AvArt: Bengts Guardsman
Republic 2PA Model 204A Guardsman, svensk beteckning B 6 med flygvapennummer 7204 ur 4/F 8 Barkarby 1952.
I det vardagliga snacket så sa man "stabens flygavdelning" om 4.division på F 8. Det uttrycket härhörde från 20-talet när flygvapnets första basering tillkom på "det gamla Barkarby" - eller Hägerstalund-fältet - alltså innan F 8 hade tillkommit. Då fanns här ett antal flygplan här som disponerades av flygstaben. Det då officiella namnet var då just Stabens Flygavdelning. Denna enhet kom att läggas ner i samband med att F 8 sattes upp på denna plats och dess funktion övertogs alltså av 4.division.
52 stycken flygplan av typen Guardsman beställdes - men bara två kom fram till Sverige 1940, varav den ena havererade rätt omgående. Den andra - alltså nummer 7204 - hamnade i december 1940 i F 8:s inventarielistor och användes av 4.division 1941 fram till den 13 mars 1953 då flygplanet råkade ut för ett haveri vid landning på Barkarby - se detta blogginlägg! Flygplanet flögs under de sista året rätt flitigt av dåvarande flygvapenchefen, generalen Bengt Nordenskiöld.
De övriga 50 Guardsman som inte levererades behöll amerikanarna själva och kom att använda dem under den militära beteckningen AT-12. En sådan finns kvar än i dag...dessutom i flygande skick: 41-17529, civilregistrerad som NX55539 (c/n 483-38). Från början var den tänkt att bli FV-nummer 7238.
B 6 nummer 7201 (c/n 83-1) flögs med kronmärken i USA 1940, men kom aldrig iväg innan det amerikanska embargot infördes. Blev istället 41-17494 hos US Army Air Corps.
Om J 9 kan sägas vara "knubbig och söt" så är B 6 "snygg på riktigt"....