Svenska jaktplan på Filippinerna
Grejen är att det egentligen ÄR just J 9:or på bilderna! Flygplan som amerikanarna 1940 inte levererade till Sverige - 60 stycken av typen kvarhölls och kom att benämnas P-35A (för att skilja dem mot den "egna" versionen P-35). Nästan alla dessa skickades till Filippinerna för att förstärka luftförsvaret som då mestadels bestod av omoderna Boeing P-26 Peashooter.
Man kamouflagemålade flygplanen i olive drab på ovansidan och gråblå undersida ganska snart...även om man hittar mest bilder på vackert aluminiumblanka kärror, till och med kronmärkta...
Från wikipedia-artikeln om P-35:
The remainder were sent to the Far East Air Force (FEAF) in the Philippines beginning in February 1941. Eventually all pilots of the three pursuit squadrons (PS) on Luzon transitioned to the P-35A from the P-26. About 10 of these were lost in accidents.
Två bilder på Lt. Boyd "Buzz" Wagners flygplan ur 17th Pursuit Squadron. Notera på den nedre bilden att den amerikanska stjärnan inte ännu är målad på vänstervingen och att det svenska flygvapennumret anas snett ovanför stabben.
The P-35s were used primarily as gunnery trainers by all three squadrons because of a critical shortage of .50-caliber ammunition in the Far East Air Force, placing a strain on the engines of all the aircraft since no replacement engines were available.
In October 1941 the P-35s were ear-marked for transfer to the Philippine Army Air Corps (PAAC) after sufficient P-40s were received by the FEAF.
Den 1 oktober bildas 24th Pursuit Group.
In November 1941, after the 3rd and 17th PS received new P-40E aircraft, most of their P-35As were passed to two newly-arrived squadrons attached to the group, the 21st and 34th PS, with the latter receiving most. The 21st PS received its P-40Es on the eve of war and transferred its few P-35s to the 34th Pursuit Squadron, which then had nearly a full squadron.
Lt. Lloyd Stinson, 20th PS, i sin P-35A.
It then fought them in the futile defense of the islands in December 1941, initially at Del Carmen Field. They were hopelessly outclassed by the Japanese fighters. Lack of armor and self-sealing fuel tanks made the aircraft extremely vulnerable and by 12 December 1941, only eight P-35As were still in flying condition.
Seversky P-35A fighters destroyed during an air attack on Nichols Field, Luzon, on December 10, 1941. (U.S. Air Force photo)
Lubao Airfield began operations on 26 December and was superbly camouflaged. On 29 December, three pursuits (two P-40s and a P-35) were salvaged at the last minute at Clark Field in the face of advancing Japanese units by a volunteer group of mechanics and flown to Lubao, where they were evacuated with the others.
On January 2 1942, five surviving P-35As attempted to fly to Bataan from Lubao Airfield, but two were shot down as they attempted to land, and a third was destroyed in place when no volunteer could be found to fly it. The two remaining P-35s transported several unit personnel to Mindanao in their baggage compartments (Jan 11).
On April 4 they returned briefly to Bataan to evacuate other personnel, and one was lost crashlanding on Cebu on April 10. The sole surviving P-35 was turned over to Capt. Ramon Zosa of the PAAC on April 30, and flew its last sortie out of Del Monte Airfield, accompanying a P-40 on a strafing attack of Japanese landings at Macajalar Bay on May 3.
Enligt vad jag kan förstå kom Ramon Zosa med familj att sedan trycka i Hotel Alejandro i Tacloban city på Leyte under den därefter följande japanska ockupationen, men det är en annan historia...
Beteckningen P-35A ändrades till RP-35A när kriget med Japan började. Man ansåg helt enkelt att J 9 inte var mycket till jaktflygplan (P som i Pursuit), den dög till spaning (R som i Reconnaissance) med sekundär jaktuppgift.
Någon enstaka P-35A/J 9 föll skapligt hel i japanska händer, men i stort sett alla gick åt i striderna, bara på några dagar. Nedan ser vi förödelsen på Iba Airfield, fyra P-35A och en (hel?) P-26 är synliga.
Det blir mer om J 9 vad det lider. Det finns nämligen ytterligare ett inlägg i bloggskafferiet under jäsning...
Uppdaterat -
Det finns en länk sedan några dagar i bland kommentarerna till detta inlägg som - om ni inte klickat på den tidigare - bara måste ses: J 9:or, kronmärkta, på Filippinerna hos 17th Pursuit Squadron 1941. Sa jag att det är i färg också? Inte? Då så, klicka här. Och kolla förresten även in Svenska jaktplan på Filippinerna - 2.
Helt otroligt...