Man kan fundera över status på Viggenprototypen 37-1 den 15 juni. Det är nämligen detta datum som det möte hålls då Flygvapenmuseum (FVM) rådfrågar Östergötlands Flyghistoriska Sällskap (ÖFS), Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) och Saabs Veteranklubb om hur de ser på en skrotning av 37-1.
Faktum är att demonteringen, som från början planerades för att 37-1 skulle magasineras i nedplockat skick, vid den här tidpunkten snarare ändrat "inriktning": Isärplockandet hade kommit igång under våren - i mitten av juni var det helt klart frågan om att man höll på att skrota flygplanet. Vissa delar hade sedan veckor tillbaka plockats ur för bevarande, resterande vidarebefodrades så småningom till tuggen i Halmstad.
Från
en av artiklarna i Corren:
Inför beslutet att skrota den första prototypen av Viggen rådfrågade museet tre föreningar med intresse i saken - Svensk flyghistorisk förening, Östergötlands flyghistoriska sällskap samt Saab:s veteranklubb. Enligt museichefen var det ingen av föreningarna som motsatte sig förslaget.Notera första ordet i citatet, "inför". Man kan undra
varför SFHM/FVM då rådfrågar dessa sammanslutningar i ärendet 37-1? Det finns inget "inför", Viggenprototypens öde är ju redan beseglat den 15 juni.
Det är inte mycket som har gått rätt till här. Nu när andra åtaganden är avklarade har jag åter börjat peta i "ärendet 37-1". Visst kan man undra över vad SFF är för tomteverkstad, men om vi tillfälligt bortser från det och noterar vad som ovan framkommit - känns det inte som ett dåligt spel för galleriet? FVM rådfrågade alltså dessa föreningar i klart efterskott! Skrotningen av flygplanet var den 15 juni ett faktum sedan ett par/tre veckor, kanske mer? Det är inte lätt att motsätta sig förslaget när loppet redan är kört...även om man då inte har någon större klarhet i detta.
Och vidare, borde inte Corren nu göra en uppföljande artikel med tanke på utlåtandet av chefen för flygvapenmuseum?
Läs även de tidigare inläggen
37-1 skrotad och
37-1 skrotad - 2. Hur många fler dåligt underbyggda beslut tagna av SFHM/FVM ska du och jag tåla? Varför vill inte FVM kommunicera sina problem i tid med den flyghistoriska rörelsen för att om möjligt hitta bra och breda lösningar? Det här är inte första gången. Men det är första gången som ett kulturhistoriskt föremål destrueras utan att man uttömt möjligheterna för ett bevarande.
Rådsmötena mellan SFF, ÖFS och FVM (som var initiativtagare) tillkom efter ramaskriet runt deponeringen i Danmark av den sista i landet kvarvarande Fairey Firefly för sex år sedan. Något sådant skulle undvikas i framtiden...sa man. Istället agerar FVM så här 2012. Det är bara att konstatera att dessa möten är helt meningslösa, de frågor som verkligen behöver dryftas där når inte fram och får inte en rättvis genomlysning.
Skrotningen av Viggenprototypen 37-1 började uppdagas efter en postning på facebook den 29 juli. Framför mig har jag nu i skrivande stund en bild på 37-1 som är tagen den 19 april i år, den kan jag av förklarliga skäl inte kan lägga ut: Planet är upphissat, landstället bortplockat, bakkroppen och fena likaså, noskonen framdragen. Kort sagt, demonteringen är långt gången...