Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

En annan An-2

Publicerad 2012-12-30 21:22:00 i Propulärkultur,

 
En av de Antonov An-2 som det berättades om i inägget An-2:or på Skavsta var LY-APV. Även den har använts av Nyköpings fallskärmsklubb tills den ersattes av SE-KYU för ett par år sedan. Dessutom ska påpekas att planet är en systerkärra till den omtalade LY-ABT. Tillsammans med ytterligare ett halvdussin av samma typ importerades det från Polen 1995 av Christer Nilsson, då involverad med firmorna Iroxcell och Aero Butler (den historien borde man titta närmare på).

Eslöv den 28 april 1996.

Här kommer lite saxat från tidigare forskning:

Antonov An-2TP c/n 1G233-23  tillv.år: 1990

90.04.12 Registrerad SP-FAI på Globo
90.05.05 Färdigställd detta datum, men ej levererad (Avställd hos tillverkaren WSK-PZL, Mielec, Polen i Aeroglobo-målning.)
95.06.28 Avregistrerad i Polen.
95.07.10 Interimreg SE-KYZ av Iroxcell AB, Stockholm.
95.08.xx Hyrd av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb.
95.10.06 Interimreg förfaller.
96.04.12 Registrerad LY-ABJ på Lietuvas IR Svediios UAB "Svedijos Prekés", Klaipeda.
96.04.12 Opererad av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb, Eslöv.
00.05.xx Ersatt av An-2 RA-02156
01.06.22 Registrerad som LY-APV på V. Pakrijanskas, Kaunas.
 
LY-APV på Barkarby 2002. Bild:  Paul Compton.
 
Frågan är om flygplanet lämnade Sverige, jag är tveksam (?). Under 2002 var det i alla fall tillbaka och året därpå användes LY-APV som hoppkärra vid Karlsborg/Flugebyn, då ommålad i gult.
   
Senare hyrdes An-2:an ut till Nyköpings fallskärmsklubb som använde den till 2010 (under en period tror jag An-2:an stod uppställd på Västerås/Hässlö). Cirka 2005 fick LY-APV ett nytt målningschema som för tankarna till USAAC:s Boeing Stearman...

Sedan 2010 tror jag att LY-APV har stått på backen (?). Men det verkar på sistone att det börjat röra på sig igen, hittade nämligen An-2:an utannonserad här. Total gångtid anges till 1010 timmar och priset € 45,000. Namnet på säljaren anges som Umberto Perez, telefonnumret/abonemanget tillhör Yak Aero AB/Henrik Jakovlew.
 
Enligt litauiska luftis är planet luftvärdigt till 2013.08.22. Enligt ryktet lär LY-APV vara såld. Hmm, undrar om den ska följa systerkärran LY-ABT i fotspåren..?

Kommentarer

Postat av: k

Publicerad 2012-12-30 22:11:47

intressant läsning. Har själv varit i en.

Postat av: Round Engine Club

Publicerad 2012-12-31 07:41:10

LY-APV hämtades från Njurundafältet i maj 2010 och flögs ner till Skavsta under den berömda "asktorsdagen" då allt flyg i norra Europa stod på marken. Flygplanet flögs hos fallskärmsklubben till 31/7 då luftvärdigheten löpte ut. och har sedan dess stått parkerad på Skavsta. AN2-an på Hässlö är en systermaskin (LY-AUH)med samma ägare.

Postat av: F

Publicerad 2012-12-31 10:35:33

Återigen tack för klargörande, Rune.

Systerkärran LY-ABS har väl en liknande historik. Började hos Sundsvalls Fallskärmsklubb och hamnade senare hos dito i Nyköping: http://www.airliners.net/photo/Antonov-%28PZL-Mielec%29-An-2/1100359/L/

Postat av: Round Engine Club

Publicerad 2012-12-31 13:38:30

Det stämmer att LY-ABS kom från Sundsvall 2004-03-30 och stannade tills den blev såld och ferryflugen till Kongo omkring slutet av 2006 tillsammans med ES-CAK. Enl. uppgift är den havererad. Efter ett kortare gästspel av LY-AUP kom LY-AEX att vara baserad på Skavsta från 2006 till och hela 2007. 2008 ersattes den av ZK-JGI (PAC 750 XL)

Postat av: F

Publicerad 2012-12-31 14:06:00

Tror faktiskt att LY-ABS inte hamnade i Kongo 2006. Ett par år senare tog denna bilden i Polen: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6355556

ES-CAK flögs tillsammans med ES-CAJ till Kongo 2006. Båda dessa (helvita) fotograferades i Lagos "under transit" den 26 november detta året.

ES-CAJ: http://www.abpic.co.uk/photo/1028194/

ES-CAK: http://www.abpic.co.uk/photo/1028355/

Båda dessa var ju kända på flygdagsarenan i Skandinavien under det sena 90-talet. Ingick Aviation Club HLK/Pierre Holländer, Scandinavian Air Show.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-02 17:22:00

LY-APV finns på youtube!
http://www.youtube.com/watch?v=wRmP9n5XpgY

Postat av: Stefan

Publicerad 2013-01-04 22:30:58

Kul att få se ett bekant flygplan på bloggen!

LY-APV tjänstgjorde på Umeå flygplats under de sista åren av 00-talet innan en olycklig brandövning satte eld på vingen, med omfattande omdukning som följd.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela