En av de Antonov An-2 som det berättades om i inägget
An-2:or på Skavsta var LY-APV. Även den har använts av Nyköpings fallskärmsklubb tills den ersattes av SE-KYU för ett par år sedan. Dessutom ska påpekas att planet är en systerkärra till
den omtalade LY-ABT. Tillsammans med ytterligare ett halvdussin av samma typ importerades det från Polen 1995 av Christer Nilsson, då involverad med firmorna Iroxcell och Aero Butler. Se inlägget
Svedijos Prekés i Sverige för mer om det.
Eslöv den 28 april 1996.
Här kommer lite saxat från tidigare forskning:
Antonov An-2TP c/n 1G233-23 tillv.år: 1990
90.04.12 Registrerad SP-FAI på Globo
90.05.05 Färdigställd detta datum, men ej levererad (Avställd hos tillverkaren WSK-PZL, Mielec, Polen i Aeroglobo-målning.)
95.06.28 Avregistrerad i Polen.
95.07.10 Interimreg SE-KYZ av Iroxcell AB, Stockholm.
95.08.xx Hyrd av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb.
95.10.06 Interimreg förfaller.
96.04.12 Registrerad LY-ABJ på Lietuvas IR Svediios UAB "Svedijos Prekés", Klaipeda.
96.04.12 Opererad av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb, Eslöv.
00.05.xx Ersatt av An-2 RA-02156
01.06.22 Registrerad som LY-APV på V. Pakrijanskas, Kaunas.
LY-APV på Barkarby 2002. Bild: Paul Compton.
Frågan är om flygplanet lämnade Sverige, jag är tveksam (?). Under 2002 var det i alla fall tillbaka och året därpå användes LY-APV som hoppkärra vid Karlsborg/Flugebyn, då ommålad i gult.
Senare hyrdes An-2:an ut till Nyköpings fallskärmsklubb som
använde den till 2010 (under en period tror jag An-2:an stod uppställd på Västerås/Hässlö). Cirka 2005 fick LY-APV ett nytt målningschema som för tankarna till USAAC:s Boeing Stearman...
Sedan 2010 tror jag att LY-APV har stått på backen (?). Men det verkar på sistone att det börjat röra på sig igen, hittade nämligen An-2:an
utannonserad här. Total gångtid anges till 1010 timmar och priset € 45,000. Namnet på säljaren anges som Umberto Perez, telefonnumret/abonemanget tillhör
Yak Aero AB/Henrik Jakovlew.
Enligt litauiska luftis är planet luftvärdigt till 2013.08.22. Enligt ryktet lär LY-APV vara såld. Hmm, undrar om den ska följa systerkärran LY-ABT i fotspåren..?