde detta och vad hände? Har inget hittat om detta missöde...
Uppdatering 120925
Enligt uppgift från Lennart Andersson ersattes den amerikanska ambassadens C-47 redan i augusti 1963 av en T-29B, den hade USAF serienummer 51-5114. Dock dök även 51-5162 ungefär samtidigt och hade under oktober 1963 tillstånd att genomföra övningslandningar på Hässlö.
Avslutande bilden på 51-5162/O-15162 kommer ur SFFs arkiv och är tagen av Hans Kampf cirka 1966.

Avslutande bilden på 51-5162/O-15162 kommer ur SFFs arkiv och är tagen av Hans Kampf cirka 1966.
