Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Nordenskiölds Seversky - 1

Publicerad 2011-03-20 17:32:00 i Propulärkultur,



Inläggen om J 9 - Svenska jaktplan på Filippinerna och Packade J 9 - ger mer ringar på vattnet. Fick ett mail från Åke med ett par intressanta bilder. Han skriver:

Kul att du kör vidare med J 9 på bloggen! Som ett mellanstick skickar jag en bild tagen den 1 juli 1942 på F 7, samma dag som BGN tillträdde som CFV och for runt till samtliga flottiljer vilka då var fler än de är nu. CF 7 Folke Ramström välkomnar CFV till Såtenäs sedan han klivit ur sitt flygplan F 8-19 som han sedan havererade med efter start från heden.



På denna bild entrar BGN sin "19" den 1 juli 1942 efter att besökt F 9 Säve.....

BGN är självklart Bengt G:son Nordenskiöld (chef för flygvapnet, CFV, 1942-54) och Heden, som omnämns ovan, är i det här fallet Ljungbyhed. Haveriet skedde direkt efter start därifrån den 18 april 1944 i "marginellt väder", men främsta orsaken var väl handhavandefel har jag för mig... 

Nedan ser vi en bild på J 9, koden F 8-19 - som hade FV-nummer 2152 - "någonstans i Sverige". Kolla gärna in det gamla inlägget Bengts Guardsman också. 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-03-20 19:13:11

Det är rätt länge sedan jag läste haverirapporten men jag vill minnas att "handhavandefelet", enda orsaken till haveriet, var att karln startade med propelleromställningen i lågt varv, dvs hög bladvinkel. Det är lika smart som att försöka köra i väg en manuellt växlad bil från stillastående på högsta växeln! Flera enmotoriga flygplan med stjärnmotor och omställbar propeller har rutinen att man drar dito spak fullt bakåt då man kuperar. Det betyder att man vid motorstart samtidigt ställer om proppen för högt motorvarv. Samma sak i T-6 för övrigt. En normalbegåvad pilot borde upptäcka rätt tidigt vid starten att något är fel eftersom motorn helt enkelt saknar ork då motståndet i propellern är för stort. Jag har för mig att karln i sjuksängen först försökte förneka att han skulle glömt bort propelleromställningen, men vraket talade sitt tydliga språk! Det sved nog för en bullrig General att erkänna för sina undersåtar att han slarvat med en sån elementär sak som checklistan! Vädret ansågs inte ha någon inverkan på haveriet. Han kom helt enkelt inte så långt.



Det kan ju här vara värt att påpeka att den fd J 9 (F 8/17) som håller på att renoveras till flygbart skick hos Kermit Weeks i Florida senast flögs av Nordenskiöld sommaren 1950 då han nödlandade med den på F 9. Den kärran kommer att målas upp som en P-35A på Filippinerna, dvs med både svenska krontecken och USAAF märkning!

Postat av: F

Publicerad 2011-03-20 19:28:27

"Handhanvandefelet", precis som jag fått för mig, klockrent beskrivet av SuperEchoChris. Tackar! :)



Och rörande J 9 nummer 2126 så kan det vara värt att hålla koll på en kommande rubrik i stil med "Nordenskiölds Seversky - 2" ;)

Postat av: Gert

Publicerad 2011-03-20 21:17:53

Vilken dundertabbe, karln måste ju ha känt att det inte var nåt "drag" i kärran? Motorvarvet bör ju också varit väldigt lågt och det borde man väl både hört och känt. Han var väl trött den dan..Checklistor är bra saker!

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-03-21 21:02:46



Taget helt ur minnet just nu har jag för mig att hans planerade start från F 5 var försenad pga väder, därav uppgiften ibland att vädret skulle varit den direkta orsaken vilket alltså inte är helt riktigt. Men sen kom tydligen farbror meterologen och sa att om generalen startade pronto och tog en något annorlunda rutt till vart det nu var han skulle så var det nog möjligt att ge sig av. Så det var förmodligen snarare en mer stressad än trött pilot som hoppade upp sin J 9 och trodde att man kan fuska med cockpitrutinen för att spara tid.



Det krävs ingen större filosof för att inse att det är bättre att acceptera en försening och komma fram levande till vart man nu ska. Ändå fortsätter vissa piloter än i dag att slå ihjäl sig pga av "stress"! Nordenskiöld som jag faktiskt tror inte hade nån större flygrutin borde varit glad att han ens överlevde sin egen flygtjänst!

Postat av: F

Publicerad 2011-03-21 22:25:54

Man har ju sett bilderna på vraket av nr 19. BGN skulle nog denna dag också passat på att köpa en lott......



Nu bidrog väl nästan haveriet till att snarare odla "Karl XII-myten" om BGN, för när det begav sig så yppades det väl knappast att Chefen gjort något fel..?

Postat av: Magnus Billestedt

Publicerad 2011-03-22 08:38:28

Haveriet på F 5 berodde på att propelleromställningen var fel inställd ! På min F 9 sida kan man se Bengt G:son Nordenskiöld andra J 9 med nr 56 på besök på F 9

Postat av: Matsen

Publicerad 2011-04-02 08:25:20

Hejsan



Jag har samma bild som jag har fått av en person som gjorde tjänst på F 8 så jag skulle våga en gissning att platsen är F 8.

Var hittade du bilden?

Postat av: F

Publicerad 2011-04-02 09:02:47

Hej Matsen,



Det är samma källa till alla bilderna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela