Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Svenska jaktplan på Filippinerna

Publicerad 2011-03-14 21:22:00 i Propulärkultur,



...år 1941. Här ser vi några exempel på vad man kan få upp när man bildgooglar på P-35A, det vill säga den amerikanska beteckningen på vad vi i Sverige kallar J 9. Tillverkarens namn på typen: Republic EP-106.



Grejen är att det egentligen ÄR just J 9:or på bilderna! Flygplan som amerikanarna 1940 inte levererade till Sverige - 60 stycken av typen kvarhölls och kom att benämnas P-35A (för att skilja dem mot den "egna" versionen P-35). Nästan alla dessa skickades till Filippinerna för att förstärka luftförsvaret som då mestadels bestod av omoderna Boeing P-26 Peashooter.



Man kamouflagemålade flygplanen i olive drab på ovansidan och gråblå undersida ganska snart...även om man hittar mest bilder på vackert aluminiumblanka kärror, till och med kronmärkta...



Från wikipedia-artikeln om P-35:

The remainder were sent to the Far East Air Force (FEAF) in the Philippines beginning in February 1941. Eventually all pilots of the three pursuit squadrons (PS) on Luzon transitioned to the P-35A from the P-26. About 10 of these were lost in accidents. 



Två bilder på Lt. Boyd "Buzz" Wagners flygplan ur 17th Pursuit Squadron. Notera på den nedre bilden att den amerikanska stjärnan inte ännu är målad på vänstervingen och att det svenska flygvapennumret anas snett ovanför stabben.



The P-35s were used primarily as gunnery trainers by all three squadrons because of a critical shortage of .50-caliber ammunition in the Far East Air Force, placing a strain on the engines of all the aircraft since no replacement engines were available.

In October 1941 the P-35s were ear-marked for transfer to the Philippine Army Air Corps (PAAC) after sufficient P-40s were received by the FEAF.

Den 1 oktober bildas 24th Pursuit Group.



In November 1941, after the 3rd and 17th PS received new P-40E aircraft, most of their P-35As were passed to two newly-arrived squadrons attached to the group, the 21st and 34th PS, with the latter receiving most. The 21st PS received its P-40Es on the eve of war and transferred its few P-35s to the 34th Pursuit Squadron, which then had nearly a full squadron.


Lt. Lloyd Stinson, 20th PS, i sin P-35A.

It then fought them in the futile defense of the islands in December 1941, initially at Del Carmen Field. They were hopelessly outclassed by the Japanese fighters. Lack of armor and self-sealing fuel tanks made the aircraft extremely vulnerable and by 12 December 1941, only eight P-35As were still in flying condition.


Seversky P-35A fighters destroyed during an air attack on Nichols Field, Luzon, on December 10, 1941. (U.S. Air Force photo)

Lubao Airfield began operations on 26 December and was superbly camouflaged. On 29 December, three pursuits (two P-40s and a P-35) were salvaged at the last minute at Clark Field in the face of advancing Japanese units by a volunteer group of mechanics and flown to Lubao, where they were evacuated with the others.

On January 2 1942, five surviving P-35As attempted to fly to Bataan from Lubao Airfield, but two were shot down as they attempted to land, and a third was destroyed in place when no volunteer could be found to fly it. The two remaining P-35s transported several unit personnel to Mindanao in their baggage compartments (Jan 11).



On April 4 they returned briefly to Bataan to evacuate other personnel, and one was lost crashlanding on Cebu on April 10. The sole surviving P-35 was turned over to Capt. Ramon Zosa of the PAAC on April 30, and flew its last sortie out of
Del Monte Airfield, accompanying a P-40 on a strafing attack of Japanese landings at Macajalar Bay on May 3.

Enligt vad jag kan förstå kom Ramon Zosa med familj att sedan trycka i Hotel Alejandro i Tacloban city på Leyte under den därefter följande japanska ockupationen, men det är en annan historia...



Beteckningen P-35A ändrades till RP-35A när kriget med Japan började. Man ansåg helt enkelt att J 9 inte var mycket till jaktflygplan (P som i Pursuit), den dög till spaning (R som i Reconnaissance) med sekundär jaktuppgift. 



Någon enstaka P-35A/J 9 föll skapligt hel i japanska händer, men i stort sett alla gick åt i striderna, bara på några dagar. Nedan ser vi förödelsen på Iba Airfield, fyra P-35A och en (hel?) P-26 är synliga.



Det blir mer om J 9 vad det lider. Det finns nämligen ytterligare ett inlägg i bloggskafferiet under jäsning...

Uppdaterat -

Det finns en länk sedan några dagar i bland kommentarerna till detta inlägg som - om ni inte klickat på den tidigare - bara måste ses: J 9:or, kronmärkta, på Filippinerna hos 17th Pursuit Squadron 1941. Sa jag att det är i färg också? Inte? Då så, klicka här.

Helt otroligt...

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2011-03-14 21:34:30

Ja det där är ju ett unikt kapitel svensk flyghistoria. Dom målades väl med en slags temporär-beteckning med tre kronor på svart botten för leverans, men hamnade åt andra hållet istället...



Frågan är hann det flygas några uppdrag med dom fortfarande kronmärkta planen?

Postat av: F

Publicerad 2011-03-14 23:53:15

Nja, jag tror inte att det var tre kronor på svart botten utan blå...som det ska vara. Kronmärket har utförandet som stipulerades i 1937 års märkningsbestämmelser (den gula ringen tillkom 1940)...som Republic målade innan levererans.



När japanerna anföll den 8 december 1941 så gissar jag att alla tillgängliga P-35A hade blivit kamomålade - har inte sett något foto på en stridsskadad dylik i omålat skick. Tills dess motsatsen är bevisad så håller jag på detta...och kronmärkta P-35A i strid med Zeros är nog svenskt "önsketänkade" ;)

Postat av: Swede

Publicerad 2011-03-15 02:45:39

Jag utgar att du hittade denna godbiten :)

http://www.criticalpast.com/video/65675060825_United-States-airmen_Far-East-Army-Air-Force-Seversky-P-35_Headquarters-17th-Pursuit-Squadron

Postat av: F

Publicerad 2011-03-15 09:10:58

Tack Swede! Nej, den dök inte upp i sökningen.



Hört talas om denna film och stillisar ur den har man sett tidigare. Kanske även den tredje bilden (räknat uppefrån)?

Postat av: Weiron

Publicerad 2011-03-16 17:49:14

J 9 var väl knappast på sin tid det optimala jaktplanet? I luften var den som en smörklick på en het potatis och omöjlig att avancera med och ytterst svårhanterlig vid förbands- eller formationsflygning enligt gamla J 9-flygare.

J 9 slutade väl även i flygvapnet som spaningsflygplan och tror det var vid F 3 innan den slutligen blev flygtilläggsgenerator genom AFT för de äldre gentlemännen på flygstaben. För övrigt lär typen varit Nordenskiölds favoritkärra, alla kategorier...



Weiron

Postat av: F

Publicerad 2011-03-16 23:19:58

Vi ska nog enbart vara tacksamma att vi slapp använda J 9 i strid. Som du säger Werion, knappast det perfekta jaktflygplanet...inte ens när det betälldes. Nä, möjligen perfekt som gubbracer till CFV mfl potentater ;)



Hmm, man kanske skulle försöka sätta ihop något om de P-35A/J 9 som hamnade i Ecuador? Kolla här:



http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.fuerzaaerea.net%2Findex_menu_Primer.htm&sl=es&tl=sv&hl=&ie=UTF-8

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2011-03-17 19:15:57

Hej allihop.



Jag är utlandssvensk och bor i USA. Äger en gammal tvåmotor Aero Commander 520 från 1953 som jag skulle vilja måla i nåt svenskt här. Lekte lite med tanken på en tidig SAS- eller AB Aerotransportmålning, men känner att det kanske blir lite fel (plus att jag inte gillar den gamla SAS-målningen nåt vidare). Så det lutar åt en Tre Kronor-målning i militär stil, även fast typen mig veterligen aldrig tjänstgjorde. Men jag har förgäves sökt efter en hemsida med bilder från Svenka Flygvapnets historia - jag vill se vilka målningar dom hade på olika typer och vid olika tidpunkter så jag kan få rätt inspiration. Jag är främst intresserad polerade/aluminiumblanka målningar eftersom det är det som kommer passa bäst. I en drömvärld skulle jag vilja ha kropp och vingar blanka och fenan knallblå med tre kronor emblemet i mitten, men jag vet inte om det är "korrekt" stilmässigt. Några tips på bra hemsidor?



Eller om det finns bilder på civila målningar, taxiflygbolag, företagsaplan etc, av typen i svensk tjänst, så skulle det också vara intressant.



Svenska Flygvapnets typsnitt är också ett mysterium - kan inte hitta någon referens till det på nätet. Det är väldigt likt RAFs typsnitt, men 9:orna och 2:orna ser annorlunda ut. Någon som har en aning?



Mvh,

A.

Postat av: F

Publicerad 2011-03-18 10:25:50

Grattis (?) till köpet, Adam :)



Jag skulle titta på tidiga bilder på TP 83 Pembroke men även TP 45 Beech 18 och TP 46 DH Dove...åtminstone till o börja med.



Det fanns också en tidig Aero Commander som användes av Aero Nord, SE-CFK. Men jag tänker svara dig senare med ett mail

Postat av: F

Publicerad 2011-04-08 13:25:13

Från http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1941_3.html



41-17434/17493 Republic/Seversky P-35A

17434/17473, 17477/17493 delivered to Philippines Dec 1940/Mar 1941.

17437 in accident in Philippines May 31, 1941

17441 in accident in philippines May 28, 1941.

17449 reported in 1991 to be at Weeks Air Museum, Tamiana, FL.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela