37-1 skrotad - 2
Mer om Flygvapenmuseums (FVM) skrotning av den första Viggen-prototypen, 37-1 - i slutet av förra månaden publicerades inlägget 37-1 skrotad.
Följande text postades på Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) webbforum för en vecka sedan:
Har verkligen alla samlingar inom flygmuseisvären i Sverige fått frågan om att ta deposition av 37-1? Nej. Det har jag kollat upp igår (man grunnar lite över FVMs urvalskriterier?). Och även om alla dessa svarat "nej" så ska ett föremål av denna dignitet och dess ”vara eller icke vara” ventileras på ett bra mycket bredare sätt än vad som nu skett. Ett problem som detta måste offentliggöras för om möjligt få ett lyckligt slut. Har man gjort det? Nej. Varför? Ja, det är för mig en gåta.
SFHM/FVM ska förvalta sina samlingar på bästa vis. Ett konstmuseum skulle knappast skicka en ej färdigställd Carl Larsson-tavla till destruktion bara för att den inte fick plats på väggen. Med tanke på resonemanget i första stycket och liknelsen innan kan man ställa frågan om SFHM/FVM förvaltar sina – nej, våra – samlingar på bästa vis? I det specifika fallet med Viggen 37-1 så är svaret klart nej. Med tanke på tidigare märkliga deponeringar av flygplan finns det nu all anledning att låta juridiskt sakkunniga titta närmare på fallet 37-1, vilket kan utmynna i en JO-anmälan.
I vilket land i världen – som säger sig vara flyghistoriskt- och teknikhistoriskt medvetet - skulle man komma på idén att skrota prototypen till landets, en gång i tiden, största industriella projekt – en dåtidens juvelen i kronan? Man trodde sig vara framsynt och sparade Viggenprototypen till eftervärlden för några decennier sedan, nu tackar man dem på detta viset. Ska man följa logiken hos SFHM/FVM så borde nu Saab 210 ”Lilldraken” vara nästa föremål som går till tuggen.
Slutligen rörande SFF. För mig är det glasklart - jag anser mig betala min medlemsavgift till föreningen inte bara av anledningen att jag vill ha SFT. Nej, jag vill ha en aktiv bevakning av vad som händer med vårt flyghistoriska arv och (främst) hanteringen av detta hos FVM. Det känns nu tyvärr som att föreningen och jag inte delar samma värderingar. Jag har varit medlem sedan jag var 15 år, nu är jag 44. Nästa år kommer jag med stor sannolikhet inte vara medlem i SFF…
Kolla in forumtråden genom att klicka här.
I Corren säger museichefen att han rådfrågat SFF, ÖFS (Östergötlands Flyghistoriska Sällskap) och Saabs Veteranklubb i ärendet och ingen av sammanslutningarna hade något att erinra mot skrotningsbeslutet. Jag har begärt en "syn" av hur turerna gått och på forumet ställt följande fråga direkt till SFF ordförande:
Enligt utsago så har SFF tillfrågats i ärendet och hade inget emot skrotningsförslaget. Hur exakt löd SFF utlåtande? Detta känner jag är viktigt att få veta...och antagligen inte bara jag....
För min personliga del beror mitt fortsatta medlemskap på detta, och med det min medverkan i föreningens publikationer.
Frågan ställdes den 6 augusti. Idag skriver vi den 10 augusti och jag väntar fortfarande på svar.
Har SFF värdegrunden i centrum? Jag upplever det inte som så (längre). För snart en vecka sedan ringde jag en av Sveriges mest kända flyghistoriker, tillika en gång tillskyndare av SFF, och sa halvt på skoj, halvt på allvar "Ska vi damma av Kontakt-gruppen?".